خبرگزاری کار ایران

در همایش تجاری ارمنستان-ایران مطرح شد:

گاز ایران می‎تواند از طریق گرجستان و دریای سیاه به اروپا صادر شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ارمنستان-ایران در ایروان گفت: همکاری دو کشور در زمینهٔ امنیت انرژی اهمیت ویژه‌ای دارد و در آینده نزدیک می‌توان گاز ایران را از طریق گرجستان و دریای سیاه به اروپا انتقال داد.

به گزارش ایلنا ، غلامحسین شافعی در همایش تجاری ارمنستان و ایران که مسئولان اقتصادی ارمنستان و فعالان بخش خصوصی دو کشور در این همایش حضور داشتند، سخنرانی کرد.

در متن سخنرانی رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ارمنستان-ایران آمده است: در ابتدا مایلم خوشوقتی خود را از حضور در چنین گردهمایی با حضور مقام‎های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان و همچنین بازرگانان و صاحبان صنایع و بنگاه‌های مهم اقتصادی دو کشور ابراز نمایم. پیش از آغاز سخنانم، اجازه می‌خواهم از همهٔ عوامل برگزار کننده این نشست به ‎ویژه سفارت محترم جمهوری اسلامی ایران در ایروان و اتاق بازرگانی و صنعت ارمنستان تشکر و قدردانی نمـایم.

برگزاری این همایش‌ها در شناخت دو طرف نسبت به فرصت‌ها و ظرفیت‌های و توسعه روند همکاری‌ها بسیار کمک خواهد کرد.

روابط ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته همواره دوستانه بوده و دو کشور شریکان راهبردی در منطقه به شمار می‎روند.

دو کشور همسایه از تاریخ و فرهنگ مشابهی برخوردار بوده و سابقهٔ روابط آن‌ها به هزاران سال پیش و دوران مادها باز می‌گردد. اقلیت ارامنهٔ ایران اقلیتی رسمی، شناخته شده و فعال در عرصه‌های مختلف جامعه بخصوص امور تجاری و اقتصادی است.

همکاری دو کشور در زمینهٔ امنیت انرژی اهمیت ویژه‌ای دارد و در آینده نزدیک می‌توان گاز ایران را از طریق گرجستان و دریای سیاه به اروپا انتقال داد.

اتصال ایران به اروپا در کنار مسیر کنونی گامی مؤثر در توسعهٔ روابط اقتصادی ایران و ارمنستان به شمار می‌آید.

ایران همچنین از طریق اتحادیه اوراسیا و نبود تعرفه‌های گمرکی می‌تواند به کشورهای عضو این اتحادیه و از طریق خطوط ریلی و جاده‌ای کالاهای خود را صادر کند.

با توجه به آغاز مذاکرات با اتحادیه اوراسیا به‌منظور انعقاد قرارداد تعرفهٔ ترجیحی، دو کشوری که می‌توانند در ابتدا از مزیت‌های این قرارداد استفاده کنند، ایران و ارمنستان هستند.

با تاکید بر عضویت ارمنستان در تعاملات تجارت جهانی و هم‌چنین عضویت این کشور در تشکیلات اوراسیا و با توجه به این‌که ارمنستان در بین اعضای اوراسیا تنها کشوری است که با ایران مرز زمینی دارد، ایران می‌تواند از بازار ١٨٠ میلیون نفری این کشورها استفاده کرده و کالاهای خود را از طریق ارمنستان به آن‌ها صادر کند.

علاوه بر این مزیت دیگری که ارمنستان از آن برخوردار است و ایران هم می‌تواند به نحو مطلوبی از آن بهره ببرد ارتباط تجاری خاصی است که ارمنستان با اروپا دارد و کالاهایی که در این کشور تولید شوند با مالیات بسیار کم به اروپا صادر می‌شوند.

ترجیحات تعرفه‌ای اروپا‌‌ (GSP)، امکان ارائه تسهیلات بانکی ارمنستان به سرمایه‌گذاران ایرانی و تعرفهٔ صفر کالای ارمنستانی در اتحادیه اوراسیا، از جمله فرصت‌های پیش‌روی تجار ایرانی برای افزایش فعالیت در ارمنستان و اروپا است.

اگر کالاهای ایرانی در ارمنستان تولید شوند و برچسب تولید در این کشور بر آن‌ها زده شود، با تعرفه صفر درصدی در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا همچون روسیه، بلاروس و قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان قابل توزیع است. این امتیاز خوبی برای سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی است تا صادرات محصولات خود را به این کشورها افزایش دهند.

البته ما امیدواریم ارمنستان در بخشی از خط‌های تولیدی که قرار است توسط ایرانی‌ها در این کشور ایجاد شود، مشارکت کند و بانک‌های ارمنستان تسهیلاتی معادل نیمی از سرمایه مورد نیاز تجار ایرانی را تأمین کنند چراکه سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این کشور علاوه بر ایجاد اشتغال، سودآوری خوبی نیز برای این کشور دارد.

سه منطقهٔ تجارت آزاد در ارمنستان وجود دارد که تجار ایرانی می‌توانند بدون پرداخت مالیات به تعاملات تجاری خود در این مناطق بپردازند. خوشبختانه خطوط هوایی تهران – ایروان هم قابل ‌توجه است تا جایی که به‎طور میانگین سه پرواز در هفته میان ٢ کشور انجام می‌شود.

ایران و ارمنستان می‌توانند در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی، انرژی، پتروشیمی، انتقال برق، احداث سد، ایجاد کارخانه‌های تولیدی و صنعتی و استخراج معدن، کشاورزی، گردشگری به‎ویژه اکو توریسم و توریسم سلامت، همکاری در کشورهای ثالث و همکاری میان شرکت‌های کوچک و متوسط با یکدیگر همکاری نمایند.

ایران همچنین تلاش می‌کند تا با راه‌اندازی خط جنوب به شمال کشور و اتصال آن به ارمنستان و سپس دریای مدیترانه یکی از مسیرهای جاده ابریشم را احیا کند. کالاهای ارمنستان می‌توانند از طریق بنادر ایران در خلیج‌فارس به‎ویژه به مقاصد چین و هند و آسیای جنوب شرقی حمل شوند.

دو کشور با تبادل اطلاعات و همکاری مشترک می‌توانند با اجرای پروژه‌های مشترک به بازارهای منطقه دست یابند. ارمنستان می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایران به کشورهای همسایهٔ شرقی و بازار عراق راه یابد.

صادرات ایران به ارمنستان در نیمه نخست امسال حدود ١٤٠ میلیون دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ٢٨٠ میلیون دلار برسد. در سال ٢٠١٥ حجم صادرات ایران به ارمنستان به ١٩٨ میلیون دلار و حجم واردات کشورمان از ارمنستان به ٧٨ میلیون دلار رسید.

در اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور اسناد متعددی در زمینهٔ اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشترک، موافقت‌نامه بازرگانی دوجانبه به امضای مسئولان دو کشور رسید اما باید آن‌ها را وارد فاز اجرایی کرد.

وجود روابط سیاسی حسنه بین دو کشور و نزدیکی جغرافیایی و وجود مرز مشترک از جمله نقاط مثبت میان ایران و ارمنستان بوده و سهولت اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و بازاریابی، وجود کالاهای تولیدی دارای مزیت و ظرفیت صادراتی به آن کشور و وجود منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس در مجاورت مرز از دیگر مزایای تجارت با ارمنستان است.

بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند در زمینه صادرات کالاهای عمرانی، خدمات فنی و مهندسی، همکاری‌های علمی به‎ویژه در زمینهٔ نانو فناوری و توسعه گردشگری با یکدیگر همکاری نمایند به‎ویژه آن‌که ایران می‌تواند در ساخت طرح‌های زیربنایی و صنعتی و تجاری ارمنستان و اکتشاف و بهره‌برداری معدنی به‌ویژه مس، سنگ‌آهن و طلا و ساخت طرح‌های تولیدی فولاد به ارمنستان کمک کند.

اما در ابتدا باید در باره رفع موانع به‎ویژه مشکلات بانکی و بیمه‌ای و نقل و انتقالات پولی و معرفی ظرفیت‌های موجود تلاش کرد.

طولانی شدن راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در ایروان، نبود روابط بانکی، نبود شناخت کافی سلایق و نیاز بازار، عدم وجود موافقت‌نامه تجارت آزاد میان دو کشور، تجارت به شیوه سنتی و ضعف در تبلیغ را می‌توان از مهم‌ترین نقاط ضعف روابط دوجانبه برشمرد.

مرکز تجاری ایران در ارمنستان می‌تواند با ارائه خدمات تجاری مانند خدمات مشاوره، شبکهٔ پخش کالا، حمل‌ونقل و ایجاد مرکز نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی کمک مؤثری برای تجار ایرانی به منظور شناخت بازار ارمنستان و تسهیل تجارت در این کشور باشد.

در پایان مایلم آمادگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را به عنوان پارلمان بخش خصوصی ایران به همراه اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان به‌عنوان بازوی اجرایی اتاق ایران به منظور همکاری با اتاق بازرگانی و صنعت ارمنستان در باره کمک و تسهیل توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور اعلام کنم.

 

کد خبر : ۴۴۰۶۷۷