خبرگزاری کار ایران

اجرای 600 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در سال 95

رییس ستاد معاونت امور تولیدات زراعی از اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در 600 هزار هکتار اراضی طی سال جاری در صورت تامین اعتبار خبر داد.

به گزارش ایلنا،  فرزاد زلقی گفت: محور برنامه کشاورزی حفاظتی بر روی 10 استان قطب است که 50 درصد از این 600 هزار هکتار در این استان ها اجرا می شود.

وی افزود: طی بازدیدهایی که داشتیم در حال حاضر 9 استان سردسیر کشور مانند زنجان، چهارمحال بختیاری، کردستان و کرمان نزدیک به 498 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی را اجرا کرده اند.

زلقی اظهار داشت: از این 498 هزار هکتار، 46 هزار هکتار با روش بی خاک ورزی و مابقی با روش کم خاک ورزی کار شده است.

وی ادامه داد: طرح کشاورزی حفاظتی اغلب در اراضی کشت کلزا، گندم، حبوبات به خصوص لوبیا، آفتابگردان و ذرت عملیاتی شده و پیش بینی ما این است که با شروع این طرح در استان های گرمسیر مانند فارس، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد و همچنین با حمایت مالی دولت، هدف امسال محقق شود.

به گفته مسئول کشاورزی حفاظتی، اگر این طرح از سوی دولت ردیف بودجه دریافت کند از سرعت بالاتری در اجرا برخوردار خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای اجرای کشاورزی حفاظتی در 600 هزار هکتار اراضی زراعی 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

زلقی گفت: در صورت تامین اعتبار، بسته حمایتی این طرح شامل اعطای 30 درصد یارانه به خرید ادوات و ابزار کار در حوزه کشاورزی حفاظتی و همچنین حمایت از حفظ بقایای گیاهی برای ایجاد انگیزه و بکارگیری روش بی خاک ورزی صورت می گیرد.

وی پایداری تولید با وجود نوسانات جوی، افزایش یک دهم مواد آلی خاک، کاهش هزینه ها و انرژی، بذر، کود و نهاده ها، کاهش مصرف 30 درصدی آب در اراضی و جلوگیری از فرسایش آبی و خاکی را از پیامدهای اجرای طرح کشاورزی حفاظتی برشمرد.

 

 

کد خبر : ۴۳۹۷۴۶