خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی:

پایان سال 96 ستاره خلیج فارس تکمیل نهایی می‌شود / 37 میلیارد تومان ارزآوری از مسیر صادرات قیر پس از برجام

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۷۱۱

پیوندی اظهار داشت: بزرگترین محموله قیر پاسارگاد به میزان 37 هزار تن به مقصد سنگاپور و مالزی و با معامله نقدی به ارزش 37 میلیارد تومان صادر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدحسن پیوندی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی (تامین) در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌ریزی برای آینده شرکت تاپیکو اظهار داشت: برنامه ما ایجاد زیرساخت‌ لازم برای ایجاد هلدینگ مدرن و پیشرفته است که بتوانیم ساختار سازمانی را با ماموریت‌های مرتبط با هلدینگ پیشرفته و ایجاد دپارتمان‌های مهندسی و بررسی‌های فنی و اقتصادی برای پروژه‌های آینده‌مان داشته باشیم.

وی افزود: برنامه این است که فضای مناسب برای پیاده کردن اهداف در نظر بگیریم که در این راستا با کمک شستا ساختمان در حال ساخت در اختیار گرفته که تا پایان آبانماه در این مقر مستقر خواهیم شد. همچنین برنامه ما آموزش نیروها و  جذب 30 تا 35 نفر نیروی کار جدید متناسب با برنامه‌ها و زیرساخت‌های خودمان است.

وی با اشاره به برنامه‌های شرکت تاپیکو برای اجرای پروژه‌های نیمه تمام و در دست اجرا، افزود: این پروژه‌ها تا نیمه اول سال 97 به پایان خواهند رسید.

پیوندی ستاره خلیج فارس را از جلمه مهمترین پروژه‌های شرکت تاپیکو ذکر کرد و افزود: با اتمام این پروژه محصولات این پالایشگاه که 49 درصد سهام آن متعلق به تاپیکو است وارد بازارهای داخلی و صادراتی خواهد شد.

وی همچنین به تایر رادیال بارز کردستان به عنوان دیگر پروژه‌های این شرکت اشاره و خاطرنشان کرد: این پروژه نیز نهایتا تا نیمه اول سال 96 به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: پروژه متانول مرجان نیز در سال 96 به اتمام خواهد رسید و به این ترتیب 500 هزار تن به ظرفیت تولید این شرکت اضافه خواهد شد و تا اوایل سال 97 نیز پروژه ایلام به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های یاد شده ظرفیت‌های جدیدی به تولید تاپیکو اضافه خواهند کرد، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها ظرف یک و نیم سال آینده به تولید محصولات این شرکت افزوده خواهند کرد که به لحاظ ارزشی تاثیر بزرگی بر پرتفوی تاپیکو خواهد داشت.

پیوندی همچنین گفت: پروژه پترو الفین فناوران نیز از دیگر پروژه‌های ما است که کار اجرایی آن آغاز شده و اکنون یک میلیون تن تولید متانول دارد. 

وی ادامه داد: سال اینده نیز که 500 هزار تن از پروژه مرجان به تولید متانول اضافه خواهد شد خوراک کافی جهت اجرایی شدن فاز دوم پروژه تبدیل متانول به پروپیلن اجرایی خواهد شد و با توجه به اینکه به لحاظ تامین خوراک مشکلی نداریم و یوتیلیتی هم از فجر 2 قابل تامین است بنابراین می‌توانیم به سرعت ظرفیت پروپیلن را افزایش دهیم.

وی پروژه پتروالفین سیراف را از دیگر پروژه‌های شرکت متبوعش برشمرد و افزود: در این پروژه نفتا تبدیل به محصولات پلی الفین خواهد شد و یا اینکه در حال مطالعه هسیتم که بتوانیم بنزین یورو 5 تولید کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: پتروالفین فناوران طی 2 سال آینده و تا پایان سال 97 ، 5.3 میلیون تن به ظرفیت متانول کشور اضافه می‌کند یعنی طی 2 سال 5 میلیون تن متانول از مرجان ، کاوه و بوشهر تولید خواهیم داشت.

وی یادآور شد: در حال حاضر پروژه مرجان 80 درصد پیش رفت داشته که سال آینده نیز به تولید می‌رسد و پروژه بوشهر نیز سال آینده به تولید خواهد رسید و به این ترتیب ظرفیت متانول کشور به 10 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

پیوندی همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه 49 درصد ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت تاپیکو است، سبد محصولات پالایشگاهی کشور بزرگ می‌شود یعنی حدود 18 میلیون لیتر بنزین یورو 4، گاز مایع، دیزل با استاندارد یورو به میزان تولیدات پالایشگاهی کشور افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به در اختیار داشتن سهام ایران پرسی گاز تصریح کرد: با توجه به این موضوع ما به دنبال ایجاد برند پمپ بنزین در حد استاندارد یورو هستیم بنابراین زنجیره تولید ما تا باک بنزین اتومبیل پیش رفته و ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.

پیوندی با اشاره به در اختیار داشتن بخش قابل توجهی از تولید قیر و روغن موتور کشور بیان کرد:‌ شرکت ما سبد سنگینی از انواع محصولات را در اختیار داشته و سعی دارد که با کیفیت بالا کار خود را دنبال کند.

وی با اشاره به برندسازی جایگاه‌های عرضه بنزین اظهار داشت: با برندسازی علاوه بر تغییر ظاهری در جایگاه‌های سوخت فرهنگ مصرف سوخت کشور نیز متناسب با افزایش کیفیت سوخت تغییر می‌کند.

پیوندی عدم استفاده از خوراک مایع را از مزیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو عنوان کرد.

وی در ادامه درباره واردات بنزین اظهار داشت: ما وارد کننده بنزین نیستیم اما اگر روزی اقتصاد و بیزینس ایجاب و در زنجیره پمپ بنزین سودآور باشد اقدام به واردات بنزین نیز خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت تاپیکو منابع خود را از حق بیمه بیمه‌شدگان کل کشور تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که فعالیت مان اقتصادی باشد چرا که بودجه ما از محل پول زحمت کارگران و نه بشکه‌های نفت تامین می‌شود.

وی درباره ارز به دست آمده حاصل از فروش محصولات به بازار اظهار داشت: شرکت‌های ما کمیسیون فروش ارز تحت نظارت بانک مرکزی در اختیار دارند یعنی ارز را به موقع وارد بازار می‌کنیم.

وی ادامه داد: ارز پتروشیمی‌ها همواره یکی کنترل کنند‌های سیستم ارزی کشور در زمان تحریم بوده است.

وی درباره صادرات محصولات توضیح داد: در حال حاضر صادرات توسط شرکت ها انجام می‌شود و اگر توافق با سهامداران حاصل شود شرکت بازرگانی مستقل راه‌اندازی خواهد شد.

وی درباره راه‌اندازی نهایی ستاره خلیج فارس اظهار داشت: فاز یک این پالایشگاه تا پایان امسال تولید بنزین خواهد داشت و فازهای 2 و 3 نیز تا پایان سال 96 به مرحله تولید بنزین خواهند رسید.

پیوندی تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس فراتر از یک پروژه بنگاهی بلکه پروژه ملی است که در تولید کاندنسیت و خودکفا شدن در تامین بنزین نقشی اساسی دارد.

وی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج  فارس در دنیا هم با توجه به اینکه طراحی خاصی دارد و تولید آن بر اساس نفت خام نیست منحصر به فرد است و حسن بزرگ آن این است که در کنار خوراک و خلیج فارس واقع شده است.

پیوندی در ادامه به صادرات قیر بعد از برجام اشاره و اظهار داشت: بزرگترین محموله قیر پاسارگاد به میزان 37 هزار تن به مقصد سنگاپور و مالزی و با معامله نقدی به ارزش 37 میلیارد تومان صادر  شد.

وی درباره مذاکره با شرکت‌های خارجی نیز گفت: تا این لحظه هیچ مشکلی با شرکت‌های اروپایی نداریم از جمله اینکه در پتروشیمی آبادان که اولین پتروشیمی خاورمیانه است بنا داریم که در صورت تامین مالی با کمک شرکت‌های اروپایی نوسازی را انجام دهیم.

وی درباره رعایت استانداردهای زیست محیطی نیز تصریح کرد: بالا بردن سطح ایمنی واحدها جزو برنامه‌های اصلی ماست و همواره روی این امر متمرکز شده‌ایم. البته یکی از آسیب‌پذیری‌های ما تحولات زمستانی است که به دلیل سرمای شدید ترجیح ما این است که مردم با مشکل سوخت مواجه نشوند. لذا برخی واحدهای ما از جمله واحد تولید متانول در خراسان با افت تولید مواجه می‌شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز