خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل خطوط لوله نفت در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بیشترین سرقت فرآورده‌های نفتی در هرمزگان و خوزستان رخ می‌دهد/ انتقال ۷۰ درصد فرآورده‌ها از طریق خط لوله

مدیرعامل خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: سرقت فرآورده از خطوط لوله بیشتر در منطقه خوزستان و هرمزگان و مناطق مرزی که مشکلات اقتصادی و فقر بیشتر است، رخ می‌دهد.

عباسعلی جعفر نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره دستبرد به خطوط لوله نفت گفت: به خاطر افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی، اقدام به سرقت و برداشتن از خطوط لوله را شاهد هستیم.

وی افزود: در حال حاضر شرایط عملیاتی به نحوی است که هر گونه برداشت از خطوط را سریع متوجه می‌شویم زیرا به خاطر تغییراتی که در مراکز انتقال نفت احساس می‌شود کسانی که بهره برداری از خطوط را به عهده دارند تغییرات فشار و جریان را سریعا احساس می‌کنند.

 جعفرنسب تصریح کرد: با بکارگیری گشت و نیروهای حراست و خط‌بان‌ها و ترددی که در مسیر داریم سعی کردیم که از این وضعیت جلوگیری کنیم ولی بعضا اتفاق می‌افتد که نسبت به برداشت از خطوط اقدام می‌شود اما قبل از اینکه موفق شوند ما متوجه شده و جلوگیری می‌کنیم.

وی اظهار داشت: بهر حال برای ما مزاحمت ایجاد می‌شود اما حفظ امنیت خارج از تاسیسات به عهده نیروی انتظامی است. امید است که با کمک بیشتر از این اقدامات جلوگیری شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سرقت فرآورده از خطوط لوله بیشتر در منطقه خوزستان و هرمزگان و مناطق مرزی که مشکلات اقتصادی و فقر بیشتر است، رخ می‌دهد اما ما نیز سعی کرده‌ایم که با تشدید بازدید و کنترل از اینگونه حوادث جلوگیری کنیم.

وی درباره تاثیر گسترش خط لوله برای کاهش قاچاق، بیان داشت: احجامی که با خط لوله منتقل می‌شود قابل مقایسه با دیگر امکانات نقل و انتقال نیست به طوری که حدود ۷۰ درصد انتقال مواد نفتی در داخل کشور از طریق خطوط لوله انجام می‌شود همچنین صادرات به خارج از کشور هم تماما از طریق انتقال از خط لوله به کشتی‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: توزیع داخلی فرآورده که از طریق تانکر صورت می‌گیرد مخاطرات خود را دارد امکان هر گونه امکان سوء استفاده، حادثه و آسیب وجود دارد.

وی یادآور شد: خطوط لوله در کل دنیا به عنوان زیرساختی که در بخش انتقال کلان هم اقتصادی است و هم قالبلیت اطمینان بالایی دارد و هزینه‌های آن حدود یک پنجم حمل و نقل زمینی و ریلی بوده و ارزان‌تر و سریع‌تر هم است و وابستگی به شرایط آب و هوایی، شرایط جاده و ترافیک نداشته همچنین کمترین آلودگی را برای محیط زیست دارد و از فواصل دور نیز منتقل می‌شود.

کد خبر : ۴۴۱۱۶۰