خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

برای توسعه میدان آذر به 1.3 میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم/ نمی‌توانیم به خاطر دلواپسان از اضافه بازیافت نفت صرف نظر کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۶۸۱

وزیر نفت گفت: نفت ثروت ملی است و باید از آن بیشترین استفاده را داشته باشیم به طوری که فقط با 4 درصد برداشت بیشتر، 8 میلیارد دلار به دست می‌آید لذا ما نیز برای این میزان درآمدزایی کوتاهی نمی‌کنیم و کسی نیز اجازه ندارد بگوید برداشت نکنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشستی که به منظور آغاز مرحله اول تولید زودهنگام طرح توسعه میدان نفتی آذر در منطقه دهلران استان ایلام برگزار شد، اظهار داشت: اکنون ایلام در مسیر توسعه قرار گرفته و صاحب نفت و گاز قابل توجهی است و جزو مناطقی است که برای توسعه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این که در مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی، توسعه میادین مشترک و زنجیره تولید در اولویت قرار گرفته، افزود: در ایلام به هر دوی این موارد مورد اهتمام اقتصاد مقاومتی توجه شده است.

زنگنه با بیان این که توسعه میدان آذر در ادامه استیفای حقوق مردم است تصریح کرد: ما از گذشته با هیچ کس جنگ نداشتیم و اکنون نیز با کسی سر دعوا و جنگ نداریم اما اگر کسی بخواهد به حقوق ما تجاوز کند دندانش را خرد می‌کنیم و برادری ما با دیگر کشورها به این معنا نیست که نخواهیم حقوق خودمان را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران به توسعه میادین مشترک حساس هستند، ابراز خرسندی کرد که امروز اولین برداشت از میدان مشترک نفتی آذر انجام شود و در اردیبهشت ماه 30 هزار بشکه و در مرحله دوم 60 هزار بشکه و سرانجام به تولید 100 هزار بشکه نفت در روز از این میدان خواهیم رسید.

وزیر در ادامه گفت: بنده در پیگیری طرح‌ها متوجه شدم که وضع میدان آذر خوب نیست اما با آمدن شرکت اویک کار توسعه میدان جدی گرفت شد و میدان به سامان رسید و اکنون نیز تولید در میدان آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه ما برای استان ایلام برنامه‌های مفصلی داریم که زنجیره تولید نیز از جمله آنهاست بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که گازی را که در این استان در حال سوختن است با همکاری صندوق بازنشستگی نفت و راه اندازی NGL 3100 مورد استفاده قرار دهیم و همچین با احداث پتروشیمی لرستان این گازها را که منجر به آلایندگی هوا می‌شوند تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این موضوع و توسعه میدان آذر توسعه چنگوله، چشمه خوش، پنجه بیجار، پایدار غرب و دانا را نیز جزء برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار داده‌ایم.

زنگنه با اشاره به لزوم توسعه میدان تنگه بیجار اظهار داشت: گرچه این میدان مشترک نیست اما با توجه به اینکه هزار کیلومتر از عسلویه فاصله دارد، برنامه برداشت از آن جزء برنامه‌های الویت‌دار استان گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه بنده نسبت به آینده کار نظر مثبتی دارم، گفت: بعضی کارهای جدید فنی در میدان آذر انجام شده که ادامه می‌یابد و با شرکت های بین‌المللی نیز مذاکراتی شده که حداکثر بازیافت را از این میدان داشته باشیم.

وزیر نفت اظهار داشت: حدود 4 میلیارد بشکه نفت درجا داریم که 15 تا 16 درصد ضریب بازیافت آن است و اگر بتوانیم فقط یک درصد اضافه بازیافت داشته باشیم یعنی 40 میلیون بشکه نفت جدید تولید کرده‌ایم لذا 2 میلیارد دلار درآمد جدید کسب کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: کسی اجازه ندارد به ما بگوید چرا این کار را می‌کنیم زیرا وظیفه ما پاسخگویی به مردم است و نمی‌توانیم بگوییم که چون کسی نمی‌خواهد و دلواپس و نگرانند بازیافت اضافه نمی‌شود.

وی تاکید کرد: نفت ثروت ملی است و باید از آن بیشترین استفاده را داشته باشیم به طوری که فقط با 4 درصد برداشت بیشتر، 8 میلیارد دلار به دست می‌آید لذا ما نیز برای این میزان درآمدزایی کوتاهی نمی‌کنیم و کسی نیز اجازه ندارد بگوید برداشت نکنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه برای اضافه برداشت از بهترین تکنولوژی باید استفاده شود، اظهار داشت: بی‌تدبیری است اگر بگوییم به خاطر هزینه یک میلیارد دلار بابت خرید تکنولوژی و صرفه‌جویی در آن از 7 میلیارد دلار درآمدی که با اضافه برداشت حاصل می‌شود صرف‌نظر کنیم لذا باید تمام سعی خود را برای برداشت حداکثری از این ثروت خدادادی به کار ببریم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تقویت نیروی انسانی و توانمندی استان را شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: هر دکل 150 تا 200 شغل ایجاد می‌کند و امیدواریم که دکل‌های متعددی تا دو سال آینده در تمام میادین فعال شود تا زندگی مردم تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم از مسیری که برای توسعه کشور در راستای برجام حاصل شده با تعامل بیشتر پول و سرمایه وارد کشور کنیم چرا که علاوه بر فناوری به پول نیز نیاز داریم.

زنگنه گفت: طرح توسعه میدان آذر که حتی طرح گرانی هم نیست 1.3 میلیارد دلار یعنی بشکه ای 20 هزار دلار هزینه در بر دارد لذا ما باید بتوانیم برای توسعه میادین جذب سرمایه داشته باشیم و با کمک منابع خارجی و با اتکا به ظرفیت ایرانی کار را جلو ببریم.

وی یادآور شد: حضور امروز من در میدان آذر به خاطر تولید 15 هزار بشکه نفت نبود بلکه ارج نهادن به تلاش برای برداشت و تحولات مدیریتی در این میدان در حال فراموشی بود. همچنین اهمیت استان ایلام و اهتمام وزارت نفت برای توسعه آن را اعلام کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز