خبرگزاری کار ایران

ظرفیت برداشت گاز از سکوی فاز ٢١ تا پایان هفته به حداکثر می‎رسد

سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با اشاره به ثبت رکورد ٤٢ ساعت برای شیرین عملیات شیرین سازی گاز سکوی فاز ٢١ اظهار کرد: تا پایان هفته برداشت گاز از سکوی این فاز به ظرفیت حداکثری خواهد رسید.

به گزارش ایلنا، علیرضا عبادی با بیان این که سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی آماده برداشت حداکثری گاز است، گفت: هم اکنون روزانه ٤٨٠ میلیون فوت مکعب گاز از سکوی فاز ٢١ برداشت می‎شود که با افزایش ظرفیت پالایشگاه خشکی، حجم برداشت هم متناسب با آن افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان این هفته برداشت گاز از سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی به حداکثر می‎رسد.

سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی ظرفیت برداشت روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز را دارد که پس از انتقال به پالایشگاه و فرآورش روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق خواهد کرد.

گاز سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی که پنج‌شنبه هفته گذشته (٢٥ آذرماه) به پالایشگاه خشکی این فاز ارسال شده بود با ثبت رکورد ٤٢ ساعت برای عملیات شیرین‌سازی، روز شنبه هفته جاری ( ٢٧ آذرماه) و پس از اخذ مجوز صادرات از شرکت ملی گاز، به شبکه سراسری تزریق شد.

علیرضا عبادی، سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠و٢١ پارس جنوبی گفت: با همت و تلاش متخصصان ایرانی، توانستیم گاز ترش تولیدی از بخش فراساحل این طرح را با ثبت این رکورد برای شیرین سازی، به خط لوله سراسری تزریق کرده و ظرفیت تامین سوخت زمستانی کشور را افزایش دهیم.

وی توجه جدی به عملیات پیش‌راه‌اندازی و آماده سازی واحدهای پالایشگاه برای ورود گاز را دلیل موفقیت و ثبت این رکورد دانسته و افزود: از ٢ ماه گذشته ردیف نخست شیرین سازی این پالایشگاه با استفاده از گاز ترش فازهای ٦-٧-٨ پارس جنوبی کاملا آماده شده و همه مراحل پیش‌راه‌اندازی این فاز به صورت کامل و با دقت بالا صورت گرفته بود.

عبادی در باره رعایت مسائل ایمنی و زیست محیطی نیز گفت: تمامی مراحل انجام کار در بخش فراساحل و پالایشگاه این پروژه بدون حادثه بوده و با راه‌اندازی ردیف دوم شیرین سازی در هفته جاری میزان سوزاندن گازهای مشعل پالایشگاه نیز به حداقل می‎رسد.

سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی اعلام کرد: تا پایان امسال طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی به ظرفیت پیش‌بینی شده تولید خواهد رسید.

طرح توسعه فاز ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی دارای ٢ سکو هریک با ظرفیت برداشت روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز ترش ( یک میلیارد فوت مکعب) است. سکوی فاز ٢١ هم اکنون به‎طور کامل به بهره‌برداری رسیده است و سکوی فاز ٢٠ نیز تا نیمه بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

کد خبر : ۴۳۹۴۷۹