خبرگزاری کار ایران

مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی در 230 هزار هکتار اراضی کشاورزی

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: امسال در سطح 230 هزار هکتار مبارزه بیولوژیک با آفات محصولات کشاورزی در 28 استان هدفگذاری شده است.

به گزارش ایلنا، محمدعلی باغستانی افزود: طرح کنترل غیر شیمیایی و بیولوژیک در سطح 735 هزار هکتار برای تولید محصول سالم به اجرا در آمده و این طرح تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است.

وی توسعه کنترل بیولوژیک در محصولات با مصرف تازه خوری، توانمند سازی بخش خصوصی و بومی سازی تولید عوامل، مواد و تجهیزات کنترل غیر شمیایی و بومی سازی و تولید عوامل بیولوژِیک برای کنترل آفات محصولات گلخانه ای را از جمله راهبردها و اولویت های اجرای عملیات کنترل غیر شیمیایی و بیولوژیک عنوان کرد.

باغستانی افزود: در حال حاضر 23 آفت کش غیر شیمیایی در مرحله ثبت قرار دارد.

وی ثبت بیش از 100 آفت کش کم خطر و زیست سازگار، ثبت 30 تا 40 آفت کش جدید با همکاری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، حذف 19 قلم آفت کش پر خطر از سبد مصرف آفت کش ها در سال گذشته و کاهش فروشگاه های غیر مجاز سم در کشور از 4 هزار مورد به 450 فروشگاه در سال 94 با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و پلیس اماکن را از اقدامات این سازمان برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال فروشگاه غیر مجاز سم در کشور فعال نباشد.

رییس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد که اخیرا 20 آفت کش جدید برای محصولات سبزی و برگی معرفی کردیم تا دامنه مصرف سموم با کیفیت در این محصولات را داشته باشیم.

وی با بیان این که 450 برند سموم مصرفی در کشور در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی در مرحله آزمایش کارایی است، تصریح کرد: تکنیکال های سموم نیز به سمت ثبت رفته است.

باغستانی بر حذف و جایگزینی حلال های پرخطر در تولید سموم تاکید کرد و گفت: از وزارت نفت در خواست کرده ایم که برای جایگزینی، حلال های کم خطر و مورد نیاز را تولید کند.

وی در همین حال اختصاص کد 16 رقمی به 370 هزار بهره بردار، ایجاد سامانه جامع پایش عوامل خسارتزای گیاهی، تدوین و ارایه طرح ارتقای سلامت هفت محصول زراعی و باغی را از دیگر اقدامات مهم سازمان حفظ نباتات کشور نام برد.

باغستانی، ارتقای سیستم پیش آگاهی برای کاهش مصرف سموم کشاورزی را مهم دانست و اظهار داشت: مدیریت و اقدام به موقع در کاهش مصرف سموم موثر است.

کد خبر : ۴۳۹۴۲۲