خبرگزاری کار ایران

مجری طرح برق رسانی روستایی توانیر:

برق رسانی به تمامی روستاهای بالای 10 خانوار تکمیل شد

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۹۲۰

در سه سال گذشته پروژه برق رسانی روستایی به روستاهای بالای 10 خانوار تکمیل شد و به بیش از 2152 روستا با جمعیتی بالغ بر 32 هزار خانوار برقرسانی شد که حدود 128 میلیارد تومان هزینه داشت. با تکمیل این طرح ها تعداد روستاهای برقدار شده کشور به 56 هزار و 793 روستا با جمعیتی نزدیک به 4.3 میلیون خانوار رسید.

به گزارش ایلنا، «ولی الدین مصلحتی شربیانی» مجری طرح برق رسانی روستایی توانیر با اشاره به سختی ها و مشکلات پیش رو در امر برق رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار در کشور، گفت: بخش اعظمی از روستاهای بالای 10 خانوار برقرسانی شده، در مناطق صعب العبور و با دسترسی بسیار سخت قرار داشتند و همین امر نیز باعث شد تا هم سختی های کار و عملیات اجرایی برقرسانی به این روستاها دو چندان شود و هم هزینه های اجرای عملیات نیز بالا رود.

وی افزود: سختی کار و صعب العبور بودن مناطق باعث شد تا متأسفانه در برخی از آن ها با تلفات جانی تکنیسین های برق و حتی سقوط جرثقیل و تریلی به ته دره مواجه شویم.

وی تصریح کرد: به طور مثال در زمان برقرسانی به روستاهای لرستان در زمستان، با کولاک و برف شدید مواجه شدیم و نیروهای ما حدود 42 ساعت بدون اینکه بدانیم در کجا مانده اند، در برف و کولاک مانده بودند و در طول این مدت تنها با اندکی آجیل سر کرده بودند.

مجری طرح برق رسانی روستایی توانیر با اشاره به مشکلات پیش رو در سایر استان ها، گفت: در بسیاری از مناطق دیگر از جمله در هرمزگان و یا خوزستان نیز مسیرهای منتهی به روستاها نه ماشین رو بود و نه مالرو، و ما مجبور بودیم مسافت های طولانی با دست اقدام به حمل پنل های خورسیدی و یا سایر تجهیزات برق رسانی به روستا کنیم.

وی تأکید کرد: حتی در استانی مانند لرستان برای برق رسانی به روستاهای اطراف مجبور شدیم از طریق اجرای عملیات  هلی برد بخش اعظمی از تجهیزات را منتقل کنیم، چرا که به هیچ عنوان امکان انتقال تجهیزات از طریق ماشین، حیوانات باربر و حتی انسان نبود.     

وی با اشاره به تجربه برق رسانی به یکی از روستاهای دورافتاده خراسان جنوبی، ادامه داد: در خراسان جنوبی نیز روستایی را برای برقرسانی به ما معرفی کردند که اصلاً روی نقشه نبود و ما می بایست کیلومترها در دل کویر راه می رفتیم تا به روستا می رسیدیم.

وی گفت: متأسفانه در بسیاری از این مناطق مردم از وضعیت مناسبی برای زندگی برخوردار نبودند و در کپر زندگی می کردند، یادم هست جوانی را در یکی از این کپرها در خراسان دیدم که به دلیل ابتلا به بیماری پاهایش باد کرده و دکتر به او گفته بود که چاره ای جز قطع پاهایش ندارند.

وی افزود: از تجربیات شیرین بنده در 12 سال اخیر که در بخش برق رسانی روستایی مشغول به کار هستم برق رسانی به همین روستای دورافتاده در خراسان و استقبال کم نظیر مردم آنجا از ما بود.

مصلحتی با اشاره به مزایای برق رسانی به این روستاها و مشاهدات خود از این مسأله، اظهار داشت: برق رسانی به این روستاها باعث ایجاد رونق در روستاها و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روستاها شده است.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال برق رسانی به 16 روستا در یکی از استان های کشور باعث شد تا در یکی از آن ها یک دبیرستان و یک شعبه کاردانی پیام نور ایجاد شود . این امر زمینه ساز ایجاد توسعه اجتماعی، ارتباطات و فرهنگ این روستاها خواهد بود.

وی با اشاره به موفقیت پروژه برق رسانی به کلیه روستاهای بالای 10 خانوار به عنوان تنها پروژه موفق در سال اقتصاد مقاومتی، گفت: سال گذشته در ارتباط با بودجه برقرسانی به روستاهای مسئولان کم نگذاشتند و توانستیم اعتباری بالغ بر 128 میلیارد تومان برای این امر دریافت کنیم و خوشبختانه این امر باعث شد تا پروژه برق رسانی روستایی تنها پروژه موفق در سال اقتصاد مقاومتی لقب گیرد؛ تنها پروژه ای که در این سال به سرانجام رسید.  

مجری طرح برق رسانی روستایی توانیر در مورد افزایش هزینه های این پروژه به دلیل صعب العبوربودن مناطق، گفت: هر کیلومتر شبکه فشار توسط حدود 40 میلیون تومان هزینه در بر دارد اما زمانی که اجرای آن در کوه ها و با استفاده از دکل صورت گیرد هزینه ها چند برابر می شود.

وی در مورد توجیه اجرای چنین پروژه های هزینه بری، گفت: برق رسانی به روستاها به عنوان متولیان امنیت غذایی کشور می تواند ضامن سلامتی و امنیت فرد فرد شهروندان در هر نقطه ای از این مملکت شود.

وی ادامه داد: حدود 217 روستا از طریق انرژی های نو برقدار شدند که حدود 30 میلیارد تومان هزینه در بر داشت و 39 روستای آن در سال گذشته برق دار شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز