خبرگزاری کار ایران

افزایش 20 میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی با حمایت های دولت تدبیر و امید

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۵۱۴

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی از سال 92 تا 95 حدود 20 میلیون تن افزایش داشته که این گام مثبتی در تامین امنیت غذایی کشور است.

به گزارش ایلنا، اسکندر زند در آیین شورای کشاورزی کردستان در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه هم اکنون میزان تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته به مرز 117 میلیون تن رسیده است افزود: این میزان در سال 92 حدود 97 میلیون تن بود.

به گفته وی، این افزایش در تامین امنیت غذایی به عنوان مهمترین هدف جهادکشاورزی گامی مثبت بوده و همچنین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هر ساله برای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی هر سال اجرای بیش از 6 هزار طرح تحقیقاتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: با توجه به اهداف توسعه پایدار 10 هدف از جمله کاهش فقر و افزایش درآمد کشاورزان، افزایش کمیت و کیفیت تولید، پایداری تولید با توجه به شرایط اقلیمی و کیفیت محصول در بخش های مختلف (کود، سم و آلودگی هوا) معطوف به حوزه کشاورزی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه توجه به کیفیت محصول (تولید ارگانیک) و پایداری تولید در این بین جدیدترین وظیفه تعریف شده در حوزه کشاورزی با تلاش دست اندرکاران این حوزه است گفت: رسیدن به 10 وظیفه جهاد کشاورزی نیازمند مساعد بودن هشت عامل طبیعی و انسانی است.

معاون وزیر ، آب، خاک، هوا و منابع طبیعی را عامل های طبیعی مورد نیاز کشاورزی و نیروی انسانی، بازار، سرمایه و تکنولوژی را نیز از عوامل انسانی کشاورزی عنوان کرد .

وی افزود: با توجه به اقلیم عوامل طبیعی که هم اکنون تحت فشار تغییرات آب و هوایی قرار دارند برای جبران آن باید عوامل انسانی را تقویت کرد و در خدمت این حوزه قرار داد.

به گفته وی، هم اکنون چهار میلیون بهره بردار کشاورزی در سطح کشور فعالیت می کنند که 25 درصد از این تعداد از دانش مربوطه بهره مند هستند و لازم است تمامی نهادهای مرتبط به کشاورزی از دانشگاه تا سازمان های مختلف خدمات خود را به سمت آموزش بهره برداران معطوف کنند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون برای تامین این نیاز جامعه به سمت هوشمند سازی و انتقال یافته های تحقیقاتی به مزارع و بهره برداران حرکت می کند تا بتواند عوامل انسانی را تقویت کند.

زند انجام 6 هزار طرح تحقیقاتی در حوزه جهاد کشاورزی را خدمات این وزارتخانه برای تقویت نرم افزاری و نیروی انسانی برای کشاورزی عنوان کرد و افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی نیز هم اکنون برای تقویت کمی و کیفی تولید که اهداف هوشمندسازی و آموزش نیروی انسانی است با مشارکت سازمان بین المللی ایکاردا طرح توسعه تولید در دیم زارهای کشور با عنوان افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران در سال زراعی 1396 - 1395 شروع کرده است.

سازمان ایکاردا مجموعه ای از بانک ارقام دیم جهان به شمار می رود که دارای متخصصان جهانی در بخش های مختلف بوده و در چند دهه گذشته در طرح های تحقیقاتی تولیدات دیم با ایران همکاری داشته است.

زند با بیان اینکه این طرح با افقی پنج ساله تا پایان سال زراعی 1400 شمسی اجرا می شود افزود: انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور از مهمترین اهداف آن برای افزایش راندمان تولید است افزود: تمامی اعتبار این طرح از محل اعتبارات ملی و به میزان 6 میلیون دلار پیش بینی شده است.

به گفته وی، دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به دنبال افزایش 25 درصدی محصول گندم بوده و در این طرح 905 هزار هکتار از 2میلیون هکتار اراضی دیم استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان و آذربایجان شرقی زیر مزارع ترویجی می رود.

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی در افق پنج ساله پوشش 905 هزار هکتار از اراضی چهار استان هدف گذاری کرده و در سال اول این طرح در پنج هزار هکتار از اراضی به عنوان آشنایی با طرح و رفع مشکلات آن زیر پوشش رفته است.

تامین بذر مناسب، سیستم های زراعتی، تطبیق ژن پلاسماها، بهبود بهره وری با آبیاری تکمیلی با تمرکز بر منابع آب موجود، تجزیه و تجیل داده های آماری و ایجاد سیستم های حفاظتی با شرایط اقلیمی ایران از محورهای فعالیت این طرح است.

کردستان با داشتن رتبه چهارم تولید گندم کشور از مهمترین بخش های این طرح است و یک میلیون هکتار (50 درصد) از میلیون هکتار چهار استان مورد هدف اراضی دیم را در خود جای داده است.

در سال زراعی گذشته ( 1396 - 1395)در مجموع بیش از 980 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شد و از این مقدار 850 هزار تن از کشاورزان خریداری شده است.

کشت گندم در استان کردستان هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر شروع می شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود.

استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز