خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتاق ایران و چین در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی صنعت را مقدس و بازرگانی را خلاف می‌دانند/ شرایط بحرانی اقتصاد در صورت نپیوستن به W.T.O

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۶۲۳

حریری گفت: اگر ما پیوستن به این سازمان را جدی نگیریم ظرف 4-5 سال آینده دچار بحران خواهیم شد و شاید خسارتی بدتر از تحریم های اخیر به کشور وارد شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص لزوم پیوستن به سازمان تجارت جهانی اظهار داشت: امروز وضعیت اقتصاد جهانی به گونه‌ای پیش می‌رود که ما چاره‌ای جز پیوستن به این سازمان نداریم. این درحالی است که هنوز در داخل کشور دعوای تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت مطرح است و مشخص نیست متولی بازرگانی خارجی و داخلی ما چه کسی است؟

مجید رضا حریری تصریح کرد: در این چند سال مرکز توسعه تجارت ما نابود شد و فقط یک اسم از آن باقی مانده، در حالی که حجم تجارت جهانی 36 هزار میلیارد دلار است سهم ما 3 هزارم درصد است.

حریری ادامه داد: برخی از مدیران، کار صنعتی را امری مقدس و تجارت را بر خلاف مصالح ملی می‌دانند. در حالی که اگر تجارت وجود نداشت تولید اصلا معنی پیدا نمی‌کرد. این در حالی است که از تهیه مواد اولیه تا فروش کالای نهایی همگی جزو فعالیت تاجران و بازرگانی است.

وی تصریح کرد: مستقل نبودن بخش بازرگانی و عدم توجه به آن سبب شد که ما از پیوستن به سازمان تجارت جهانی عقب بمانیم در حالی که امروز کشورهایی که حجم تجاری بالایی دارند در این سازمان عضو بوده و مشغول مبادلات با یکدیگر بر اساس تعرفه ها و قوانین این سازمان هستند.

وی تصریح کرد: اگر ما پیوستن به این سازمان را جدی نگیریم ظرف 4-5 سال آینده دچار بحران خواهیم شد و شاید خسارتی بدتر از تحریم های اخیر به کشور وارد شود.

حریری گفت: امروز ما در بسیاری از بازارها قدرت رقابت را از دست داده ایم زیرا قیمت تمام شده کالای تولیدی ما بین 18 تا 30 درصد بیشتر از کشورهای عضو WTO است و اگر وضعیت به همین منوال باشد تا چند سال دیگر عملا بازاری برای صادرات نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز