خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز در گفت‌وگو با ایلنا:

مشتریان گاز ایران افزایش می‌یابند/افغانستان مهم‌ترین گزینه است/جزئیات صادرات گاز به عراق

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۲۳۲

مدیر عامل شرکت ملی گاز بیان داشت: با توجه به اینکه به تازگی پرونده های مربوط به صادرات گاز به دست ما رسیده است، مذاکرات خود را آغاز کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با افزایش تولید گاز و تکمیل خط لوله‌هایی که گاز ایران را به نقاط مرزی می‌رساند، تجارت گاز ایران با سایر کشورها دچار یک تحول اساسی می‌شود. در واقع هر چه بازار صادراتی گاز ایران متنوع‌تر شود، قدرت چانه‌زنی کشورمان در بازارهای جهانی نیز افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر ترکیه به واسطه واردات روزانه ٣٠‌میلیون مترمکعب گاز، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده گاز ایران است و پس از آن عراق مشتری دیگر گاز ایران است که قرار است روزانه 60 میلیون متر مکعب گاز به این کشور ارسال شود.

پروژه صادرات گاز ایران به این دو کشور ختم نمی شود و به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز، کشورهای عمان، کویت، امارات، افغانستان و پاکستان نیز دیگر واردکنندگان گاز از ایران خواهند بود. ضمن اینکه از سال‌ها پیش همواره اروپا نیز به‌عنوان یکی از مقاصد گاز ایران مطرح بوده است.

در همین ارتباط حمیدرضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: همه کشورهای اطراف ایران می توانند از گاز ایران استفاده کنند اما باید از نظر اقتصادی و سیاسی آمادگی وجود داشته باشد.

وی افزود: خط صادراتی گاز طبیعی ایران به عراق در دو قسمت است. یکی از طریق بغداد  به نیروگاه‌های این شهر ارسال می شود و دیگری خط صادراتی از طریق بصره است.

عراقی تصریح کرد:  در حال حاضر فاز اول خط صادراتی به بغداد آماده است، مقداری گاز هم ارسال شده و در روز سه شنبه با حضور وزیر نفت افتتاح می شود.

وی خاطرنشان کرد: خط ششم جهت تامین گاز شهر بغداد است و قسمتی از خط نیز به سمت خرمشهر می رود که که احتمالا تا اردیبهشت 96 آماده است و قرار است گاز بصره را تامین کند.  

معاون وزیر نفت اظهار داشت: فاز دوم قرارداد با بغداد نیز اوایل سال 97 به اتمام میرسد که میزان گاز ارسالی به 14  میلیون متر مکعب می رسد ولی قسمت قراردادی ما برای صادرات به عراق برای یک سال اول آماده است.

وی با اشاره به نامشخص بودن قرارداد صادرات گاز به پاکستان افزود: افغانستان نیز می تواند مصرف کننده گاز ایران باشد، همچنین آمادگی داریم به این کشور سی ان جی نیز صادر کنیم.   

عراقی درباره تعریف بازار جدید صادراتی یادآور شد: البته  اولین بازار گاز تولیدی کشور، اقتصاد داخل ایران است که بخش صنعت، نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را شامل می‌شود. همچنین می‌توان به چاه‌های نفت نیز تزریق کرد.

وی تاکید کرد: ترکیه و عراق استعداد بیشتری  برای واردات گاز از ایران دارند. عمان، کویت، امارات و افغانستان و پاکستان نیز می توانند دیگر مقاصد ما باشند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز بیان داشت: با توجه به اینکه به تازگی پرونده های مربوط به صادرات گاز به دست ما رسیده است، تا کنون مذاکرات خود را با کشورهایی که به شرکت گاز مربوط می‌شود، آغاز کردیم.

وی با اشاره به صادرات ال پی جی نیز اظهار داشت: ما در حال حاضر یک میلیون تن صادرات ال پی جی داریم که به پاکستان از طریق جم ارسال می شود و به دیگر کشورها نیز از طریق مناقصه می‌فروشیم. 

عراقی گفت: به لحاظ صادرات سی ان جی نیز می توانیم به خوبی نقش آفرینی کنیم و در حال حاضر افغانستان و پاکستان از جمله واردکنندگان آن هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز