خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه هنوز به دادگاه نرفته است/ اظهارات متهم جدید نفتی تاثیر چندانی در پرونده بابک زنجانی ندارد

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۸۴۸

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مردم باید عنایت داشته باشند که به چه کسی پول و سپرده می‌دهند و چرا سود بالا دریافت می‌کنند و بنابراین وقتی می‌خواهند قرارداد ببندند و سرمایه خود را به کسی بدهند توجه داشته باشند که با چه کسی طرف هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصد و سیزدهمین نشست خبری خود در رابطه با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه نیز گفت: وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه مقداری در هم تنیدگی دارد و پرونده آن اجمالاً دادگاه نرفته است و تلاش دادسرا این بود کسانی که بدهکار هستند پولشان را برگردانند. همچنین اختلافی در نحوه محاسبه تاخیرها داشتند که نظر بانک مرکزی را قبول داشته و می گویند به تعهد خود پایندیم.

او افزود: در میزان سود اختلاف وجود دارد و در حال محاسبه شدن است اما در اصل پول مشکلی ندارند لذا اموال وجود دارد و می‌توانند از طریق فروش و یا راه دیگری آن را به دست آورند.

او در ادامه بیان کرد: در مورد صندوق اطلاع خاصی ندارم و هرمقداری که اعضای صندوق می‌گذاشتند دولت هم موظف به واریز همان میزان بود اما اینکه دولت میزان پول خود را گذاشته است یا خیر مطلع نیستم و همچنین افرادی که پول‌ها را برده بودند برگشت داده نشده است.

اظهارات متهم جدید نفتی تاثیر چندانی در پرونده بابک زنجانی ندارد

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده بابک زنجانی و اعترافات همدست او که جدیداً مورد پیگری قرار گرفته است گفت: کیفرخواست به دادگاه فرستاده شده و در پرونده بابک زنجانی قوه قضائیه بسیار وقت گذاشت اما به دلیل حجم کار و عدم همکاری برخی متهمین در طول پرونده و مسائلی که در خارج از کشور وجود دارد و بانک مرکزی، وزارت خارجه، دستگاه امنیتی نیز باید کمک کنند لذا خود قوه قضائیه نمی‌تواند کار زیادی در خارج از کشور انجام دهد بنابراین اگر از ناحیه بانک مرکزی و دولت و وزارت خارجه جدیت وجود داشته باشد کار تند پیش می‌رود.

او ادامه داد: یکی از مسائل مورد توجه قوه قضائیه این بود که این فرد پول در خارج از کشور دارد یا خیر چون ادعایش بر این بود که پولی در خارج از کشور دارد. با تلاش‌هایی که می‌شد وزارت نفت، قوه قضائیه و بانک به آدرس‌هایی که می‌دادند مراجعه کردند اما چیزی نیست و مسئله مهم این بود که آیا حالا می‌توانند با توجه به دارایی‌ها این پول را بازگرداند؟ از اواخر دی‌ماه سال ۹۵ بابک زنجانی و دو متهم دیگر و متهمی که اخیراً به آن دسترسی پیدا کردیم پرونده‌شان تحت پیگیری است تا مشخص شود واقعاً پولی هست یا نیست و یا کسی وجود دارد که بتواند به او کمک کند که تاکنون این امر حاصل نشده است.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: مطالبی که متهم جدید گفته موثر در پرونده بود اما تاثیر آنچنانی در حکم ندارد لذا تشدید نمی‌شود و در تخفیف آن هم تاثیری ندارد. همانطور که در رای دیوان عالی آمده مقرر است اگر همکاری کند از ارفاغات می‌تواند استفاده کند.

مردم باید توجه داشته باشند که به چه کسی پول و سپرده می‌دهند

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این دستگاه برای مشکلات مالی موسسات اعتباری چه تمهیداتی اندیشیده است گفت: قوه قضائیه وظیفه رسیدگی به تظلمات و تخاصمات و پیگیری حقوق عامه را دارد. در مورد موسسات مالی و اعتباری، تعاونی، بانک‌های خصوصی و دولتی مسائل گوناگونی وجود دارد که هیچ‌کدام به قوه قضائیه مربوط نمی‌شود بلکه برعهده دولت، نهادهای خصوصی و... است که چه کاری انجام دهند تا دچار مشکل نشوند.

او ادامه داد: تعاونی‌های اعتباری که طی چندین سال سپرده‌های مردم را گرفته‌اند حق نداشتند خارج از حوزه فعالیت و اساسنامه و تشکیلات سپرده‌گذاری کنند و بر این امور نظارت نکردند و بانک مرکزی هم نظارت نداشته که موجب شد سالیان سال سپرده از مردم گرفته شود و در نهایت تخلف کنند.

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: وقتی دادستان مطلع شد که در موسسه مالی اعتباری فعل و انفعالاتی دارد صورت می‌گیرد و اگر پیشگیری نشود حق مردم باطل خواهد شد، ورود پیدا کرد. به طور مثال در پرونده‌های موسسه میزان، آرمان، ثامن‌الحجج و... قوه قضائیه وارد میدان شده است.

او در رابطه با عملکرد قوه قضائیه در این زمینه گفت: هشدارهای لازم را به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مختلف ارائه داده‌ایم و همچنین با برگزاری جلسات مختلف در مجلس آسیب‌شناسی کرده و آسیب‌ها مطرح شده است. همچنین هشدارهایی نیز به افراد قبل از تذکرات از طریق معاونت پیشگیری انجام شده است.

معاون اول قوه‌قضاییه ادامه داد: آنجایی که با مشکل مواجه شدند تلاش قوه قضائیه این بود که با همکاری دولت و بانک مرکزی مردم به حق خود برسند و ثامن‌الحجج هم یک موسسه تعاونی بود و قوه قضائیه تلاش کرد تا آنجایی که مقدور است مردم کمتر متضرر شوند.

محسنی‌اژه‌ای در توصیه به مردم گفت: مردم باید عنایت داشته باشند که به چه کسی پول و سپرده می‌دهند و چرا سود بالا دریافت می‌کنند و بنابراین وقتی می‌خواهند قرارداد ببندند و سرمایه خود را به کسی بدهند توجه داشته باشند که با چه کسی طرف هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز