خبرگزاری کار ایران

35 کارخانه قند و نیشکر در کشور وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۶۲۱

به گفته مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی 95-96 کشت چغندرقند در سطح 18 هزار هکتار به 11 استان کشور ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در سال 95، زمانی که دولت یازدهم تصمیم گرفت برای کنترل بازار شکر مجوز واردات را تنها به کارخانجات تولیدی که قبلاً‌ از چغندر قند و یا نیشکر استحصال کرده‌اند بدهد، یکی از مهمترین گام های مقابله باورود افسار گسیخته شکر برداشته شد.

طی سالهای دولت یازدهم ضریب خوداتکایی کشور در تولید محصولی که در سالهای دولت نهم و دهم سردمدار بیشترین میزان واردات بود به 75 درصد رسیده است که با توسعه کشت آن تا سال 1400 ، ایران در تولید شکر خودکفا می شود.

بطور متوسط مصرف سالیانه شکر در کشور حدود دو میلیون و 200 هزار تن می باشد در حالی که در سال 95 با تولید یک میلیون و 650 تن شکربه یک رکود تاریخی دست یافتیم و مابقی نیاز کشور به شکر از خارج تامین شد.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی سطح زیرکشت پائیزه چغندرقند کشور را حدود 100 هزار هکتار اعلام می کند و می گوید:" در افق 1400 پیش بینی می شود بیش از 60 هزار هکتار به کشت چغندرقند پائیزه کشور اضافه شود .

او تاکید می کند که در سال زراعی 95-96 کشت چغندرقند در سطح 18 هزار هکتار به 11 استان کشور ابلاغ شد که بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند مربوط به استان خوزستان با 10 هزارو 500 هکتار بود و نسبت به دیگر استان ها که کشت پائیزه تازه شروع شده این سطح در سال زراعی 96-97 حدود 30 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

گفتنی است که تعداد 35 کارخانه قند و نیشکر در کشور وجود دارد که عملا 27 کارخانه در حال حاضر فعال اند.برای محصول چغندرقند قیمت تضمینی درنظر گرفته شده و کارخانجات طرف قرارداد ملزم به پرداخت مطالبات کشاورزان بابت خرید محصول چغندر قند هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز