خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز تشریح کرد؛

برنامه‌های ایران برای حضور ۱۰ درصدی در تجارت جهانی گاز

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۶۵۲

عراقی گفت: اگر عراق 50 هزار متر مکعب را دریافت کند، قرارداد عمان نیز بسته شود و ارسال گاز به پاکستان نیز اجرایی شود می توانیم به 10 درصد برنامه ریزی شده برای صادرات گاز برسیم.

حمیدرضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا  درباره انتقادات به عدم تلاش ایران برای ورود به تجارت جهانی گاز گفت: تا کنون میزان تولید گاز کشور در حدی نبود که بتوانیم صادرات داشته باشیم، ضمن اینکه نیازهای کشور به نحوی بود که تولید با نیاز همخوانی نداشته  اما اکنون که فازهای پارس جنوبی به مدار آمده و به مرحله بهره برداری می رسد، ما این اطمینان را داریم که می توانیم گاز نیروگاه ها  و صنایع و پتروشیمی را تامین کنیم و صادرت هم داشته باشیم.

وی با اشاره به این که اکنون زمان اجرایی کردن استراتژی تجارت جهانی گاز است، افزود: ما آمادگی ارسال گاز به عراق را داریم. در زمینه ال سی هم توافق شده و بانک TBI عراق نیز اعلام آمادگی کرده و به زودی صادرات انجام می شود.

عراقی خاطر نشان کرد: طبق استراتژی تعریف شده ایران باید طی مدت دو برنامه به 10 درصد از سهم تجارت جهانی گاز برسیم  اگر عراق 50 هزار متر مکعب را دریافت کند، قرارداد عمان نیز بسته شود و ارسال گاز به پاکستان نیز اجرایی شود بدون اینکه از مسیر ال ان جی صادرات داشته باشیم و یا بخواهیم به اروپا برویم می‌توانیم به 10 درصد برنامه ریزی شده برای صادرات گاز برسیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: اکنون یخ مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال آب شدن است و به صورت غیر مستقیم اعلام کرده‌اند که اگر تنش ها کمتر شود، وارد بازار گاز ایران می شوند.

وی  در ادامه درباره حجم سرمایه گذاری شرکت گاز در برنامه ششم خاطرنشان کرد: این حجم سرمایه گذاری حدود 50 هزار میلیارد تومان، معادل 30 تا 40 میلیارد دلار است.

 عراقی تاکید کرد: صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله و ال ان جی امکان تحقق  دارد و شرکت های مختلفی نیز اعلام آمادگی کرده اند اما قراردادهای  گازی معمولا 5 سال طول می کشد که به نتیجه برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز