خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ترانزیت باید جای پول نفت را بگیرد / ارائه 3 هزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مسیرهای ترانزیتی می‌تواند باعث رونق منطقه شود، گفت: معتقد هستم ترانزیت می‌تواند جایگزین منابع نفتی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خیراله خادمی در جلسه با مهندسان مشاور و مدیران شرکت‌های مهندسی مشاور سراسر کشور با اشاره به مشکلاتی که از سوی مهندسان مشاور مطرح شد، گفت: بخشی از این مشکلات می‌پذیریم و بخشی دیگر از این مشکلات به شرایطی که به ما دیکته می‌شود برمی‌گردد که امیدواریم در چارچوب قانون بتوانیم بسیاری از این مشکلات را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه باید با توجه به شرایط پولی و مالی کشور تغییر رویکرد داشته باشیم، گفت: معتقدم باید با همکاری و همراهی بر مشکلات عمران و آبادانی کشور فائق بیائیم.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تاکید بر اینکه مهندسان مشاور اتاق فکر ما هستند، گفت: پروژه‌های عمرانی بر اساس ذهنیت و بنیان‌های فکری مهندسی کشور شکل می‌گیرد و تا زمانی که مهندسین مشاور نخواهند تغییر رویکرد ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به منابع مالی فعلی دولت امکان اجرای تمام پروژه‌ها وجود ندارد، گفت: ‌ریل حرکت پروژه‌های عمرانی را مهندسان مشاور پایه‌گذاری می‌کنند و اگر این ریل بد تعریف شود به طور قطع دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد.

خادمی با اشاره به موقعیت و جایگاه ایران به عنوان نقطه اتصال دو بخش از جهان گفت:‌ موقعیت استراتژیک و جغرافیایی ایران همواره حائز اهمیت بوده و مهمترین کریدورها از جمله جاده ابریشم از کشور ایران می‌گذرد که منافع کشورمان را هم تضمین می‌کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشورها نقشه‌های کریدوری در حال تدوین و اجرا هستند که با ساخت این کریدورهای جدید نقش کریدورهای ایران کمرنگ خواهد شد بنابراین راهی نیست جز اینکه در این شرایط نگاه متفاوتی داشته باشیم و نگذاریم کریدورهای ترانزیتی ایران به فراموشی سپرده شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فاصله گرفتن کریدورهای جهانی از منطقه ایران به ما خسارت‌های فراوانی وارد می‌کند ، گفت: معتقد هستم باید از اقتصاد نفتی خارج شویم و به اقتصاد ترانزیتی روی بیاوریم و ترانزیت می‌تواند جایگزین منابع نفتی باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از شهرها در کنار زیرساخت‌های راهی و جاده‌ها احداث می‌شوند، گفت: به طور قطع حمل و نقل باعث رونق می‌شود.

خادمی با بیان اینکه سیاست ما احیای کریدورهای ترانزیتی و رفع گلوگاه‌های ترانزیتی است، گفت‌ : اگر در این سیاست به موارد محیط زیستی توجه نکنیم ممکن است خسارات زیادی ببینیم.

وی با بیان اینکه کریدورهای کشورمان از کریدورهای اقتصادی و ایمن است ، گفت: اگر گلوگاه‌های ترانزیتی را رفع نکنیم به طور قطع این مسیرها دیگر اقتصادی نخواهد بود پس چاره‌ای نداریم که پروژه‌ها را از حالت هزینه‌ای به درآمدی تغییر کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دوران بی‌پولی، 4 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه وارد شرکت ساخت شده است که تمام آن به کار تبدیل شده است، گفت: حال این که تمام این مبلغ پول نبوده و اوراق مشارکت اسناد خزانه هم بوده است.

وی با تاکید بر این که هزار کیلومتر راه‌آهن در بستر داریم که می‌توانیم 6 ماهه آن را به نتیجه برسانیم‌، گفت: در حال حاضر  490 کیلیومتر راه‌آهن آماده است و منابقی کار را باید در 6 ماه انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه در آزادراه‌های کشور 50 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمسقتیم مشغول به کار هستند ، ادامه داد: در حال حاضر 5 هزار دستگاه ماشین در پروژه‌های آزادراهی کشور مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای اجرای یک پروژه باید زمینی را چند برابر تملک کنیم و هزینه‌های زیادی را بابت اجرا بپردازیم اما حال اینکه بدون اینکه هزینه‌ای شود زمین‌های اطراف آن پروژه تا چند برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند که این سود را فقط یک عده‌ای می‌برند.

خادمی با بیان اینکه کار با وابستگی به منابع دولتی پایدار نخواهد بود،‌ گفت: ‌با استفاده از تکنولوژی‌های نوین باید هزینه‌های ساخت و ساز را کاهش دهیم.

وی با اشاره به ضرورت تغییر جایگاه مهندسان مشاور از نظارت محوری به مدیریت محوری گفت: مدیریت در ساخت باید در اولویت قرار بگیرد.

معاون وزیر راه ون شهرسازی با بیان اینکه 3 هزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه و اوراق مشارکت به شرکت ساخت اعلام شده است، گفت: ‌در روزهای آینده خبرهای خوبی را برای پیمانکاران داریم.

وی همچنین در پایان با اشاره به اهمیت معماری راه و منظر راه گفت:‌ امروز یکی از سیاست‌های ما توجه به معماری راه است و آیین نامه و مقررراتی در این باره در دست تدوین داریم.

کد خبر : ۴۴۳۶۹۸