خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی وزارت راه عنوان کرد:

لزوم اخذ یک میلیون و 300 هزار تومان عوارض خودرو برای تکمیل زیرساخت‌های راه/ برای تکمیل زیرساخت‌ها در حمل و نقل 500 هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهیم

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۲۸۴

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تکمیل زیرساخت‌ها از محل منابع پایدار نیازمند اخذ عوارض بر خودرو سالانه به مبلغ یک میلیون و 300 هزار تومان هستیم اظهار داشت: برای تکمیل پروژه‌های حمل و نقل تا سال 1404 ، 500 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا ، امین امینی در نشست خبری امروز با اشاره به انتشار اولین سند حمل و نقل در کشورمان گفت: امسال توانستیم اولین سند توسعه حمل و نقل کشور تحت عنوان طرح جامع حمل و نقل را تحت عنوان امانتداری کامل کسانی که این طرح را به تصویب رساندند منتشر کنیم.

وی ادامه داد: این طرح بالغ بر 16 هزار برگ سند بود که تدوین آنها در قالب کتاب مرجع انجام شد که امکان رجوع به آن برای توسعه حمل و نقل وجود دارد و این طرح در سال 95 با تشکیل کمیته‌ای انجام شد.

امینی با بیان این که سه فاز باقیمانده از طرح جامع حمل و نقل به زودی انجام می‌شود، گفت: باید این اسناد به روز رسانی شود و در فاز چهارم آن به صورت مدام پایش خواهیم داشت.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بحث سند معماری کلان وزارت راه و شهرسازی گفت: این طرح هم با رویکرد اطلاعات و آی تی است که اخیرا به تصویب شورای راهبری رسید و روز گذشته پلن کامل آن توسط مقام عالی وزارت اعلام شد.

امینی گفت: در راستای تکمیل دولت الکترونیک بسیاری از برنامه‌های این حوزه به اجرا رسیده است و در یک برنامه پنج ساله این طرح‌ها را به روز رسانی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح اکشن پلن اظهار داشت:  با اجرای این طرح ایمنی در حوزه حمل و نقل افزایش می‌یابد.

امینی با اشاره به جزئیات بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال 96 اظهار داشت: در کلیات بودجه تغییری نکرده است و کل بودجه وزارت راه و شهرسازی از سهم تملک دارایی و سرمایه‌ای بالغ بر 8 هزار و 100 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه 190 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای حوزه حمل و نقل پیش بینی شده است، گفت: حدود 77 هزار میلیارد تومان سهم منابع عمومی با قیمت برآورد شده در سال 93 است.

وی ا فزود: البته ردیف‌های متفرقه‌ای در بودجه سال آینده وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که با سر جمع آنها بودجه مورد نیاز این وزارتخانه به 11 هزار و 800 میلیارد تومان می‌رسد که از این مبلغ 8 هزار و 100 میلیارد تومانی 700 میلیارد تومان سهم بودجه‌ای بخش مسکن است و 7 هزار و 400 میلیارد تومان نیز به بخش حمل و نقل اختصاص دارد

پیش بینی 190 هزار میلیارد منابع مالی برای بخش حمل و نقل

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دربخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی 246 طرح راه جاده‌ای پیش بینی شده است که منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح 3 هزار و 870 میلیارد تومان است گفت:  همچنین 48 طرح ریلی تعریف شده است که برای اجرای آن به اعتباری معادل 3580 میلیارد تومان نیاز داریم.

وی افزود: همچنین 8 طرح مرتبط با حمل و نقل هوایی تعریف شده است که اجرای این پروژه‌ها به اعتباری نزدیک به 18 هزار و 200 میلیارد تومان نیاز دارند.

امینی ادامه داد: همچنین 7 طرح دیگر هم مرتبط با حوزه حمل و نقل وجود دارد که اعتبار مورد نیاز برای ساخت این 7 طرح 52 هزار میلیارد تومان است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره برنامه‌های حوزه مسکن گفت: همچنین در حوزه مسکن و شهرسازی 17 برنامه و 101 طرح تعریف شده است که منابع مورد نیاز برای آن 700 میلیارد تومان است.

وجود بیش از 300 طرح حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و هوایی در وزارت راه و شهرسازی

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش اعتبارات ریلی در بودجه سال آینده گفت: اعتبارات ریلی چیزی حدود 2100 میلیارد تومان بوده که در بودجه سال آینده به 3900 میلیارد توامان افزایش می‌یابد.

وی افزود: اعتبار پروژه‌های جاده‌ای در بودجه سال آینده چیزی حدود 24 درصد کاهش پیدا می‌کند در حالی که این اعتبارات سال آینده 3000 میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند و در مجموع بودجه حمل و نقل وزارت راه وش هرسازی در سال آینده 5 درصد افزایش پیدا می‌کند.

رشد 68 درصدی اعتبارات ریلی در سال آینده / لزوم اخذ یک میلیون و 300 هزار تومان عوارض بر هر خودرو برای توسعه شبکه راهی

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های توسعه ای شبکه‌های ریلی و جاده‌ای نیازمند تامین منابع پایدار هستیم که یکی از روش‌های آن عوارض بر خودرو است، گفت: با احتساب اینکه 15 میلیون خودرو از شبکه برون‌شهری تردد دارند برای تامین بودجه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای باید از هر مالک خودرو یک میلیون و 300 هزار تومان در سال اخذ کنیم تا بتوانیم بودجه مورد نیاز زیرساخت‌ها را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در طرح‌های پیوست یک بودجه 96 ، 50 هزار کیلومتر انواع راه تعریف شده که 25 هزار کیلومتر دیگر نیز در جداول 19 و 20 لایحه بودجه ذکر شده است که این میزان پروژه به صورت گلوبال اعتبار دریافت می‌کند.

وی افزود: ساخت 50 هزار کیلومتر انواع راه به 63 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد که از این تعداد 21 هزار میلیارد تومان پروژه بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. همچنین 142 هزار میلیارد تومان پروژه هم زیر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند

امینی افزود: در مجموع از این 163 هزار میلیارد تومان پروژه 84 هزار میلیارد تومان بودجه به پروژه‌های ریلی و 79 هزار میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های جاده ای است و همچنین 8 هزار میلیارد تومان برای نگهداری از جاده‌ها نیاز داریم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه از 79 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد برای پروژه‌های جاده‌ای در تلاش هستیم که 20 هزار میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی تامین شود، گفت: برای ساخت پروژه‌های جاده‌ای دولت باید 59 هزار میلیارد تومان اعتبار تامین کند که اگر 8 هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای نگهداری از راه‌ها را به آن اضافه کنیم این رقم به 67 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابدد.

امینی با تاکید بر اینکه باید بخشی از این بودجه از طریق منابع پایدار تامین شود، گفت: اگر برای توسعه شبکه جاده‌ای 950 هزار میلیارد تومان سالانه از مالکان خودرو تحت عنوان عوارض بر خودرو و همچنین برای توسعه شبکه ریلی سالانه 350 هزار تومان از هر مالک خودرو دریافت کنیم‌، می‌توانیم در مجموع با این رقم طبق برنامه‌ریزی‌های انجا م شده توسعه شبکه جاده‌ای و ریلی را انجام دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پنج محور اصلی بخش حمل و نقل و سه محور اساسی مسکن در برنامه ششم توسعه گفت: جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و تحریک تقاضا برای طرح‌هایی که ارزش افزوده دارند مانند لجستیک پارک‌ها از جمله محورهای بخش حمل و نقل در برنامه ششم توسعه است که در این راستا برای ساخت 25 درصد شبکه راهی از منابع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

امینی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 500 کیلومتر آزادراه در کشورمان داریم، گفت: بخش عمده‌ای از بزرگراه‌های کشورمان این پتانسیل را دارند که به آزادراه تبدیل شوند بنا بر این می‌توان آزادراه‌های کشور را به 5 هزار کیلومتر رساند.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با قراردادهای توسعه آزادراه‌ها را به ارزش 12 هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی منعقد کرده‌ایم گفت: باید در برنامه پنج ساله تا 50 هزار میلیارد تومان پروژه آزادراهی را به سرانجام برسانیم که از این رقم 35 هزار میلیارد تومان باید توسط بخش خصوصی تامین شود.

امینی ادامه داد: محور سوم بخش حمل و نقل در برنامه ششم توسعه ناوگان و صرفه‌جویی انرژی است که در این راستا شرکت قطارهای حومه‌ای به تصویب مجلس رسید که حمل و نقل 20 میلیون مسافر از طریق قطارهای حومه‌ای پیش بینی شده اما این رقم به 50 میلیون مسافر قابل افزایش است.

جذب 12 هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی برای  ساخت آزادراه‌ها 

امینی با اشاره به محور چهارم در بخش حمل و نقل در برنامه ششم گفت: ارتقای ایمنی از دیگر این محورها است که توانسته‌ایم اقدامات موثری در بخش اکشن پلن در این باره انجا م دهیم.

وی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده انتقال حمل و نقل باری جاده‌ای به ریلی و هوایی است که در طول سه سال تا 2 درصد به میزان حمل و نقل باری اضافه شده است و میزان حمل و نقل هوایی هم تا 5 درصد رشد داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه راه اندازی صندوق توسعه حمل و نقل از دیگر محورهای وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه است که امیدواریم صندوق توسعه حمل و نقل با پیش بینی منابع یک رویکرد جدیدی را در توسعه زیرساخت‌ها ، ناوگحان و بیمه حمل و نقل ایجاد کند.

امینی افزود: طبق برآوردهای انجام شده 46 درصد این صندوق از منابع عمومی دولت که فاینانس هم جزء آن است تامین می‌شود همچنین 43 درصد آن توسط بخش خصوصی و بانک‌ها و 11 درصد آن توسط منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی تامین خواهد شد.

بدهی بیش از 9 هزار میلیاردی وزارت راه و شهرسازی

امینی با اشاره به میزان بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر مجموع بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران و سایر بخش‌ها 9 هزار و 200 میلیارد تومان است که این مبلغ توسط اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت قابل پرداخت است.

وی ادامه داد: از مجموعه ابلاغی‌های اسناد خزانه و اوراق مشارکت تاکنون 2800 میلیارد ریال و سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته که امیدواریم تا پایان سال 1500 میلیارد تومان دیگر اسناد محقق شود.

امینی تاکید کرد:‌ اگر وزارت راه و شهرسازی 2500 میلیارد تومان اعتبارات نقد داشته باشد می‌تواند بخش عمده‌ای از بدهی‌های خود را بپردازد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اشتغال‌زایی پروژه‌های عمرانی گفت: در حال حاضر میزان اشتغالزایی پروژه‌های عمرانی در بخش آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و راه‌های روستایی 123 هزار نفر به صورت مستقیم است.

امینی تاکید کرد: برای ساخت شبکه‌های راهی و پروژه‌های تعریف شده نیازمند 500 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تا افق 1404 هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز