خبرگزاری کار ایران

بانک ها باید تابع مقررات نظام بانکی کشور باشند

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۷۳۳

رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران گفت: از دهه ۸۰ که بانکداری خصوصی در کشور ایجاد شد، نوعی رقابت بیهوده به وجود آمد و بانک ها وارد رقابت های بنگاه داری شدند.

به گزارش ایلنا و به نقل از صداوسیما، تیمور رحمانی تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: ما از دهه ۸۰ به دلیل نداشتن تجربه آمادگی رقابت با بخش خصوصی را نداشتیم. تیمور رحمانی به نقش بانک مرکزی در مورد پیش بینی ها و نوسانات پولی اشاره کرد و گفت: بعضی از مبادلات اقتصادی سود آور نبودند و دارایی های بانک ها را راکد کردند و بانک عملا سودآوری لازم را نداشتند.

رحمانی افزود: بانک ها علاقه دارند که مقررات سیاست های پولی را دور بزنند. وی گفت: روی مقررات بانکی مصمم نبودیم، از نظر تئوری اقتصادی نرخ سود باید برابر با نرخ بلند مدت اقتصادی باشد چیزی به اندازه ۴ درصد.

وی اضافه کرد نرخ سود بانکی را نمی‌توانیم کاهش دهیم چون با زیر ساخت های اقتصادی سازگار نیست. تیموری با اشاره به افزایش نرخ سود بانکی گفت: بانک های دولتی و خصوصی بجای رقابت در کارهای اقتصادی و توسعه زیر ساخت های اقتصادی و حمایت از کارهای اقتصادی در پرداخت سود بانکی با یکدیگر رقابت کردند که رقابت پرداخت نرخ سود برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد می کند.

رحمانی گفت: بانک مرکزی باید برای خارج کردن اقتصاد کشور از این رقابت بیهوده کاری انجام دهد.

تیمور رحمانی از طرف دیگر به ناچاری بانک ها به پرداخت نرخ سود بانکی بالا برای رقابت اشاره کرد و گفت: بانک ها بصورت انفرادی نباید در تعیین سود بانکی تاثیر گذار باشند و باید تابع مقررات نظام بانکی کشور باشند.

وی افزود: بانک مرکزی باید از زمان های حساس بانک ها در پرداخت تعهداتشان حمایت کند تا مجبور نشوند برای جذب سرمایه های عمومی زیر بار تعهد سود بیشتر بروند. رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران گفت: با نرخ سود بالا رشد اقتصادی نخواهیم داشت.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز