خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

وجود ۱۱۰۰ ساختمان ناایمن در پرند و پردیس / میزان فارغ التحصیلان مهندسی معضل است / مشکلات با طناب‌کشی بین نهادها حل نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۴۹۱۲

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این که طبق گفته وزیر راه و شهرسازی 800 و 300 ساختمان ناایمن در پردیس و پرند وجود دارد ، گفت: مشکلات این ساختمان با طناب‌کشی بین سازمان ها حل نمی‌شود و باید آمادگی احتمال وقوع سوانحی مانند پلاسکو را داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی، ایلنا فرج اله رجبی در نشست خبری امروز به مناسبت شروع هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه با دو راهبرد اساسی مسئولیت این حوزه را پذیرفته‌ام، گفت: ایجاد نظام تشکیلات تخصصی و شفافیت در این سازمان و ادامه فرآیند رو به رشد خود و تبدیل به اصلی‌ترین نهاد تخصصی در بخش مهندسی ساختمان از جمله این دو راهبرد اساسی است.

وی با اشاره به سانحه پلاسکو و حضور سازمان نظام مهندسی در ورود به این سوانح گفت: طبق آنچه که اعلام شد با دستور ریاست جمهوری بنده هم عضو کمیته ملی بررسی سانحه پلاسکو هستم از این رو تعهد اخلاقی دارم تا تحقیقات در این موضوع به پایان نرسیده اطلاع رسانی نکنم.

رجبی تاکید کرد: نتیجه گزارشات بررسی علت سانحه پلاسکو از طریق این کمیته ملی به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: باید بپذیریم این ساختمان نیم قرن پیش ساخته شده بود و در همین حادثه هم توانست تا خروج بسیاری از کسبه تاب بیاورد و جان بسیاری‌ها حفظ شد.

رجبی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم و این سانحه برایمان عبرتی باشد تا در هر سطحی یعنی به کارگیری نیروهای اجرایی ، مهندسان ، کاردان‌ها و در بخش‌های اجرایی از متخصصان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شانس آوردیم که این ساختمان ، ساختمان قدیمی بود و نیازی به مجری ذیصلاح نداشت ، گفت: وگرنه سازمان نظام مهندسی هم را وارد این سانحه می‌کردند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اقداماتی که از این پس باید برای جلوگیری از این سوانح انجام شود ، گفت: باید این موضوعات را از طریق افزایش نظارت‌ها و کنترل‌ها بر فرآیند ساخت و ساز ساختمان دنبال کنیم یکی از پایه‌های انضباطی این است که برآیندهای نظارتی کنترل مهندسی با نگاه حس منافع بهره‌بردار از ساختمان است که باید این رویکرد را دنبال کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اتاکید بر اینکه اولین رویکرد ما تصحیح جهت‌گیری تمام دستگاه‌های مرتبط با ساخت و ساز است،‌گفت:‌باید این دستگاه‌ها را متقاعد کنیم که از افراد متخصص در ساخت و سازها استفاده شود و مقررات ملی ساختمان رعایت شود.

وی افزود: صدور شناسنامه ملی و فنی باید به صورت جدی دنبال شود چرا که این مستندسازی در حوزه ساختمان است همچنین باید نسبت به نصب تجهیزاتی که در زمان بحران بر ساختمان‌ها مورد نیاز است به طور جدی اقدام شود.

رجبی ادامه داد: مطالبه اصلی این است که در همه فرآیندها از نیروهای دارای صلاحیت و دارای گواهی صلاحیت حرفه‌ای باید استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات این حوزه با طناب‌کشی حل نمی‌شود و باید تمامی نهادهای درگیر در حوزه ساختمان متقاعد به استفاده از نیروهای متخصص و رعایت مقررات ملی ساختمان کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی در سایت‌های پردیس ، پرند به ترتیب 800 و 300 ساختمان شبیه به پلاسکو وجود دارد. البته دادن آمار درباره ساختمان‌ها کارساز نیست مهم‌ترین موضوع این است که خودمان را در برابر احتمال تکرار این حوادث آماده کنیم و این یک ضرب الاجل است.

وی با اشاره به اینکه 400 هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند ، گفت: 150 هزار مهندس دارای پروانه اشتغال هستند اما باز هم شاهد ورود افراد غیرحرفه‌ای در حوزه ساخت و ساز هستیم.

رجبی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در چند در صد از ساختمان‌ها مقررات ملی ساختمان رعایت می‌شود اظهار داشت: طبق مقررات ملی ساختمان در هر ساختمانی با ارتفاع پلاسکو باید یک شخص حقوقی از بهره‌برداران برای موضوعات تعمیر و نگهداری ساختمان مسئول باشد. اما مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در هیچ کدام از ساختمان‌ها اجرا نمی‌شود و اجرای این مقررات یک انتخاب شخصی است.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی درباره ورود به حوزه بهره‌برداری از ساختمان تکلیفی نداریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: سازمان نظام مهندسی هر چند عضو کمیسیون ماده 5 است اما در این کمیسیون فاقد رای است و نمی‌تواند رأی دهد .

وی با اشاره به پایین بودن عمر ساختمان در کشور گفت: متاسفانه ساختمان‌ها در کشورمان از عمر پایینی برخوردار هستند و میانگین عمر ساختمان‌ها 30 است اما هر یک سال اضافه شدن به عمر ساختمان‌ها می‌تواند بیش از 3 میلیارد دلار به سرمایه‌های ملی اضافه کند.

وی همچنین با بیان اینکه ریاست سازمان نظام مهندسی شغل حساب نمی‌شود، افزود: سازمان نظام مهندسی یک سازمان سیاستگذاری است و کارکرد عملیاتی ندارد

وی درباره اینکه حاکمیت باید ممنون سازمان نظام مهندسی باشد که سیستم ارجاع و توزیع کار را بر عهده گرفته است، گفت: طبق قانون سازمان نظام مهندسی تکلیفی در این باره ندارد اما با توجه به احساس مسئولیتی که دارد این وظیفه را پذیرفته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: واقعیت این است که سازمان نظام مهندسی در کل کشور بار نقصان فرآیندها را به دوش می‌کشد چرا که در حال حاضر 16 هزار دانشجو در مقاطع مختلف مهندسی فارغ التحصیل شده اند و نسبت بین تقاضای کار و فارغ التحصیلان بسیار زیاد و در ظرف  5 سال تعداد مهندسان به دو برابر رسیده است این در حالی است که در رکود مسکن قرار داریم.

رجبی با تاکید بر اینکه به زودی تعداد مهندسان فارغ التحصیل به یک میلیون نفر می‌رسد، این یک معضل است و در واقع سازمان نظام مهندسی در موضوع اشتغال مهندسان نقش هدایتگر را دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه در حال حاضر فشار اشتغال مهندسان بر روی ساخت و ساز شهری وارد آمده است، گفت : می‌توان از ظرفیت مهندسان در پروژه‌های ملی از جمله سدسازی ، پتروشیمی و ... استفاده کرد که در حال حاضر شرایط کار به این گونه نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز