خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در جمع خبرنگاران:

توتال قصد دارد در پتروشیمی هم سرمایه‌گذاری کند

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۸۵۱

وزیر نفت گفت: توتال درگذشته با ما قراردادی نداشته که بخواهد لغو کند دیگران هم قراردادی نداشتند که لغو کنند. اگر یک موقعی به هر دلیلی نتوانند کار را انجام دهند آن موقع تمام سرمایه گذاری آن‌ها می‌ماند تا وقتی که میدان به تولید برسد و بازپرداخت آن‌ها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: قراردادی که ما منعقد کردیم ارزش خالص آنچه سرمایه‌گذاری می‌شود حدود ۵ میلیارد دلار است البته البته پولی که توتال می‌آورد بیش از این مقدار و نزدیک ۶میلیارد است و یک میلیارد آن صرف مالیات عوارضی می‌شود که به دستگاه‌های ایرانی می‌شود. 

وزیر نفت خاطرنشان کرد: ۵۰.۱٪ سهم توتال است ۳۰٪ سهم شرکت ملی نفت چین است ۱۹. ۹٪ سهم شرکت پتروپارس است. بازگشت اصل پول سود پول صرفا از محل حداکثر ۵۰٪ تولید میدان است. بعضی‌ها گفته‌اند ۵۰٪ یا ۷۵٪ درآمد میدان را به این‌ها می‌دهیم این حرف غلط است و یک بحث حداکثر تا ۵۰٪ است. ما گفتیم از محل درآمد این میدان دو طول عمرش حدود ۸۴یلیارد با نفت ۵۰دلاری می‌شود. ولی انچه که به توتال و مجموعه‌اش در طول ۲۰سال داده خواهد شد. حدود ۱۲ میلیارد دلار است یعنی کمتر ۱۵٪ درآمد کل میدان در عمر میدان. 

او افزود: وقتی دوره پرداخت طولانی می‌شود مبلغ پرداختی هم بیشتر می‌شود و در قراردادهایی دیگر ما هم که چنین وضعیتی داشتند پرداختی‌ها تا حد همین ۲برابر افزایش می‌یابد. و این کاری است که نوعی سرمایه گذاری خارجی تلقی می‌شود و در شرایطی که می‌خواستندتحریم‌ها بیشتر شود. و دشمنان ما آن طرف اقیانوس‌ها و چه کسانی که در منطقه با ما دشمنی می‌کنند می‌خواستند هرگونه حضور خارجی‌ها را در ایران منتفی کنند این حرکت بزرگ توسط دو شرکت بزرگ توتال و شرکت ملی نفت چین صورت گرفت. انشالله این قرار داد راه گشا در بقیه کارهای نفتی و چه در بقیه بخش‌ها باشد

او راجع فعالیت توتال در بخش پتروشیمی تاکید کرد: این بحث وجود دارد که یک توتال یک سرمایه گذاری سنگینی در بخش زنجیره پتروشیمی کند و در تولید اتیلن و پایین دستی‌هایش انجام دهد و زنجیره کامل را انجام دهد و این موضوع درحال مذاکره است و سعی می‌شود که نهایی شود و ما قصد نداریم تا نهایی شدن مذاکرات مطلبی ذکر کنیم. 

زنگنه تشریح کرد: میدان‌های مشترک الویت ما هستند میدان آزادگان، یاران، یادآوران و پارس جنوبی و همچنین میدان مشترک ایلام. با شرکت مختلفی درحال مذاکره هستیم در آزادگان مناقصه گذاشتیم. توتال درگذشته با ما قراردادی نداشته که بخواهد لغو کند دیگران هم قراردادی نداشتند که لغو کنند. اگر یک موقعی به هر دلیلی نتوانند کار را انجام دهند آن موقع تمام سرمایه گذاری آن‌ها می‌ماند تا وقتی که میدان به تولید برسد و بازپرداخت آن‌ها صورت گیرد. ما صرفا از محل بخشی از تولید میدان پرداخت انجام می دهیم این مهم‌ترین ضمانت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز