خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

نوسازی 65 هزار دستگاه ناوگان جاده‌ای در دوره 5ساله/ صرفه‌جویی روزانه 7 میلیون لیتر سوخت پس از اجرای طرح پیمایش

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۷۶۱

وزیر راه و شهرسازی با باین اینکه پس از اجرای طرح پیمایش روزانه هفت میلیون لیتر مصرف سوخت در کشور کاهش پیدا کرده است گفت: در طول 10 سال درآمد حاصل از صرفه‌جویی مصرف سوخت به 10 هزار میلیارد دلار می‌رسد و برنامه ما نوسازی 65 هزار دستگاه ناوگان جاده ای در دوره پنج ساله است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد نوسازی 5 هزار دستگاه کشنده با شرکت ماموت گفت: پیش از اجرای طرح پیمایش سوخت آمارها از وجود 127 هزار کامیون در کشور خبر می دادند اما پس از اجرای طرح پیمایش این رقم به 52هزار دستگاه کاهش یافت.

او افزود: در طرح پیمایش سوخت برای هر صد کیلومتر پیمایش 60 لیتر گازوئیل در اختیار کامیون‌داران گذاشته شد و قرار بر این شد که کامیون‌هایی که کارت معاینه فنی ندارند حق پیمایش را نداشته باشند. بنابراین آمار تعداد کامیون‌های فعال در کشور کاهش یافت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این کاهش بیش از 70 هزار دستگاه کامیون دو مفهوم دارد اول اینکه برخی از کامیون‌داران قبل از اجرای طرح پیمایش سوخت، سوخت را با قیمت نازلی دریافت و در بازار آزاد به فروش می‌رساندند و دوم اینکه تعدادی از کامیون‌ها خارج از کنترل در بخش دیگری کار می‌کنند.

آخوندی با بیان اینکه پس از اجرای طرح پیمایش سوخت طبق آماری که وزارت نفت اعلام کرده است روزانه 7میلیون لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به قیمت جهانی گازوئیل و کاهش مصرف آن در ایران پس از اجرای طرح پیمایش سوخت گفت: در حال حاضر قیمت جهانی هر لیتر گازوئیل یک دلار است و این به معنای آن است که روزانه هفت میلیون دلار ناشی از کاهش مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

وی ادامه داد: گام دومی که برای نوسازی ناوگان جاده‌ای برداشتیم این بود که قرارداد نوسازی 65 هزار دستگاه ناوگان جاده ای با وزارت نفت از محل صرفه‌جویی سوخت منعقد کردیم.

آخوندی ادامه داد: با نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون سالانه یک میلیارد لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره وری ناشی از نوسازی ناوگان جاده ای ادامه داد: اگر سالانه یک میلیارد دلار  صرفه‌جویی در حمل و نقل جاده‌ای داشته باشیم در بازه زمانی 10 ساله حدود 10 میلیارد لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف سوخت در کشور دسترسی به منابع ارزان‌قیمت سوخت است، گفت: معتقدم یکی از مهم ترین نتایج نوسازی ناوگان جاده‌ای، صرفه‌جویی در مصرف سوخت است.

آخوندی ادامه داد: حال اینکه باید بخشی از درآمدهای ناشی از صرفه‌جویی در مصرف سوخت باید به خود صرفه‌جویی کنندگان برگردد.

آخوندی اظهار داشت: قرار بر این است که از محل صرفه‌جویی 10 میلیارد لیتری در 10 سال که مبلغ 10  میلیارد دلار صرفه‌جویی ایجاد می‌کند و از این رقم 2.7 میلیارد دلار به خود صرفه جویی‌کنندگان برگردد لذا جنبه اقتصادی این طرح بسیار کلان است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با صرفه‌جویی میزان مصرف سوخت میزان ایجاد آلاینده‌ها هم بسیار کاهش پیدا می کند، گفت: طبق برآوردها با اجرای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای تولید آلاینده‌ها تا 194 میلیون تن کاهش می‌یابد.

آخوندی با تاکید بر اینکه چاره ای جز نوسازی ناوگان جاده‌ای نداریم، گفت: معتقدم در نهایت مهم ترین عامل در صرفه‌جویی مصرف سوخت، اصلاح قیمت انرژی است.

وی با اشاره به تفاوت قیمت یک لیتر گازوئیل و یک لیتر بنزین گفت: در حالی که ارزش حرارتی و ارزش اقتصادی یک لیتر گازوئیل و یک لیتر بنزین یکسان است اما قیمت هر یک گازوئیل یک‌سوم قیمت قیمت هر لیتر بنزین است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: صرفه‌جویی در مصرف سوخت در نوسازی ناوگان جاده‌ای زمانی مشخص می شود که راننده یک کشنده نو نصف سوختی که یک کشنده فرسوده مصرف می‌کند را استفاده خواهد کرد.

آخوندی با اشاره به تفاهم با وزارت نفت در بخش نوسازی ناوگان فرسوده گفت: یکی دیگر از تفاهم‌های این دو وزارتخانه این است که در فاصله زمانی سه ماهه جایگزینی ناوگان نو به جای فرسوده هزینه مصرف سوخت در این سه ماه را وزارت نفت به وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به شروع طرح نوسازی ناوگان فرسوده گفت: قرارداد نوسازی پنج هزار ناوگان فرسوده جاده‌ای امروز با شرکت ماموت امضا می‌شود. همچنین قرارداد نوسازی 16 هزار ناوگان جاده‌ای با چند شرکت دیگر منعقد شده است و در مجموع نوسازی 21 هزار دستگاه ناوگان جاده‌ای شروع شده است و برنامه ما این است که در یک دوره پنج ساله 65 هزار دستگاه ناوگان فرسوده جاده‌ای با عمر 25 سال را نوسازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال های گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه نوسازی شبکه حمل و نقل انسان و کالا در کشورمان متوقف بوده که عدم توجه به توسعه و نوسازی ناوگان جاده‌ای منجر به توسعه ناوگان شهری خواهد شد.

آخوندی افزود: توسعه ناوگان شهری منجر به عدم ایمنی در جاده‌ها، ترافیک، افزایش مصرف سوخت و در نهایت ایجاد آلاینده‌های هوا می‌شود. بنابراین توجه عمده ما به سمت توسعه ناوگان عمومی است.

وی با بیان اینکه ایران باید سهم خود از اقتصاد جهانی را افزایش دهد گفت: وجود برندهایی مانند ماموت در شبکه حمل و نقلی کشور می‌تواند نمونه حضور ایران در اقتصاد جهانی باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه سایر شقوق حمل و نقل در کشور گفت: باید ببینیم چگونه می‌توانیم بنادر ایران و حاشیه‌های دریاهای کشور را به یک کانون صادرات در منطقه تبدیل کنیم و سهم ایران را در اقتصاد جهانی افزایش دهیم.

آخوندی با بیان اینکه عملیات توسعه بنادر شهید رجایی، بندر شهید بهشتی و بندر امام در حال آغاز است گفت: تا چند ماه آینده طرح توسعه بندر شهید بهشتی به اجرا می‌رسد و از مهم‌ترین برنامه‌های ما توسعه بنادر شمالی کشور است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در حال حاضر طول سواحل ایران به 5هزار کیلومتر می‌رسد گفت: سواحل ایران می‌تواند سکوهای پرش‌های اقتصادی و صادراتی در کشور باشند.

آخوندی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های کشور را دارد، گفت: معتقدم بدون اتکا به بودجه نفتی و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی باید ایران را آغاز کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز