خبرگزاری کار ایران

رئیس نظام صنفی کشاورزی:

قانون انتزاع به نفع کشاورزان بود/ لغو این قانون، عقبگرد است

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۱۵۸

نشست خبری نخستین نمایشگاه صنعت میوه کشور با حضور شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران، ولی الله داوودی دبیر انجمن صنایع، تولید وصادرات کنسانتره و آبمیوه ایران، محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران و جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران امروز یکشنبه 18 تیر در سالن جلسات وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این نشست ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران اظهار کرد: ساختار نظام صنفی کشاورزی در سال 78 و در دوره دولت اصلاحات پایه‌ریزی شد و 10 سال بعد در سال 88 ابلاغ شد. این تشکیلات با یک هیات‌مدیره منسجم بین کشاورزان شروع به کار کرد و در نهایت با اعلام سه نفر برتر وزارت جهاد کشاورزی دارای رئیس نهاد صنفی شد.

وی در خصوص اهداف نظام صنفی کشاورزی خاطرنشان کرد: ایجاد هم‌افزایی و یکپارچه‌سازی بخش‌های مختلف، توانمندسازی تشکل‌های مختل، تحقق و نهادینه‌سازی کشاورزان به عنوان یک قشر بزرگ در تامین مواد غذایی کشور و ایجاد جایگاه ثابت و موثر برای کشاورزان در کشور از اهداف این نظام صنفی است. امروزه تنها تشکل عضو وزارتخانه نظام صنفی کشاورزی است و رئیس این نظام صنفی می‌تواند به عنوان نماینده وزیر در هیات نظارت حضور داشته باشد.

ملک‌زاده در رابطه با برگزاری نمایشگاه تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه که به عنوان اولین نمایشگاه صنعت باغداری کشور محسوب می‌شود از وظایف نظام صنفی که با کمک نهادهای مختلف و معاونت‌ها و سازمان تعاون روستایی برگزار خواهد شد. با توجه به نامگذاری امسال که سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است و در بحث ارائه طرح جامع دولت تدبیر و امید در حمایت همه‌جانبه از فعالان بخش کشاورزی که بیش از چهار میلیون فعال محسوب می شوند ما نیازمند حمایت همه‌جانبه و بها دادن به این قشر مظلوم هستیم.

وی افزود: قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی که با مصوبه مجلس در سال 91 به یکی از اهرم‌های اصلی نظام صنفی تبدیل شد می‌تواند اهداف نظام و کشاورزان را به ثمر بنشاند. کارشناسان بارها بر ضرورت تشکیل زنجیره‌های تولید تاکید داشتند و یکی از نقاط عطف دستاوردهای کشاورزی برنامه پنج‌ساله قانون افزایش بهره‌وری است. این درحالی است که باز هم مهم‌ترین اقدام باید از جانب بخش خصوصی عملیاتی شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران تاکید کرد: نظام صنفی کشاورزی یک تشکل درون سازمانی بین تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و فعالان بخش کشاورزی است. باغبانی در بخش کشاورزی به دلیل تنوع و ویژگی‌هایی که دارد بدون شک یکی از ظرفیت‌های ناب و ظرفیت‌های جهانی است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تشریح کرد: ما با توجه به احساس مسئولیت و حمایت از بخش کشاورزی اقدام به برگزاری این نمایشگاه کردیم که از تاریخ 31 مرداد تا 3 شهریور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از روز دوم شهریور چهار ورک‌شاپ و کارگاه تخصصی را شامل می‌شود که در زمینه‌های بورس، بانک و بیمه بحث امنیت و بسته‌بندی بر محصولات کشاورزی، مدیریت ضایعات و قیمت تمام شده محصول اجرا خواهد شد.

ملک‌زاده در خصوص الحاق بخش کشاورزی به وزارت بازرگانی اظهار کرد: اگر بنا باشد قانون تمرکز لغو و به وزارتخانه دیگری منتقل شود یک عقب‌گرد خواهد بود و بخش کشاورزی متضرر می‌شود. ما به جرات به عنوان کشاورزان این سرزمین می‌گوییم از زمانی که قانون انتزاع به وزارت کشاورزی منتقل شد برای کشاورزان مفید بود مخصوصاً دربخش واردات بی رویه محصولات کشاورزی بسیار به نفع کشاورزان تمام شد.

وی افزود: امروز وزارت جهاد وظیفه حمایت از تولیدکننده ومصرف‌کننده را دارد و امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور را در نظر می‌گیرد. در سال 92 بیش از 2 میلیون تن واردات شکر داشتیم اما این رقم در سال 95 به کمتر از 700 هزار تن رسید که به نفع تولیدکننده بود. اگر قانون تمرکز به وزارت بازرگانی بازگردد قطعاً به ضرر کشاورزی کشور خواهد بود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران بیان کرد: ما بیش از 100 میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم که بیش از 30 درصد آن به ضایعات تبدیل می‌شود. بخش اعظمی از این ضایعات به ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی فرسوده مربوط می‌شود و بخشی دیگر به دلیل نداشتن انبار و سردخانه است.

وی افزود: ضایعات در بخش کاشت، داشت و برداشت وجود دارد اما ماشین‌آلات فرسوده باعث بیشترین ضایعات در بخش برداشت محصول هستند. نظام صنفی در این بخش با اجباری نمودن معاینه فنی ماشین‌آلات کشاورزی در کاهش این اتفاق مثمرثمر بوده است. سیاست‌گذاری کاهش سوبسیت نان از طریق دولت نیز یکی دیگر از اقدامات تاثیرگذار در کاهش ضایعات است.

ملک‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: برخی سیاست‌های نادرست مرزهای صادراتی را بر روی کشور بسته است. هزینه تولید بالای کشور و قیمت تمام شده در اکثر محصولات قابل رقابت با کشورهای دیگر نیست. قیمت تمام شده برای صادرکننده مقرون به صرفه نبوده و بروکراسی بسیار طولانی و تعرفه‌های بالا همه موانع مقابل صادرات ما هستند. نظام صنفی با توجه به اینکه کلیه بخش کشاورزی را باید پوشش دهد موظف است تا به بحث بازرگانی و فروش محصولات هم توجه کند که در این زمینه با تشکیل شرکت‌های هلدینگ در برخی محصولات خاص موفق بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز