خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران:

آماری از ساختمان‌های مشابه پلاسکو در تهران وجود ندارد/ مهندسان سه برابر شدند، کار نصف شد

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۹۲۰

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که آمار دقیقی از تعداد ساختمان‌های مشابه به پلاسکو و ناایمن در تهران وجود ندارد ، گفت:‌ برای جلوگیری از وقوع سوانحی مانند پلاسکو باید مقررات ملی ساختمان با قوه عامله اجرا شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا حسن قربان‌خانی در نشست خبری امروز درباره علت سانحه پلاسکو گفت: متاسفانه مقررات ملی ساختمان به درستی رعایت نمی‌شود و اجرای قوانین مربوطه، متولی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد ساختمان در تهران وضعیت مشابه پلاسکو وجود دارد، تصریح کرد: بعید می‌دانم آماری در خصوص تعداد ساختمان‌ها با مشخصات پلاسکو وجود داشته باشد چرا که هیچ سازمانی به این مقوله ورود نکرده است و شناسایی نشده‌اند.

وی ادامه داد: به طور علمی میزان مقاومت ساختمان‌ها شناسایی نشده است بنابراین اطلاعات جامعی در این باره وجود ندارد.

رئیس سازمن نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: امروز روزی نیست که بخواهیم به دنبال مقصر باشیم و نباید یک دستگاه را مقصر سانحه پلاسکو دانست.

وی ادامه داد: حادثه پلاسکو یک سانحه ملی است و اگر حداقل موارد ایمنی در این ساختمان رعایت می‌شد دچار این وضعیت نبودیم.

قربانخانی با بیان اینکه متاسفانه مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز رعایت نمی‌شود ، گفت: باید وضعیت تمام ساختمان‌های تهران فارغ از اینکه در مالکیت چه کسی است بررسی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به پیگیری شکایت یکی از بانک‌ها و و موضوع اختصاص 40 میلیاردی از این نهاد گفت: در دوره گذشته سازمان نظام مهندسی یک شرکت خصوصی بدون رضایت سازمان نظام مهندسی از محل سپرده‌گذاری این سازمان در یکی از بانک‌ها وام دریافت می‌کند و مسئولان آن بانک اوراق سفیدی را به امضای اعضای وقت سازمان نظام مهندسی در می‌آورند.

وی افزود: این مورد را در دوره جدید سازمان نظام مهندسی پیگیری کردیم و امروز آن بانک مربوطه برای آزادی مدیران خود وثیقه 4 میلیارد تومانی گذاشته‌اند.

قربانخانی ادامه داد: مشخص نیست که چقدر وام گرفته شده و چه میزان بازپرداخت شده است اما آنچه که مشخص است این است که بانک مذکور اراده‌ای برای بازپس دادن سپرده سازمان نظام مهندسی ندارند و ما هم به صورت کیفری این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به پایین بودن عمر ساختمان در کشور گفت: متاسفانه عمر مفید ساختمان در ایران 30 سال است که بابت هر سال اضافه شدن به این عمر ساختمان می‌توان 4 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کرد.

وی تاکید کرد: ‌بخشی از این پایین بودن عمر متوسط ساختمان در کشور به عدم نگاه ملی دستگاه‌ها برمی‌گردد و بخشی دیگر به دلیل عدم استفاده از مصالح استاندارد است.

قربانخانی همچنین با اشاره به وضعیت ساخت و ساز در کشورمان، گفت: در سال 92 ، برای 35 میلیون مترمربع پروانه ساخت صادر شده است که این عدد در سال گذشته به 17 میلیون مترمربع رسید و پیش بینی می‌کنیم امسال هم برای حدود 17 میلیون مترمربع پروانه ساخت صادر شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش 20 هزار نفری مهندسان در تهران در 4 سال گذشته گفت:‌ در حالی که در 4 سال گذشته میزان مهندسان در تهران تا سه برابر افزایش پیدا کردند میزان کار برای این جامعه به کمتر از 50 درصد کاهش پیدا کرد.

وی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی، مسئول تولید کار در کشور نیست اما به نحو عادلانه‌ای سعی می‌کند که کار را توزیع کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران همچنین درباره موضوع امضافروشی اظهار داشت: ریشه امضافروشی در خلاهای قانونی است و جامعه مهندسی تنها شغلی است که هر شاغلی بدون داشتن صلاحیت می‌تواند پروانه نظام مهندسی دریافت کند و مشغول به کار باشد. بنا بر این مجموعه این عوامل باعث شیوع امضافروشی در کشور ما می‌شود.

قربانخانی با تاکید بر اجرای مقررات ملی ساختمان گفت: برای جلوگیری از سوانحی مانند پلاسکو باید مقررات ملی ساختمان رعایت شود و برای رعایت آن باید از قوه عامله استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز