خبرگزاری کار ایران

امکان ترخیص نسیه کالا در گمرک فراهم شد

asdasd
کد خبر : ۴۵۴۰۴۷

رئیس‌کل گمرک ایران با تشریح مزایای سامانه جامع گمرکی گفت: زمان ورود مواد اولیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته و امکان ترخیص نسیه کالا نیز فراهم شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از گمرک ایران، مسعود کرباسیان گفت: ساماندهی ورود موقت کالا به کشور هم در دستور کار است تا از ظرفیت های صادراتی واحدهای تولیدی استفاده بهینه کنیم؛ بر این اساس، همه اطلاعات تجارت و واردات و صادرات باید در سامانه های هوشمند یکپارچه شود.

رئیس‌کل گمرک ایران همچنین با اشاره به مزایای پنجره واحد تجارت فرامرزی افزود: کنترل جدید ورودی و خروجی حساب‌ها، گزارش ها دقیق مالی، ‌ عدم امکان جعل و سوء استفاده از فیش‌های پرداختی و گزارش لحظه‌ای از میزان درآمدهای گمرکی از این مزیت‌ها است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کل اطلاعات مبدا کالاهای وارداتی را داریم که غیر از کالاهای ملوانی است و پیشنهاد کردیم کالاهای ملوانی نیز اظهارنامه ارائه دهند؛ بر این اساس، قبل از اینکه کالا به گمرک برسد، می‌دانیم چه نوع کالاهایی با چه تعرفه و ارزشی وارد شده است و باید اظهارنامه صادر شود.

کرباسیان افزود: با توجه به افزایش کد تعرفه کالاها از ۸ به ۱۲ رقم ریز جزئیات کالاها اعم از نوع، مدل آن مشخص بوده و یکی از علل افزایش درآمدها به دلیل شفاف شدن نوع کالاها است؛ همچنین اینکه یک واحد تولیدی بتواند مواد اولیه مورد نیاز خود را در کمترین زمان وارد کشور کند و خوشبختانه این برنامه ها اجرا شده و اثار خوبی را داشته است.

ترخیص نسیه با ارایه ضمانت 

وی گفت: باید ضمانت هایی داشته باشیم تا ترخیص نسیه کالاها را بپذیریم و درباره واحدها و تامین مواد اولیه تلاش می کنیم بخشی از کالا را معادل حقوق ورودی به کشور نگه داریم و بقیه ترخیص شود تا تولیدکننده بتواند مواد اولیه را استفاده و تولید کند و سپس با فروش آن در بازار، حقوق ورودی گمرک را بپردازد.

رئیس کل گمرک افزود: از دیگر بحث ها موضوع استرداد حقوق گمرکی و سود بازرگانی مواد اولیه به کار رفته در کالاهای صادراتی است که این کار هم به صورت الکترونیکی در حال انجام است؛ همچنین توانسته ایم معطلی کالاها را در گمرکات به حداقل ممکن برسانیم و با شناسایی تجار و بازرگانان، این خدمات در حال حاضر انجام می شود.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷۰ هزار نوع تنوع کالایی در گمرک ثبت شده است که این موضوع به شفافیت کار می‌افزاید و آمارهای روزانه از تجارت خارجی منتشر می ‌شود که اطلاعات واردات و صادرات به روز مشخص است.

۲ میلیون گوشی تلفن همراه رجیستر شد

کرباسیان درباره ثبت سریال گوشی‌های تلفن همراه نیز گفت: گمرک در حال حاضر IMEI گوشی‌ها را ثبت می‌کند و قیمت، ‌ نوع و مدل آنها وجود دارد. از زمانی که این سامانه راه‌اندازی شد تاکنون واردات ۲ میلیون گوشی در سیستم ثبت شده است.

کرباسیان درباره تخلف ۳ هزار میلیارد تومانی برند کره‌ای هم گفت: قاعده ۲ - الف یک قاعده جهانی است و با اتصال گمرک ایران به کنوانسیونهای بین‌المللی این قاعده برای کالاهای وارداتی به کشور اعمال می‌شود؛ اگر قطعات منفصله وارد کشور شود و در نهایت با پیچ، جوش و پرچ کالای نهایی به دست آید از سطح ردیف قطعه به کالای کامل تبدیل می‌شود.

وی افزود: تعرفه لوازم خانگی ۷ درصد و تعرفه قطعات کامل ۲۶ درصد است. بعضی از واحدها به جای تولید کالای کامل قطعات را از گمرکات مخلتف وارد کشور می‌کنند و از آنجا که قطعات به انبار واحد رفته و فروشنده کالای نهایی یکسان است و قاعده ۲ - الف برای این دست کالاها اعمال می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه جریمه ۲۳ هزار میلیارد تومان برای این برند کره‌ای، واقعیت ندارد، گفت : رقم جریمه واقعی همان ۳ هزار میلیارد تومان است؛ این در حالی است که حسابرسی باید به گونه‌ای انجام شود که موضوع کارتهای بازرگانی یک بار مصرف را نیز در بر بگیرد به همین علت بازبینی و حسابرسی پس از ترخیص به صورت مشترک به پرونده‌های مربوط به قاعده ۲ - الف رسیدگی می‌کند.

وی افزود: دفتر بازبینی و بازرسی در همه دفترات گمرک مستقر شده است و به زودی این موضوع به شکل سیستمی پیگیری می‌شود واگر موردی مربوط به گمرک رجایی باشد در همان گمرک فرآیند رسیدگی تخلف انجام نمی شود و در گمرک دیگری این عملیات پیگیری می‌شود؛ البته تعداد زیادی موارد مشابه تخلف ۳ هزار میلیاردی در گمرک ایران در حال رسیدگی است.

سامانه جامع گمرکی قاچاق را ۱۰میلیارد دلار کاهش داد

کرباسیان همچنین از کاهش ۱۰ میلیارد دلاری قاچاق کالا با راه اندازی سامانه جامع گمرگی خبرداد و گفت : قاچاق کالا از ۲۵ به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است؛ با رونمایی از قابلیت های جدید سامانه جامع گمرک؛ کالاها از مرحله ورود به کشور، تولید تا مصرف قابل رصد می شود.

کرباسیان گفت: فقط مسئله انبارهای خارج از گمرک باقیمانده است تا با سازمان هایی که با قاچاق کالا مبارزه می کنند، تبادل اطلاعات کنیم و آنها با بهره برداری از انبارها قادر به استفاده از این اطلاعات باشند؛ برای نمونه کشف تعداد زیادی سرور توسط واجا(وزارت اطلاعات) در هفته گذشته از طریق سامانه جامع گمرک امکان پذیر شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، سامانه گمرک و مالیات به یکدیگر متصل شده و همکاری‌ خوبی صورت گرفته است؛ اظهار داشت: بر این اساس از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف مالیات علی‌الحساب ۴ درصد گرفته می‌شود تا با این روش مالیات آنها اخذ خواهد شد؛ ضمن اینکه با این روش و اقدامات انجام شده، دیگر شاهد معوقه شدن مالیات واردات و کارت‌های بازرگانی نخواهیم بود.

کرباسیان همچنین در ارتباط با پرونده ۳ هزار میلیاردی شرکت کره‌ای گفت: گمرک بر اساس کنوانسیون بین‌المللی وظایف خود را انجام می‌دهد و شرکتی که قطعات منفصله بیاورد که با پرچ و جوشکاری به کالای کامل تبدیل شود، از سطح تعرفه قطعات به تعرفه کالای کامل تغییر خواهد یافت.

وی تصریح کرد:بر همین اساس، تعرفه لوازم خانگی ۷۴ درصد است و طبق اطلاعات این قطعات از گمرکات مختلف وارد شده که اجزاء یک کالای کامل هستند. همچنین فروشنده آن نیز مشخص است، به همین دلیل باید تعرفه کامل پرداخت شود حسابرسی پس از ترخیص یکی از وظایف قانونی گمرک است که انجام می‌شود.

ایجاد کانال سبز گمرکی با آذربایجان و ترکیه

کرباسیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی لوازم مشترک با همسایگان عنوان کرد: کانال سبز با روسیه برای فعالان مجاز ایجاد شده و ۱۵ درصد بخشودگی تعرفه داریم، همچنین این دروازه با آذربایجان و ترکیه نیز انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری به موضوع باسکول‌ها اشاره کرد و در حضور وزیر اقتصاد، گفت: در گذشته برخی تریلرها هنگام باسکول یک محور چرخ‌های خود را بیرون می انداختند انداختند تا وزن را کمتر نشان دهند که اکنون جلوگیری شده است.

رئیس کل گمرک ایران همچنین تاکید کرد: توسعه و تکمیل سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی با اولویت، ادامه دارد؛ بر این اساس سازمان جهانی گمرک سال ۲۰۱۷ را به عنوان سال تحلیل داده و مدیریت مرزی مؤثر نامگذاری کرده که در واقع ادامه شعار سال ۲۰۱۶ یعنی گمرک دیجیتال حرکت به جلو است.

وی افزود: وجه مشترک این دو شعار را می‌توان استفاده هر دو آنها از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی دانست که به طور روزافزون در جوامع مختلف بشری در حال گسترش است.

کرباسیان اظهار داشت: تأکید مستمر سازمان جهانی گمرک به عنوان یکی از مهم‌ترین متولیان توسعه تجارت در جهان بر مدرنیزاسیون گمرکات عضو، حاکی از اهمیت تغییر رویکرد و استراتژی تجارت از حالت‌های سنتی و قدیمی به سمت استفاده از تکنولوژی‌های مدرن اطلاعات و ارتباطات و همچنین نقش‌آفرینی تجارت در عرصه اقتصاد جهانی است.

وی گفت: سال ۲۰۱۶ که پایان آن حدود یک ماه با روز جهانی گمرک فاصله دارد، برای گمرک جمهوری اسلامی ایران در مجموع سال پرباری بود و گمرک در این سال توانست به بخش‌های دیگری از اهداف خود در زمینه گمرک دیجیتال جامه عمل بپوشاند؛ عملکرد گمرک را در یک سال گذشته می‌توان در دو بخش مورد ارزیابی قرار داد که بخش نخست به مناسبات بیرونی و روابط خارجی گمرک اختصاص دارد که شامل دیدار و گفت‌وگو با مقامات گمرکی کشورهای خارجی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز