خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جنگل ها

یک میلون هکتار از تالاب های کشور خشک شد/ نهالکاری ۱۶۰۰ هکتار از کانون‌های گرد و غبار عراق با همکاری ایران

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۱۵۳

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیرداری کشور از حدنگاری و اخذ اسناد تک برگی برای 16.5 میلیون هکتار از اراضی ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها که در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیرداری برگزار شد، بیان داشت: اجرای یک و نیم میلیون هکتار الگوی مدیریت جامع حوزه آبخیز با رویکرد توانمندسازی جوامع محلی نقش موثری در کاهش مهاجرت داشته است. همچنین جنگلکاری ، احیا و غنی‌سازی جنگل در سطح 143.4 هزار هکتار تولید و تامین بیش از 112 میلیون نهال جنگلی مرتعی و بیابانی ، اجرای عملیات اصلاح و احیای مراتع کشور در سطح 23.3 میلیون هکتار عملی شده است.

وی افزود: حفاظت از جنگل‌ها و مراتع با مشارکت مردم در سطح 18 میلیون هکتار اجرایی شده است همچنین اطفای حریق جنگل‌ها در سطح 72 هزار هکتار و کاهش مصرف سوخت هیزمی از طریق تامین سوخت فسیلی، انرژی خورشیدی و ملزومات آن برای حداقل 30 هزار خانوار عشایری و روستایی عملیاتی شده است.

او در ادامه تاکید کرد: در بحث فرهنگ سازی و مشارکت مردمی 22 اتحادیه ملی و استانی تعاونی‌های منابع طبیعی 42 تشکل مردم‌نهاد در حوزه منابع طبیعی جذب، ساماندهی و آموزش 100 هزار نفر همیار طبیعت جلب مشارکت خیرین در پروژه آبخیزداری در سطح 260 هزار هکتار عملیاتی شده است.

جلالی در ادامه در خصوص اقدامات حقوقی و مقابله با تخلفات بیان داشت: اجرای احکام قضایی خلع ید 72 هزار هکتار اراضی ملی از دست متصرفین، پیشگیری و رفع تجاوز 142.7 هزار هکتار از اراضی ملی ، رسیدگی به بیشس از 30 هزار پرونده اختلافی به مساحت 1.3 میلیون هکتار، کشف قاچاق چوب، زغال و محصولات فرعی به میزان 21 هزار و 500 مترمکعب ، تشکیل کمیته مبارزه با زمین خواری و نظارت بر عهملکرد استان‌ها و تعیین تکلیف 70 فقره پرونده مهم زمین‌خواری و همچنین کنترل مستمر طرح‌های عمرانی، معادن و طرح‌های گردشگری از جمله این اقدامات بوده است.

او در ادامه تایکد کرد: اجرای یک و نیم میلیون هکتار الگوی مدیریت جامع حوزه آبخیز با رویکرد توانمندسازی جوامع محلی که نقش موثری در کاهش مهاجرت داشته است از جمله طرح‌های مدیریت منابع ملی است که توسط سازمان جنگل‌ها اداره شده است.

رئیس سازمان جنگل ها در رابطه با بحران ریزگردهای خوزستان بیان داشت: در سال آینده شاهد تحول چشمگیری در حوزه مسائل بیایانزدایی خواهیم بود.تامین اعتبارات در کنترل پدیده ها به ما کمک خواهد کرد.یک میلیون هکتار از تالاب های کشور خشک شده است و در سطح ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان بیابان زدایی صورت گرفته است.

او در ادامه گفت: سال ۹۵ مجموع اعتبارات ما ۶۲۰ میلیارد تومان بوده و از روز گذشته مجلس ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به بحث بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های گرد و غبار اختصاص داده است، همچنین بودجه سال  ۹۶ سازمان جنگل‌ها و مراتع یک میلیارد و ۸۰۶میلیون تومان است که ۱۹۱ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع همچنین به این نکته اشاره کرد که از مجموعه کانون‌های بحرانی بیابانی در کشور ۱۲۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی انجام گرفته که ۸۴ هزار هکتار آن جنگل دست‌کاشت بوده است

او با تاکید بر اینکه در سال ۹۳ شاهد پدیده سنگین گرد و غبار در خوزستان بوده‌ایم، تصریح کرد: این اتفاق در ۸ بهمن‌ماه امسال نیز تکرار شد، اما در سال ۹۴ به دلیل افزایش سطح بارش‌ها و پر شدن آب در تالاب‌ها، فرسایش بادی نداشته‌ایم.

جلالی به همکاری وزارت نیرو برای تأمین سهم آبی کانون‌های گرد و غبار و تالاب‌ها گفت: برنامه ویژه‌ای را برای کنترل کانون‌های گرد و غبار در کشور در دستورکار داریم و وزارت نیرو هم سهم آبی را برای تالاب‌هایی که قبلاً هور بوده و اکنون خشک شده را در دستورکار دارد

او با شاره به مذاکرات وزارت امور خارجه کشورمان و سازمان حفاظت محیط زیست با کشور عراق برای حل مسئله ریزگردها گفت: استان ایلام ما با استان همجوار خود در عراق (استان واسط) قراردادی را به امضا رسانده که طی آن ۱۶۰۰ هکتار از کانون‌های گرد و غبار در عراق، نهال‌کاری و بیابان‌زدایی شود که هزینه آن هم برعهده خود عراقی‌هاست. در عین حال، از آنجایی که روابط سیاسی گرمی با عربستان نداریم، امیدواریم در آینده شرایطی فراهم شود که این مسئله هم در عربستان حل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با ارزیابی های ماهواره‌ای که انجام شده، کویت سهم کمتری از پدیده ریزگردها به سوی ایران دارد، اما در همین راستا، کنفرانس بین‌المللی توسط سازمان محیط زیست قرار است برگزار شود که امیدوارم در حل مسئله ریزگردها مؤثر باشد.امیدواریم به طور مستمر ردیف بودجه ویژه‌ای در این حوزه اختصاص یابد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز