خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم تعامل شهرداری با نظام مهندسی/ شورای شهر جای سلبریتی‌ها نیست / اذعان شهرداری به اشتباه در مدیریت معماری شهر

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۹۰۷

بهمنی گفت: در بحث معماری شهری دچار تشتت آرا هستیم و اکنون مدیران شهرداری خود اعتراف می کنند.

امیر بهمنی استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به اینکه شورای شهر بعدی نباید در شیوه های نادرست تامین مالی با شهرداری تعامل داشته باشد، اظهار داشت: شفاف‌سازی منابع، مهم‌ترین اصلی است که شهرداری تهران باید نسبت به آن مبادرت ورزد چرا که به دلیل عدم شفافیت در نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی از مردم باعث می شود برخی بنای ناسازکاری گذاشته و حتی زباله های خود را در خیابان و معابر رها کنند زیرا معتقدند شهرداری در قبال دریافت عوارض خدماتی ارائه نمی دهد.

وی با اشاره به آثار سوء تراکم فروشی های گسترده در تهران تصریح کرد:  در شرع اسلام وقتی مالکیت به کسی واگذار می شود به سادگی نمی توان آن را باز پس گرفت. وقتی سازه ای ساخته می شود طول عمر آن 25 تا 50 سال و حتی 100 سال تعیین می شود و این گرهی است که خودمان زده ایم و حداقل تا 25 سال آینده باز نمی شود و در حال حاضر تنها راه این است که خوب مدیریت کنیم، تراکم نفروشیم و فرایندی تعبیه کنیم که پارکینگ های مناسب هم ساخته شود و شهروندان در ازای عوارضی که می پردازند از پارکینگ رایگان استفاده کنند.

  بهمنی ادامه داد: اکنون فضای شهری امکان ساخت پارکینگ درحدی که پاسخگوی این میزان تراکم فروخته شده در شهر را ندارد بنابراین راهکار این است که حمل و نقل شهری مناسب را توسعه دهیم و شهروندان به لحاظ ایمنی در حمل و نقل و زمان بندی و همچنین کیفیت خدمات قابل ارائه، اطمینان داشته باشند یعنی محرک هایی وجود داشته باشد که از نظر اقتصادی و روانی به صرفه باشد ناخوادآگاه به این سمت کشیده شوند.

وی همچنین توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی شهر تهران در بحث ساخت و ساز و معماری عدم تعامل شهرداری با نظام مهندسی است مثلا اینکه کدام مهندس ناظر در چه پروژه ای بکار گرفته شود جزء وظایف نظام مهندسی است و شهرداری فقط وظیفه مدیریتی دارد و متولی تخصصی آن سازمان نظام مهندسی است.

 وی در ادامه این گفت و گو به بحث معماری شهری در شهر تهران اشاره و بیان کرد: اولین بحث در معماری شهری خط آسمان است یعنی ارتفاع ساختما ن ها باید رعایت شود.

این فارغ  التحصیل عمران خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در بحث معماری شهری دچار تشتت آرا هستیم به نحوی که مدیران نظرات خود را در بازه زمانی 2 تا 4 سال چند بار تغییر داده اند و نظر واحدی ندارند مثلا وقتی به یک ساختمان جواز می دهند و نمای آن تصویب می شود سال بعد نمای ساختمان را با معماری اسلامی ناسازگار می دانند به عنوان نمونه اکنون مدیران شهرداری خود اعتراف می کنند که در مناطق یک و دو و سه و یا نمای ساختمانی بافت های فرسوده متناسب با فرهنگ ایرانی نبوده است و در این خصوص درایت نبوده است.

وی با بیان اینکه ما نباید با اشتباهاتمان به نسل آینده ظلم کنیم، یادآور شد: این تغییرات به مرور زمان اتفاق می افتد و نسل های بعد متوجه می شوند که مدیران قبل چه کرده اند بنا بر این باید با مدیریت یکپارچه و برنامه ریزی صحیح جلوی این اشتباهات را بگیریم. 

بهمنی به شیوه ناصحیح آبیاری فضای سبز شهر نیز اشاره و تصریح کرد:بحران نسل آینده بحران آب است بنا بر این ما باید از قطره قطره ی آب محافظت کنیم و آن را هدر ندهیم و بهترین راهکار این است که به جای استفاده از آب شرب، چاه ها و یا منابع آب زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز، آب باران و سطحی را جمع آوری و بدرستی هدایت کنیم یعنی یک زیرساخت مناسب طراحی کرده و آبها را در کانال جمع آوری کنیم تا نسل های آینده نیز از آن بهره مند شوند.  

وی در ادامه به آلودگی هوا و صوتی که موتورسیکلت ها در شهر تهران بوجود می آورند اشاره و اظهار داشت: مهمترین راه برای حل این معضل لزوم تعامل شهرداری با ارگان های مربوطه از جمله وزارت صنعت و وزارت نفت برای هیبریدی کردن این وسایط نقلیه است و با توجه به اینکه دولت برای این موضوع راه مناسبی در نظر گرفته شهرداری و شورای شهر نیز باید همکاری لازم را داشته باشند و موجبات اجرایی شدن آن را فراهم کنند.ضمن اینکه راهنمایی و رانندگی نیز باید آمار صحیحی از موتورسیکلت های بدون گواهینامه در دست داشته باشد تا ساماندهی این معضل براحتی صورت گیرد.

این استاد دانشگاه برخورد سلیقه ای شهرداری تهران در مواجهه با معضل سد معبر را عاملی بر نازیبا شدن شهر و برخی آسیب های دیداری در شهر دانست و گفت: آنچه مسلم است ما باید شهری شاداب و در عین حال زیبا داشته باشیم مثلا وجود کافه در پیاده روها همانند آنچه در دیگر کشورها مرسوم است در ایران نیز می تواند وجود داشته باشد به شرطی که موجب آزار و مزاحمت برای شهروندان نشود یعنی در معابری استفاده شود که عبور و مرور شهروندان را دچار مشکل نکند همچنین در اشغال پیادورها با وسایل اضافی از سوی مغازه داران نباید برخوردها سلیقه ای باشد و قانونی یکسان در تمامی نقاط شهر برای جلوگیری از اشغال فضای پیاده روهای بخصوص کم عرض باید اعمال شود علاوه براین ما می توانیم از موسیقی اسلامی برای ایجاد سرزندگی در شهر بهره ببریم.

وی در ادامه به موضوع انتخابات شورای شهر پیش رو اشاره و اظهار داشت: اکنون خوشبختانه مردم آگاهی پیدا کرده و می دانند که این امر چقدر در آینده تاثیرگذار است مثلا وقتی یک دست انداز در سطح خیابان چند سال است که تعمیر نشده به انتخاب چند سال گذشته بر می گردد، امروز مردم می دانند کسی که در زمینه ورزش و یا وزنه برداری مدال آور بوده قابل احترام است اما نمی تواند مشکلی از شهر را حل کند و باید در حیطه ورزش بکار گرفته شود، کسی باید به شورای شهر راه یابد که تخصص حوزه شهری داشته باشد.

بهمنی با بیان اینکه شورای شهر جای سلبریتی ها نیست جای کسی است که تخصص و تعهد داشته باشد، تاکید کرد: ما باید به سمتی برویم که از جوانان در پست های شهری استفاده کنیم و از پیشکسوت های این حوزه نیز در پتانسیل های مشاوره ای و کلان بهره ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز