خبرگزاری کار ایران

مدیر پروژه طرح نیروگاه توس:

صرفه جویی بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز با تبدیل نیروگاه توس به سیکل ترکیبی / تقبل سرمایه گذاری بالاتر از سوی مپنا بر ای کاهش مصرف آب

شریفی گفت: با تبدیل نیروگاه توس به سیکل ترکیبی علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، 480 مگاوات به ظرفیت تولید شبکه اضافه می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید محمدرضا شریفی مدیر پروژه طرح نیروگاه توس در نشست خبری در جمع خبرنگاران در تشریح پروژه تبدیل نیروگاه به سیکل ترکیبی گفت: بخش گازی نیروگاه توس در سال 86 با سرمایه گذاری 290 میلیون یورو و با ظرفیت 954 مگاوات به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی جهش بزرگی برای افزایش راندمان است، افزود: تمام شرکت های بزرگ توربین ساز دنیا مثل زیمینس، GE  و میتسوبیشی برای افزایش دو درصدی راندمان سرمایه گذاری بالایی می کنند، اما کشور ما این ظرفیت را دارد که 20 افزایش راندمان داشته باشیم.

شریفی با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در بخش بخار 402 میلیون یورو نیاز داریم، تصریح کرد: ما گازی را که از دودکش هدر می رود از طریق سیکل ترکیبی تبدیل به انرژی می کنیم.

وی اظهار داشت: این پروژه با الحاقیه ای در تبصره 19 قانون بودجه سال 92 جزء پروژه های اقتصاد مقاومتی استان قرار گرفت.

مدیر پروژه طرح نیروگاه توس بیان داشت: با تبدیل نیروگاه به سیکل ترکیبی 50 درصد معادل 480 مگاوات 3 واحد گازی 160 مگاواتی به ظرفیت تولید اضافه می شود که در صورت عدم تبدیل، حدود یک میلیارد و 100 میلیون  متر مکعب گاز و یا معادل آن گازوئیل نیاز داشتیم اما با این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت 480 مگاوات به ظرفیت تولید شبکه اضافه می شود.  

وی با بیان اینکه ما 520 درجه سانتی گراد گاز خروجی از دودکش نیروگاهها را تبدیل به انرژی بخار می کنیم، ادامه داد: کاهش مصرف سوخت از جمله پروژه های زیست محیطی سازمان ملل است که علاوه بر کاهش آلاینده ها حدود 400 میلیون یورو صرفه جویی سالانه خواهیم داشت.

شریفی با اشاره به اینکه برای 500 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی خواهد شد، یادآور شد: بیش از 95 درصد تجهیزاتی که قبلا توسط زیمنس ساخته می شد، در داخل کشور و توسط گروه مپنا تولید می شود.

وی گفت: هر واحد گازی 310 یورو پرکیلو وات، نیروگاه سیکل ترکیبی 650 یورو پر کیلو وات و اگر بخش گازی موجود باشد؛ بخش بخار حدود 850 یورو سرمایه گذاری نیاز دارد.

مدیر پروژه طرح نیروگاه توس اظهار داشت: ما در این پروژه از جدیدترین سیستم خنک کاری یعنی به جای آب تصفیه شده از پساب استفاده می کنیم و به این ترتیب گروه مپنا هزینه و حجم سرمایه گذاری بالاتری جهت صرفه جویی در مصرف آب متقبل شده است البته در تمام دنیا نیز به خاطر محدودیت منابع آبی به این سمت می روند.

 

کد خبر : ۴۴۳۱۳۳