خبرگزاری کار ایران

3000 میلیاردتومان صرفه‌جویی نتیجه کاهش 5 درصدی تلفات برق

کاهش حجم تلفات صنعت برق تاثیر مستقیم و قابل توجهی در افزایش بهره‌وری، درآمدها و کاهش هزینه ها دارد.

یادداشت- سید مسعود احمدی- کارشناس ارشد انرژی- در حالیکه کاهش تلفات برق تاثیر چشمگیری در افزایش بهره‌وری، درآمدها و کاهش هزینه‌ها در صنعت برق دارد، وعده کاهش تلفات برق به زیر10% از سوی وزیر نیرو همچنان محقق نشده است.

بررسی تحولات صورت گرفته در حوزه کاهش تلفات برق نشان داده است که کشور شاهد تغییرات چندانی در این حوزه نبوده است. موید این نکته سخنان بخشی نایب رئیس سندیکای صنعت برق است که اعلام کرده در قالب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هیچ اتفاقی در کاهش تلفات برق در شبکه توزیع در ۳ سال گذشته رخ نداده است. از طرف دیگر محمود رضا حقی‌فام معاون هماهنگی توزیع برق توانیردر روزهای اخیر اعلام کرده که کاهش یک درصدی تلفات برق معادل ۲۵۰ میلیارد تومان در سال برای دولت درآمدزایی دارد و اگر سوخت مصرفی معادل را نیز لحاظ نماییم،حدودا در سال۶۰۰ میلیارد تومان به ازای کاهش یک درصدی تلفات درآمد عاید کشور می‌شود.

کاهش حجم تلفات صنعت برق تاثیر مستقیم و قابل توجهی در افزایش بهره‌وری، درآمدها و کاهش هزینه ها دارد. با در نظر گرفتن یک میلیون دلار هزینه احداث هرمگاوات نیروگاه جدید، می‌توان با کاهش 5% در تلفات برق، نیاز به احداث سالانه  1000 مگاوات نیروگاه در کشور را کاهش داد. براساس گفته های مسئولان وزارت نیرو، نتایج بررسی های کارشناسی با توجه به رشد سالانه مصرف برق در کشور و سیاستهای توسعه صادرات برق و توسعه صنعتی حاکی از این است که نیاز به افزایش ظرفیت تولید برق به میزان 5 هزارمگاوات در هر سال وجود دارد.

بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس تلفات برق در شبکه های تولید، انتقال و توزیع برق ایران بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری کشور را در این شبکه ناکارآمد کرده است. اگرچه در نقشه راه صنعت برق، یکی از 7 چارچوبهای اصلی و خطوط کلان صنعت برق، کاهش تلفات برق به 8% معرفی شده و در قالب برنامه پنجم توسعه تاکید شده است که برای کاهش تلفات انرژی بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذاری و در کنار آن به صادرات برق اقدام کند، اما متاسفانه هیچ اقدام مثبتی در این خصوص صورت نگرفته است.

گفتنی است که چیت‌چیان وزیر نیرو، وعده کاهش تلفات تا 10% را تا انتهای سال 95 داده است.

بنابر این به نظر می‌رسد که کاهش تلفات برق یکی از راهکارهای اصلی برای تامین افزایش ظرفیت تولید برق باشد. چراکه در این روش علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، نیاز سالانه افزایش تولید برق با هزینه‌ای به مراتب کمتر تامین  می‌شود.

کد خبر : ۴۴۷۳۶۴