خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

کسب و کارهای خرد صندوق کارآفرینی امید در استان گلستان + گزارش تصویری

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۳۴۱

یکی‌از اقدامات دولت طی سالهای اخیر حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک در مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق روستایی و اعطای‌تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید بوده ، بر اساس آمارها تاکنون ۱۶۰ هزار طرح در‌ دولت‌ تدبیر و امید‌ از تسهیلات و حمایت‌های صندوق کارآفرینی امید بهره‌مند شده‌اند.

ایلنا، ندا جعفری: کارشناسان اقتصادی براین باورند که ایران برای غلبه بر مشکل بیکاری، نیازمند رشد اقتصادی بالای هفت درصد است. یکی از اقدامات دولت طی سالهای اخیر حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک در مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق روستایی و همچنین‌اعطای تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید بوده، بر اساس‌آمارها تاکنون ۱۶۰ هزار طرح در دولت تدبیر و امید از تسهیلات و حمایت های صندوق کارآفرینی امید بهره مند شده‌اند، ما نیز برای بازدید و تهیه گزارش از کسب و کارهای خرد و کوچکی که از سوی صندوق کاراٰفرینی امید حمایت مالی شده‌اند عازم استان گلستان شدیم.

مقصد اول: کارگاه تولید روسری در روستای آقچه‌لی سفلی شهرستان گنبد

کسب و کارهای خرد صندوق کارآفرینی امید در استان گلستان + گزارش تصویری

اولین محلی که به همراه مدیران صندوق کارآفرینی برای بازدید رفتیم کارگاه روسری و چاپ دستی در روستای آقچه‌لی سفلی (علی‌آباد سیستانی‌ها) در شهرستان گنبد بود، عالیه معادل کارشناس طراحی پارچه و لباس از دانشگاه تهران و یعقوب آتابای ‌کارشناس مکانیک زوج موفقی بودند که با کمک یکدیگر این کارگاه را راه‌اندازی کرده‌اند.

آتابای در مورد آغاز فعالیت‌شان گفت: این کارگاه خانگی را سال ۸۹  به همراه همسرم راه اندازی کردیم  و تلاش کردیم تا تولیدات خود را به روز کنیم و در حال حاضر سفارشهای خوبی هم از سراسر استان گلستان و فارس داریم ضمن آنکه ۱۰ درصد از تولیداتمان به روسیه، داغستان و قفقاز صادر می‌شود.

 وی درمورد قیمت روسری‌ها افزود: قیمت روسری‌ها از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بر اساس کیفیت و اندازه آن متغیر است.

آتابای افزود: روسریهایی که ما تولید می‌کنیم در میان بختیاری‌ها، کردها ‌و ترکمن‌ها طرفداران زیادی دارد و ما از پارچه های ۹۰ ، ۱۰۰ و ۱۵۰ گرمی برای تولیدات خود استفاده می‌کنیم البته به نظر می‌رسد سلیقه مردم به سمت روسری‌های با وزن سنگین‌تر تغییر کرده است.

آتابای می‌گوید: هم اکنون ۲۷ نفر نیرو در کارگاه ما مشغول کارند و ۳۰ نفر نیز در داخل منزل به عنوان ریشه زن روسری که اغلب از خانمهای روستایی هستند با ما همکاری می‌کنند و روزانه تا ۱۵۰ عدد روسری تولید می‌کنیم.

 وی در مورد دریافت تسهیلات از صندوق نیز گفت: ۴۰ میلیون تومان از صندوق کارآفرینی امید تسهیلات دریافت کردیم و به دنبال تکمیل زنجیره تولید خود و تولید پارچه خام و پرورش کرم ابریشم در کارگاه مان هستیم.

وی گفت: مشابه روسری‌هایی که ما تولید می‌کنیم چین هم تولید می‌کند اما کیفیت روسری‌های چینی به مراتب پایین‌تر از تولیدات ماست هر چند از ترکیب رنگ بالاتری استفاده می‌کنند.

لازم به یادآوری است؛ حمایت از تولید روسری در شهرستان گنبد کاووس در راستای روشهای نوین حمایت صندوق کارافرینی امید از کسب و کارهای خرد و کوچک در مناطق مختلف جغرافیایی و عمدتا روستاها با عنوان هر روستا یک محصول است.

روسری منطقه گنبد و ترکمن از مهمترین مزیت های منطقه است و مصرف بالای این محصول و علاقمندی اهالی به استفاده از آن یکی از عمده ترین دلایل حمایت صندوق کارافرینی امید از تولیدات این محصول است.

مقصد دوم: کارگاه تولید شیرینی و کیک فامیلی سنتی در روستای نورخان‌آباد شهرستان گنبد

کسب و کارهای خرد صندوق کارآفرینی امید در استان گلستان + گزارش تصویری

پس از‌بازدید از کارگاه روسری به کارگاه تولید شیرینی و کیک عبدالستار شکاری رفیتم ، این کارگاه بزرگ با مدیریت آقای شکاری با ۱۲۰ کارگر به صورت مستقیم اداره می‌شود و به گفته ایشان ۱۲ شعبه هم در سطح استان گلستان دارد.

شکاری در مورد راه‌اندازی این کارگاه می‌گوید: در سال ۸۵ با وام خوداشتغالی۵ میلیون تومانی کارم را آغاز کردم و هم اکنون تنوع تولیداتمان به۴۰ نوع کیک و شیرینی و دسر می‌رسد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ رقم ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید دریافت کردم و هم اکنون روزانه تا ۱۵۰۰ عدد کیک تولید می‌کنیم .

شکاری افزود: قیمت تمام شده کیک‌ها برای ما حدود ۷۵۰۰ تومان است و ما آن را ۹ هزار تومان به مغازه‌دار می‌فروشیم و در نهایت ۱۰ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد.

شکاری خاطر نشان کرد: بنده پروژه راه‌اندازی دهکده گردشگری، صنایع دستی و پرورش دام را در بیرون شهر گنبد نیز در برنامه هایم دارم.

بر اساس این گزارش؛ حمایت صندوق کارافرینی امید از تولید شیرینی در منطقه گنبد در استان گلستان در راستای تولید و فروش محصولات با کیفیت مناطق و نهایتا برندسازی انجام می شود.

این صندوق از سالهای گذشته توسعه بازار فروش محصولات با کیفیت مناطق مختلف را هدفگذاری کرده و تلاش می‌کند با حمایت از چنین محصولاتی بازار فروش انها در سطح ملی و حتی بین المللی را گسترش دهد.

مقصد سوم: کارگاه تولید مصنوعات چوبی روستای فاضل اباد ازاد شهر

کسب و کارهای خرد صندوق کارآفرینی امید در استان گلستان + گزارش تصویری

پس از ترک کارگاه تولید شیرینی به سمت آزاد شهرحرکت کردیم و به کارگاه مصنوعات چوبی‌علی‌کوهساریان در روستای فاضل اباد ازاد شهر رفتیم او که به همراه پدر و برادر خود در این کارگاه مشغول بکار است می‌گوید: ما در این کارگاه تخته گوشت و پیتزا و رحل قرآن تولید می‌کنیم و در کل کشور نیز نمایندگی داریم.

وی گفت: در این کارگاه ۳۲ نفر مشغول بکارند و تاکنون ۵۰ میلیون تومان از صندوق کاراٰرینی امید تسهیلات گرفته‌ایم.

کوهساریان تصریح کرد:مشکل اصلی ما تهیه چوب است زیرا چوب های داخلی اکثرا خراب هستند و ما مجبوریم از گرجستان چوب وارد کنیم و به دو برابر قیمت آنرا خریداری کنیم و مجبوریم الوار ۱۲۰۰ تومانی را باید ۲۲۵۰ تومان تهیه کنیم.

مقصد چهارم: اقامتگاه طبیعت گردی سرونوش درروستای غریب اباد علی‌آباد کتول:

کسب و کارهای خرد صندوق کارآفرینی امید در استان گلستان + گزارش تصویری

طرح بوم گردی پوریا باقری در روستای غریب‌آباد از توابع علی‌اباد کتول استان گلستان قرار دارد وی که در سال ۹۵ از صندوق کارآفرینی امید ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده و با مجوز سازمان گردشگری و میراث فرهنگی این اقامتگاه را راه‌اندازی کرده است می‌گوید: این اقامتگاه دارای ۹ اتاق و ۳ تراس،آشپزخانه، انباری و کارگاه بافت سنتی پارچه و جاجیم پشمی است و ما درصددیم تا مزرعه گردشگری گلستان و موزه گیاه شناسی و پرورش ماکیان، زنبورعسل ، کرم ابریشم و دام را نیز به این مجموعه اضافه کنیم .

وی افزود: ما دراین اقامتگاه می‌توانیم از ۳۵  تا ۴۵ نفر پذیرایی کنیم و تاکنون از شهرهای تهران و مشهد به این اقامتگاه آمده اند و تعرفه ما شبی ۳۰ هزار تومان است.

طرحهای بوم گردی که در سالهای اخیر مورد حمایت صندوق کارافرینی امید قرار گرفته به منظور توسعه ظرفیت پذیرش مسافر در کشور انجام شده است.

مقصد پنجم: کارگاه شیرینی سنتی محله سرچشمه گرگان

کسب و کارهای خرد صندوق کارآفرینی امید در استان گلستان + گزارش تصویری

از علی‌آباد کتول به سمت گرگان حرکت کردیم و به منزل خانم ندا راحمی در محله سرچشمه کوچه فاطمیه رفتیم ایشان که برای یادگیری پخت انواع شیرینی به تازگی از تهران برگشته بود می‌گوید: من هر هفته برای آموزش به تهران می روم و پس از اتمام دوره قصد دارم پخت شیرینی را هم در برنامه هایم داشته باشم.

وی افزود: سال ۹۵ از صندوق کارآفرینی امید ۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم و ۴ نفر نیز نیروی کار در این کارگاه مشغول کارند و برند نان میراث گلستان را هم برای محصولاتم انتخاب کردم .

پرداخت ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات در سال ۹۵

کسب و کارهای خرد صندوق کارآفرینی امید در استان گلستان + گزارش تصویری

در خاتمه این بازدیدها با حسن پهلوری ، مدیر صندوق کارآفرینی امید گفتگو کردیم وی‌در مورد طرح ها و میزان تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی به روستاییان گفت: اجرای طرح های روستای بدون بیکار و هر روستا یک محصول و صندوق‌های خرد محلی از برنامه‌های اولویت دار صندوق کارآفرینی امید در سال ۹۶ است.

استان گلستان با تولید ۱ میلیون و ۳۷۰ هزار تن گندم پس از استان خوزستان رتبه دوم تولیدات را در کشور به خود اختصاص داده است و ما به لحاظ کیفیت بهترین برنج را در استان گلستان داریم اما به دلیل محدودیت منابع آب، کشت برنج توسعه پیدا نکرده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان گلستان در خصوص ارائه تسهیلات به طرح های کشاورزی نیز افزود:در بخش کشاورزی بیشتر به سمت فعالیت‌های گلخانه‌ای حرکت می‌کنیم و در شهرستان گنبد در یکی از روستاها دو طرح را کلید زدیم و در انتظار نتیجه بهره وری و تولیدات آن هستیم تا اگر توجیه اقتصادی دارد در قالب گلخانه‌های ۳۰۰ متری کشت خیار، گوجه و فلفل  را ایجادکنیم تا خانواده‌های روستایی در حیاط خانه‌هایشان بتوانند این کار را انجام دهند.

پهلوری تصریح کرد: در سال ۹۵ کل تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی امید استان گلستان در‌همه حوزه ها ۴۵ میلیارد تومان بوده ، در حوزه پرداخت تسهیلات از منابع داخلی ۲۱ میلیارد تومان پرداختی داشته‌ایم و ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان وام ازدواج پرداخت کردیم و ۱۸ میلیارد تومان نیز از منابع مردمی برای حوزه اشتغال مردمی پرداخت شده که نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان می شود.

کسب و کارهای خرد صندوق کارآفرینی امید در استان گلستان + گزارش تصویری

وی ادامه داد: در سال ۹۴ نیر این رقم ۴۵ میلیارد تومان بوده که در این سال ۳۰ میلیارد تومان از منابع داخلی به طرح های اشتغالزایی پرداخت شد و ۲ طرح غیر مشارکتی نیز پرداخت شده یک طرح غیر مشارکتی پرورش اسب سمند صحرای گنبد کاووس که ۴ میلیارد تومان بوده و یک طرح غیر مشارکتی کودعالی‌ترشین اق قلا که ۲ میلیارد تومان پرداخت شده و طرح مشارکتی گردشگری روستای پاقلعه رامیان نیز ۶۵۰ میلیون تومان بوده که در حال اخذ ضمانت آن هستیم نیز در برنامه هایمان داریم که تا در آینده‌ای نزدیک پرداخت میشود.

پهلوری افزود: برنامه‌های در حال اجرای صندوق استان گلستان در راستای اقتصاد مقاومتی شامل؛ ایجاد زنجیره تولید روسری با هدف تبدیل استان به قطب تولید روسری در کشور با ۷ واحد فعال با اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم و تولید سالانه یک میلیون قطعه روسری است که به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و سایر استانها صادر می‌شود.

کسب و کارهای خرد صندوق کارآفرینی امید در استان گلستان + گزارش تصویری

وی ادامه داد: همچنین ایجاد زنجیره تولید نوغانداری و پارچه‌های ابریشمی دراستان گلستان، ساماندهی صنعت شیر شتر و پرورش شتر، ایجاد زنجیره تولید زعفران ، حمایت و راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی( خانه باقریها در گرگان) در استان، ایجاد زنجیره تولید قارچ امید گلستان با تشکیل تعاونی برای تولیدکنندگان و حمایت شوندگان از سوی صندوق، حمایت از طرح های حوزه طراحی ، برند سازی و بازاریابی به خصوص در صنایع دستی، ... از برنامه های جاری صندوق در استان گلستان است. همچنین اجرای طرح هر روستا یک محصول و روستای بدون بیکار که در چهارده روستای استان اجرا می شود از دیگر برنامه های ما در صندوق است.

وی گفت: همچنین حمایت از طرحهای بوم‌گردی و گردشگری، توانمدسازی روستاها و حمایت از طرح های روستایی، پیگیری ایجاد فضای مناسب جهت بازار فروش محصولات خانگی و ایجاد بازارچه مرزی در منطقه ازاد اینچه برون از دیگر برنامه های ما در صندوق است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز