خبرگزاری کار ایران

تاکنون مالیاتی بابت سود تسعیر ارز از صندوق توسعه ملی وصول نشده است

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۰۴۹

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تاکنون مالیاتی بابت سود تسعیر ارز از صندوق توسعه ملی وصول نشده است، گفت: مالیات تسعیر ارز صندوق قطعی شده ولی تاکنون نسبت به وصول آن اقدام نشده است تا مبانی قانونی برای معافیت مالیاتی آن فراهم شود.

به گزارش ایلنا، محمدقاسم پناهی با تشریح مسائل مالیاتی صندوق توسعه مالیاتی، گفت: مبانی دریافت مالیات براساس اصل 51 قانون اساسی و قانون مالیات‌های مستقیم است و قوانین مذکور، اشخاص مشمول مالیات را به وضوح مشخص کرده است.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور با تشریح و تفکیک منابع و درآمد صندوق توسعه ملی اظهارداشت:‌ منابعی که به موجب قانون به صندوق واریز می‌شود برای حمایت، توسعه و پشتیبانی از کشور تلقی شده و از طرفی بابت فعالیت‌های اقتصادی درآمد ریالی کسب می‌کند. بنابراین درآمدهای صندوق که در اظهارنامه مالیاتی ابراز می‌شود به موجب درآمدهای کسب شده ناشی از فعالیت‌های اقتصادی است.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در راستای وظایف قانونی به پرونده صندوق توسعه ملی رسیدگی کرده است، عنوان کرد: مسئولان وقت صندوق توسعه ملی از محل اختلاف ارز از 1226 به حدود 2400 تومانی، سود (مازاد) در حساب های صندوق شناسایی کرده و سازمان به موجب قانون و رای هیات عمومی شورای عالی مالیاتی مالیات مربوط را به موجب برگ تشخیص مطالبه کرد.

پناهی با تأکید بر اینکه دیدگاه این نیست که از صندوق توسعه ملی مالیات تسعیر ارز اخذ شود، خاطرنشان کرد: حدود 10 هزار میلیارد تومان اصل مالیات تسعیر ارز تشخیص داده شد و مراحل دادرسی آن طی و مالیات قطعی شده ولی تاکنون برای وصول آن اقدام نشده است. اما اگر بخواهیم بر اساس دیدگاه مزبور عمل نمایم و صندوق از مالیات معاف شود باید کمک کنیم مبانی حقوقی و قانونی آن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه آنچه مالیات از صندوق توسعه ملی اخذ شده ناشی از درآمد فعالیت‌های اقتصادی بوده، گفت: 1700 میلیارد تومان مالیات ناشی از درآمد صندوق دریافت شده که مربوط به سالهای 91 تا 94 بوده است. اما از مالیات قطعی شده از محل تسعیر ارز تا کنون مبلغی از صندوق توسعه ملی وصول نشده است.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه طبق ماده 84 قانون برنامه پنجم و احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، صندوق توسعه ملی معافیت مالیاتی ندارد، افزود: تمام تلاش های ما برای معافیت تسعیر ارز صندوق توسعه ملی از مالیات در مجلس بی نتیجه ماند و در آخرین اقدام وزارت اقتصاد 18 اردیبهشت سال جاری لایحه‌ای مجزا برای معافیت صندوق ارائه کرد و اکنون در مراحل تصویب دولت برای تقدیم به مجلس است.

پناهی با بیان اینکه مالیات ناشی از تسعیر ارز صندوق توسعه ملی مسکوت مانده است، بیان داشت: فعلا اراده کشور به این است که مالیات تسعیر ارز صندوق اخذ نشود و منتظریم معافیت مالیاتی آن تبدیل به قانون شده تا موضوع حل و فصل شود.

قائم مقام سازمان مالیاتی با تکذیب ارقام ذکر شده از سوی یک نماینده مجلس در رسانه‌ها گفت: بر اساس مستندات رقم تشخیص و دریافت 48 هزار میلیارد تومان مالیات از صندوق توسعه ملی صحت ندارد.

وی با اشاره به اینکه اخیرا نیز مجلس استفساریه ماده 36 قانون رفع موانع تولید در رابطه با معافیت مالیات صندوق را ارائه کرده،‌گفت: دولت و وزارت اقتصاد با آن موافق است تا در کمیسیون ذیربط و صحن مجوز لازم گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز