خبرگزاری کار ایران

کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه، مسیری برای ارزآوری

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۸۲۷

کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه که از ابتدای بهمن ماه وارد مرحله آزمایشی شده اکنون در مراحل نهایی اجرا قرار دارد.

به گزارش ایلنا، اقدامات زیادی برای به نتیجه رسیدن و اجرایی شدن این کریدور انجام شد و گمرک ایران در این راه از همه توان خود استفاده کرد تا تجار ایرانی بتوانند محصولاتشان را به بازارهای روسیه وارد کنند.

با وجود ظرفیت بالای صادراتی ایران تاکنون مشکلات زیادی برای صادرات وجود داشت اما در سال‌های اخیر گمرک ایران اقداماتی را در زمینه تسهیل صادرات انجام داد که یکی از آنها پیگیری و اجرایی شدن کریدور سبز گمرکی بین ایران و روسیه است.

در این بخش 11 شرکت ایرانی بدون تشریفات گمرکی در روسیه می‌توانند کالای خود را وارد بازار این کشور کنند. بعد از تکمیل فهرست اطلاعات اشخاص به گمرک روسیه ارسال شد و با پیگیری‌های صورت گرفته گمرک روسیه درخواست شرکای تجاری روسی صادرکنندگان ایرانی را کرد که پس از برگزاری جلسات و هماهنگی‌های لازم اطلاعات مورد نیاز ارسال شد و گمرک روسیه اعلام کرد تعدادی از شرکت‌های معرفی شده را مورد پذیرش قرار داده است و بدین ترتیب سند اجرای پروتکل سبز گمرکی وارد فاز آزمایشی می‌شود. قیمت‌های صادراتی کالاهای ایرانی برای گمرک روسیه ارسال خواهد شد، ترجمه قیمت و ارزش کالاهای صادراتی ایران نیز به زبان روسی قابل دسترس است تا مأموران گمرک روسیه با مراجعه به آن قیمت‌ها را براورد کنند و با اظهار گمرکی که واردکننده کالای ایرانی در گمرک مقصد انجام می‌دهد به صحت قیمت‌های پی ببرند و روند کار تسهیل شود.

محمدی مدیر امور گمرکی شرکت شیرین عسل درباره اقدام گمرک برای اجرایی شدن کریدور سبز می‌گوید: شرکت‌های ایرانی قطعاً افزایش صادرات را تجربه خواهند کرد و گمرک روسیه نیز برای ورود کالای ایرانی تشریفات کمتری را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به مزیت‌های کریدور سبز گمرکی تصریح کرد: خوشبختانه با ایجاد کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه شاهد افزایش تراز تجاری شرکت‌های ایرانی به‌خصوص شرکت شیرین عسل هستیم و اکنون نگاه روس‌ها نیز به ما مثبت‌تر شده و همین عامل می‌تواند تاییدیه‌های بین‌المللی را برای شرکت‌های ایرانی با سهولت بیشتری به دنبال داشته باشد.

این مقام مسئول در شرکت شیرین عسل ادامه داد: ایجاد کریدور سبز هزینه‌های صادراتی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و ارز با سهولت بیشتر وارد کشور می‌شود. هنوز این پروژه به صورت صد در صد اجرایی نشده اما پیش‌بینی می‌شود تا اجرای کامل آن مراودات ایران با روسیه افزایش زیادی داشته باشد.

محمدی با اشاره به برخی موانع صادرات در داخل کشور افزود: اکنون بیشتر کالاها برای صادرات باید از مسیر ورود موقت که یک  نوع تسهیلات دیگر گمرکی است استفاده کنند در حالی که با ایجاد نظام رتبه‌بندی شرکت‌ها می‌توان از مسیر سبز استفاده کرد. در این صورت هزینه‌های گمرک نیز کاهش می‌یابد، به دلیل اینکه زمان کمتری برای بررسی خواهد گذاشت.

وی تأکید کرد: شرکت‌هایی که صادرات زیادی دارند براساس نظام رتبه‌بندی درجه بالایی دریافت کرده و می‌توانند از این اقدام بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر همایون عجمی، مدیر زنجیره تأمین صادرات شرکت کاله به اقدامات گمرک برای تسهیل صادرات و ایجاد کریدور سبز اشاره کرد و گفت: نامه‌نگاری‌های شرکت کاله با طرف روسیه انجام شده و اسامی مشتریان نیز به گمرک ایران و هم گمرک روسیه ارسال شده است.

وی افزود: شرکت کاله هفته‌ای 3 سفارش از روسیه دارد که با استفاده از مسیر سبز گمرکی می‌تواند با سهولت بیشتری محصولات خود را به کشورهای دیگر از جمله روسیه صادر کند.

عجمی ادامه داد: مهمترین مشکلی که اکنون در بخش صادرات وجود دارد گمرک داغستان کشور آذربایجان است که پلمب‌های ایران را باز می‌کند و صورت جلسه‌ای تحویل راننده نمی‌دهد. در همین حال طرف روس نیز نسبت به این موضوع منتقد است و لاشه پلمب را نیز از راننده درخواست می‌کند. با ایجاد کریدور سبز گمرکی این مشکلات از سر راه شرکت برداشته شده و حتماً هزینه‌های صادراتی ما را کم خواهد کرد.

این مقام مسئول در شرکت کاله اضافه کرد: چندی پیش تعدادی کانتینر در روسیه به دلیل همین موضوعات مانده بودند که هزینه هر کدام حدود 800 دلار شده بود. مجموع کانتینرها حدود 44000 دلار شد که به شرکت ضرر زد. از سوی دیگر مسیر سبز گمرکی برخی هزینه‌های آزمایشی و نمونه‌ای ما را نیز کاهش می‌دهد و امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم از این اقدام خوب گمرک استفاده کنیم و بهره ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز