خبرگزاری کار ایران

رئیس کارگروه نفت و گاز کمیسیون اصل نود در گفت و گو با ایلنا:

برخی کاندیداها هنوز درباره چگونگی افزایش یارانه توضیح نداده‌اند/ فقط با تورم و چاپ پول می‌توان مبلغ یارانه را زیاد کرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۸۴۵

محمدرضا منصوری گفت: اگر صحبت از 2 یا 3 برابر شدن یارانه ها می کنند باید برنامه هایشان هم مدون باشد. اعلام کنند که که با چه برنامه ای قرار است درآمد کسب و پول هزینه کنند.

محمدرضا منصوری، رئیس کارگروه نفت و گاز کمیسیون اصل نود در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به این که صنعت نفت نیاز به سرمایه گذاری و تکنولوژی بالایی دارد، اظهار داشت:  نفت و گاز ما را دیگر کشورها استفاده می کنند بنا بر این هر قدر بتوانیم برداشت را سرعت بدهیم و سرمایه گذاری ها با قرارداد برد- برد انجام شود در اقتصاد کشور  موثر واقع می شود.

وی افزود: ما منافع مشترکی با عراق، کویت، قطر و عربستان داریم که وزارت خانه بدنبال جذب سرمایه گذار و انعقاد تفاهمنامه و قرارداد برای اجرایی شدن پروژه ها و برداشت از میادین مشترک است.

 منصوری با اشاره به اینکه اگر قراردادی مطابق با قوانین و منافع ملی نباشد قطعا مجلس ورود پیدا می کند، گفت: علاوه بر انجام وظیفه نظارتی مجلس ما نیز در کمیسیون اصل نود به طور مستقیم درگیر می شویم تا بتوانیم در کنار قراردادهای خوبی که بسته می شود نفت را به نحو احسنت بفروشیم و صادرات گاز نیز داشته باشیم و به این ترتیب همه مردم منتفع شده و درآمد ملی کشور نیز افزایش یابد.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر بی تاثیری برجام در زندگی مردم تصریح کرد: ما در اقتصاد هم درآمد و هم هزینه داریم هر ملتی که بخواهد خوب زندگی کند باید بین درآمد و هزینه هایش توازن باشد اگر قرار باشد ما روز به روز هزینه هایمان افزایش پیدا کند باید درآمدهایمان هم بالا برود و اکنون نیز عمده درآمدهای ما از نفت و مشتقات آن است که باید بتوانیم صادر کنیم.

 رئیس کارگروه نفت و گاز کمیسیون اصل نود ادامه داد:  در 50 سال گذشته عمده درآمد ما نفت بوده است تحریم درآمد ملی ما را کاهش داد و قیمت دلار و طلا افزایش پیدا کرد به طوری که زمانی که در پایان سال 90 قیمت نفت به 120 دلار رسیده بود قیمت طلا نسبت به  اوایل دهه 80، 10 برابر شد و این نشان می دهد که تحریم اثر گذاشت و درآمدهای ما کاهش پیدا کرد.

وی بیان کرد: برخی انتظار داشتند که با لغو تحریم ها مدینه فاضله ای داشته باشیم که قطعا نادرست است برجام نه نسخه ای بود که همه چیز را حل کند و نه اینکه فایده نداشته باشد، نباید افراط و تفریط داشته باشیم طبیعتا اگر روند قبلی پیش می رفت ما در فروش نفت به مشکل بر می خوردیم و ممکن بود به صادرات 200 هزار بشکه در روز برسیم ولی امروز ما صادرات 3میلیون بشکه را تجربه کردیم که از ابتدای انقلاب بی سابقه بود.

منصوری تاکید کرد: طبیعی است باید صبر کنیم شرایط بهتر شود، قطعا تغییر را در اقتصاد مردم خواهیم دید. ما سال ها نتوانستیم پول نفت را وارد کشور کنیم بنابراین مردم نیز دچار زحمت بودند امروز باید انصاف را رعایت کنیم و تحمل داشته باشیم.

وی درباره امکان افزایش رقم یارانه ها نیز گفت: در صورتی که تحمل تورم را هم داشته باشیم حتی با چاپ پول می توانیم یارانه ها را به 250، 300 هزار و تا یک میلیون تومان هم افزایش داد اما به همان نسبت نیز تورم افزایش می یابد و تغییری نیز در زندگی مردم حاصل نمی شود.

رئیس کارگروه نفت و گاز کمیسیون اصل نود یاداور شد: در صورتی که تورم به همان نسبت افزایش رقم یارانه ها بالا برود، تغییری در زندگی مردم حاصل نمی شود. باید درآمد ملی را بالا ببریم نه چاپ پول.

وی ادامه داد: درآمد ملی موقعی بالا می رود که بتوانیم نفت بیشتری بفروشیم و یا صادرات بیشتر شود.

منصوری خاطرنشان کرد: اگر کاندیدایی صحبت از 2 یا 3 برابر شدن یارانه ها می کنند باید برنامه هایشان هم مدون باشد. اعلام کنند که که با چه برنامه ای قرار است درآمد کسب کرده و پولش هزینه کنند. این کاندیداها تا کنون در خصوص منابع درآمدی لازم، توضیح نداده‌اند.

وی افزود: مثلا موضوعاتی که در مورد اشتغال مطرح می شود مدعیان باید بگویند که با چه برنامه ای قرار است که این میزان اشتغال ایجاد کنند. آیا می دانند اگر سالانه یک میلیون شغل بوجود بیاوریم در همان سال یک میلیون شغل از بین می رود آیا آن سمت ماجرا را که چند میلیون شغل هم از بین می رود هم دیده اند؟ آیا با لحاظ کردن شغل هایی که از بین می رود یک میلیون شغل ایجاد می کنند؟

این نماینده مجلس گفت: کسانی که وعده ایجاد اشتغال و افزایش یارانه با آمار و ارقام بالا را می دهند اگر انجام نشود مردم به نظام بی اعتماد می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز