خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد؛

حمایت از تولید فقط در حد حرف بوده است

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۲۶۴

شافعی گفت: سال های پیش ما شاهد شوک مثبت بالا رفتن قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی بودیم اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم و به محض اینکه وارد تحریم‌ها شدیم کشور دچار بحران شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در کنفرانس تخصصی اقتصاد مقاومتی و برجام که در اتاق ایران در حال برگزاری است رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از معدود مباحثی است که هم حاکمیت و هم بخش خصوصی به آن باور دارند اما مشکل در راهکارهای عملی آن است.

غلامحسین شافعی ادامه داد: در بین مسئولان ما درک درستی از اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و بر همین اساس راهکارهایی که ارائه می‌شود در عمل موفق نیست. ما همین مبحث را با نام تاب‌آوری اقتصادی در کشورهای پیشرفته داریم و این مبحث جزو یکی از اصولی ترین سیاست‌های اقتصادی آنها است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما این توانایی را داشته باشیم که شوک‌هایی که قرار است به اقتصاد کشور وارد شود را پیش‌بینی کنیم و در نهایت آماده واکنش مناسب با آن باشیم.

شافعی تصریح کرد: کشورهایی که این آمادگی را نداشتند در مقابل هر شوک با بحران مواجه می‌شدند و فرصت حرکت رو به جلو را از دست می‌دادند. ما باید کانال‌های آسیب‌پذیر اقتصاد کشور را شناسایی کنیم و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

شافعی با اشاره به شوک‌های مثبت و منفی دراقتصاد گفت: سال های پیش ما شاهد شوک مثبت بالا رفتن قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی بودیم اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم و به محض اینکه وارد تحریم‌ها شدیم کشور دچار بحران شد.

وی ادامه داد: شاید مهم‌ترین کانون آسیب پذیری اقتصاد ما وابستگی به نفت است. ما باید تا جایی که می‌توانیم اقتصاد خود را از نفت دور کنیم و این اتفاق محقق نمی‌شود مگر آنکه به تولید، تقویت مولد داخل و خدمات تولید اقدام کنیم. با رعایت این اصول ما توانسته‌ایم اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.

شافعی ادامه داد: امروزه در همه اظهارنظرها تولید در اولویت قرار گرفته اما عمل به آن اظهارنظرها جای سوال دارد. وقتی در کشور کارهایی مانند دلالی و سفته‌بازی سودهای بالاتر از تولید داشته باشد، تولید جان نخواهد گرفت لذا امروز ما باید تولید داخل را قوی کنیم تا به اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز