خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

امضای 54 قرارداد به ارزش یک میلیارد و 340 میلیون دلار با سازندگان داخلی صنعت نفت / راهبرد وزارت نفت استفاده از ساخت داخل به شرط افزایش کیفیت

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۲۷۰

معاون وزیر نفت گفت: در حال حاضر 52 قرارداد در زمینه خرید و ساخت داخل برای 6 گروه کالایی مورد نظر به ارزش 143 میلیون دلار منعقد شده و در آینده نزدیک نیز دو قرارداد مهم دیگر در زمینه خرید لوله به مبلغ یک میلیارد دلار منعقد می‌شود که مجموع ارزش این 54 قرارداد یک میلیارد و 340 میلیون دلار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا حبیب اله بی‌طرف معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت در حاشیه بازدید از کارخانه ساخت پمپ‌های صنعتی ایران اظهار داشت: این واحد صنعتی دارای فرآیند کامل ساخت و تولید پمپ‌های صنعتی به خصوص پمپ مورد نیاز نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش و یک واحد صنعتی تخصصی در حوزه نفت است و همه بخش‌های لازم برای تولید و ساخت و طراحی را در مجموعه کارخانه فراهم کرده و واحد کامل صنعتی و از نظر دانش فنی و فناوری ساخت از قابلیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: قدرت طراحی انواع پمپ‌های در این کارخانه وجود دارد و یک سرمایه ملی محسوب می‌شود.

بی‌طرف تصریح کرد: در گذشته این کارخانه پمپ‌های مورد نیاز پالایشگاه‌ها و پارس جنوبی را انجام داده و امکان استفاده از آن در پروژه‌های بعدی پالایش و پخش، نفت و گاز و پتروشیمی وجود دارد و امیدواریم که در این راستا تعامل گسترده صورت گیرد.

وی با اشاره به سیاست وزارت نفت در جهت توسعه ساخت داخل و تولید کالا و تجهیزاتی که وارداتی هستند خاطرنشان کرد: وزارت نفت در سال 93 برنامه مهمی را در دستور کار خود قرار داد به این نحو که نیاز بخش‌های مختلف نفت و گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی را در زمینه کالاهای پرتکرار وارداتی جمع آوری و استخراج کرد و با توجه به اهمیت کالای مورد نظر اولویت بندی صورت گرفت که بر آن اساس 10 گروه کالایی در دستور کار ساخت قرار گرفت و مناقصات آن برگزار شد. از کلیه سازندگان داخلی دعوت به عمل آمد که در مناقصات شرکت کرده و برای خود نیز شریک معتبر خارجی انتخاب کنند و بر پایه این قرارداد داخلی بین سازندگان داخلی و شرکت‌های خارجی باید انتقال فناوری صورت گیرد.

وی ادامه داد: وزارت نفت دراین راستا از دانشگاه شریف استفاده کرد و مقرر شد که این دانشگاه نقشه راه انتقال فناوری را تدوین کند.

معاون وزیر نفت گفت: در حال حاضر 52 قرارداد در زمینه خرید و ساخت داخل برای 6 گروه کالایی مورد نظر به ارزش 143 میلیون دلار منعقد شده و در آینده نزدیک نیز دو قرارداد مهم دیگر در زمینه خرید لوله به مبلغ یک میلیارد دلار منعقد می‌شود که مجموع ارزش این 54 قرارداد یک میلیارد و 340 میلیون دلار خواهد بود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در آینده نزدیک دو قرارداد جدید بین تولید کننده داخلی و شرکت نفت منعقد شود، بیان کرد: وزارت نفت این راهبرد را ادامه می‌دهد و امیدواریم که صنایع داخلی موثرتر در بخش نفت و گاز کشور حضور داشته باشد.

وی اظهار داشت: ما همیشه روی کیفیت محصول تاکید داشته‌ایم و در این خصوص سیستم بازرسی وزارت نفت بسیار سخت گیرانه عمل می‌کند زیرا تاسیسات نفت حساسیت زیادی داشته و به خاطر سروکار داشتن با مواد ا نرژی‌زا احتمال انفجار و آتش سوزی وجود دارد لذا رعایت استاندارد باید جدی گرفته شود و کالاهای تولیدی با عمر طولانی و پشتیبانی کامل خدمات و حداقل نیاز تعمیراتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم از ظرفیت داخل استفاده کرده و آن را ارتقا دهیم به نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال اشاره و اظهار داشت: با گسترش تولید و به کارگیری نیروی متخصص را به عنوان یک راهبرد با قوت ادامه خواهیم داد.

بی‌طرف در ادامه گفت: کارفرمایان پروژه‌ها در تامین تجهیزات، کیفیت، قیمت، تحویل به موقع، خدمات پس از فروش و تضمین‌های فروشنده در دوران بهره‌برداری توجه دارند. بنابراین دیده شده که در برخی موارد صنایع داخلی نتوانند روابط مورد نظر مدیر پروژه را تامین کنند لذا صنایع داخلی باید ارتقای کیفیت و تامین استانداردها را در کالاهای فنی در اولویت قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما در تامین کالاها استانداردهای بین المللی مثل  api را مدنظر قرار می‌دهیم و یکی از مشکلات صنایع ما این است که فاقد گواهینامه استاندارد بین المللی هستند.

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری وزارت نفت حداکثرسازی استفاده از ظرفیت داخلی است ابراز امیدواری کرد که موانع پیش روی هر دو طرف مدیر پروژه و سازندگان برطرف شود.

وی همچنین اظهار داشت: لوله‌هایی که در حفاری چاه‌ها استفاده می‌شوند باید از نظر آلیاژ کیفیت خاصی داشته باشند تا در مقابل گازهای خورنده مقاوم بوده و استاندارد باشند که در حال حاضر هیچ یک از کارخانه‌های داخلی قدرت تولید آنها را ندارد اما در قراردادی که منعقد می‌شود یک شرکت فولادسازی ایرانی با مشارکت یک شرکت بین المللی در مناقصه شرکت کرده و در یک پروسه سه ساله نیاز وزارت نفت را با کیفیت بالا و مطابق استانداردهای بین المللی تامین خواهد کرد. 

در ادامه این نشست شیرعلی مدیر کل ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در زمینه تجهیزات ثابت پیشرفت زیادی داشته ایم و نزدیک صد در صد این تجهیزات در داخل کشور ساخته می شود، در زمینه تجهیزات دوار نیاز به حمایت بیشتری داریم.

وی افزود: علیرغم اینکه در زمان تحریم بیشترین ضربه را صنعت متحمل شد اما این صنعت با استفاده از تکنولوژی داخل و تمرکز روی تولید داخل فعالیت خوبی داشته است.

شیرعلی خاطرنشان کرد: حمایت ما از ساخت داخل به این معنا نیست که محصول داخل را با هر کیفیتی بپذیریم و حمایت کنیم.

مدیر عامل شرکت پمپ های صنعتی ایران( کرایوژنیک) نیز اظهار داشت: ما چهارمین کشوری هستیم که پمپ های کرایوژنیک را می سازیم.

وی افزود: ما تا کنون برای فاز14، 16 پمپ در دست ساخت داریم و برای فازهای 17 و18 نیز 16 دستگاه ساخته و تحویل داده ایم اما بقیه فازها در حال خرید از خارج از کشور هستند بنابراین انتظار ما این است که فازهای باقیمانده با توجه به اینکه قیمت های ما 40 درصد پایین تر است از ما خریداری کنند.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت کار می کنیم، خاطرنشان کرد: فازهای 6، 7 و8 ، 18 دستگاه پمپ از ژاپن خریداری کرده اند که 7 دستگاه خراب بوده است ضمن اینکه هر پمپ وارداتی 14 میلیون یورو و پمپ های داخلی زیر 10 میلیون یورو هستند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز