خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران مراقب رفتار روسیه باشد/ تاثیر دوستی پوتین با ترامپ بر رسیدن خط لوله گاز روسیه به اروپا

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۳۶۹

فرازی گفت: دولتمردان و سیاست گذاران هر کشوری باید تضمین کننده منافع ملی خودشان باشند. طبیعی است که آمریکا و روسیه هم از این قائده مستثنی نیستند اما این که هر دو کشور بتوانند از مرحله رقابت به مرحله رفاقت و همکاری نزدیک برسند در مرحله فعلی بعید است.

علی‌اکبر فرازی، کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر رویکرد نزدیکی آمریکا و روسیه بعد از روی کار آمدن ترامپ بر سیاست‌های اقتصادی روسیه و بالاخص رسیدن گاز این کشور به اروپا اظهار داشت:  الان برای رسیدن به این برداشت‌ها زود است زیرا هنوز همه چیز در حد حدس و گمان است.  در حال حاضر باید ببینیم که مکانیزم های اجرایی این وعدههای انتخاباتی  چگونه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مواضع ترامپ در خصوص روسیه مربوط به قبل از ورودش به کاخ سفید و آن چیزی است که در رسانه‌ها و محافل دیپلماتیک مطرح بوده است، افزود: آنچه مسلم است روابط آمریکا و روسیه بر روابط روسیه با نهادهای بین المللی و کشورهای اروپایی اثر می گذارد. اگرچه زود است که با قطعیت سیاست تیم ترامپ را در قبال روسیه را ارزیابی کنیم، اما آنچه با روی کار آمدن ترامپ باعث خوشحالی روس‌ها در سطح افکار عمومی شد، می تواند بیانگر این باشد که روابط دو کشور می تواند به حسنه شدن بینجامد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی یادآور شد: دولت‌های اروپایی در ارتباط با نوع برخورد ترامپ با مسائل و قضایای اروپا یکسان عمل نمی کنند به طوری که  آلمان وفرانسه نارضایتی و نگرانی خود را از سیاست های اروپایی ترامپ اعلام کردند اما به نظر می رسد انگلیس همانند سایر سیاست های خود، محتاطانه برخورد می‌کند و منتظر است که ترامپ را در صحنه عمل بیشتر ببیند و در آن زمان موضع گیری روشن تری داشته باشد.

فرازی اظهار داشت: گرچه هنوز برای تحلیل رفتار ترامپ در قبال روسیه و اروپا زود است اما شواهد و قرائن نشان می دهد که ترامپ وتیمش از روابط شخصی خود با پوتین، برای حل مشکلات با روس‌ها استفاده می‌کنند.

این تحلیلگر اقتصاد سیاسی افزود: آنچه به ایران مربوط می‌شود این است که باید سیاست مدبرانه‌ای به کار گرفته شود و ما برخورد احساسی و شعار گونه با تیم ترامپ نداشته باشیم. ازسوی دیگر مطمئن باشیم که روس‌ها مانند هر کشور دیگری به منافع خودشان فکر می کنند. شخص پوتین نیز نشان داده که بازیگر خوبی است و در جایی که به منافع بیشتری دست می‌یابد قطعا منافع کوچک‌تر و دوستان خودش را به راحتی نادیده خواهد گرفت.

وی نزدیکی اقتصادی دو کشور آمریکا و روسیه را در شرایط کنونی غیر محتمل عنوان کرد و گفت: در این رابطه خیلی از پازل‌های دیگر باید چیده شود تا این کشورها از مرحله رقابت به رفاقت برسند. 

فرازی افزود: طبیعتا هر کشوری به طور طبیعی دنبال منافع خودش است و دولتمردان و سیاست گذاران هر کشوری باید تضمین کننده منافع ملی خودشان باشند طبیعی است که آمریکا و روسیه هم از این قائده مستثنی نیستند اما این که هر دو کشور بتوانند از مرحله رقابت به مرحله رفاقت و همکاری نزدیک برسند در مرحله فعلی بعید است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که از گفته های ترامپ برداشت می شود اینکه وی در دو سال اول حضور در کاخ سفید بیش از 80 درصد وقت و انرژی  را به حل مسائل داخلی و کمک به قوی تر شدن اقتصاد آمریکا و ایجاد اشتغال و بازسازی زیرساخت های می کند که ممکن است این قضیه بصورت غیر مستقیم فرصت‌هایی را برای کشورهایی مثل روسیه ایجاد کند اما به معنای همکاری و رفاقت و نزدیکی دو کشور تلقی نمی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز