خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده در همایش پژوهش وفناوری:

سهم تحقیقات کاربردی در صنایع افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۴۳۷۵۹۷

وزیر صنعت ، معدن و تجارت بر افزایش توجه به سهم تحقیقات کاربردی در صنایع تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، نعمت زاده در پنجمین همایش پژوهش و فناوری صنعت ،‌ معدن و تجارت با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته صنعتی سهم تحقیقات کاربردی حدود 70 درصد است افزود : در تمام علوم و به خصوص علوم تجربی پژوهش پایه پیشرفت علم است و این حوزه همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

نعمت زاده با بیان اینکه باید تلاش کنیم نسبت تحقیقات کاربردی به تحقیقات پژوهشی بیشتر شود گفت: این وظیفه  سنگین بر دوش فعالان اقتصادی و بنگاه های صنعتی است.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط مراکز علمی و دانشگاهی و تقویت روابط دو جانبه تصریح کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه بیشتر به سود صنعت است و نیازمند نگاه ویژه در این بخش هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید توجه داشت که هزینه کرد در تحقیقات هزینه نیست،  بلکه درآمد است و باید دانشگاه ها و مراکز علمی کمک کنند تا به زبان مشترکی برای توسعه فناوری و تحقیقات کاربردی دست پیدا کنیم.

نعمت زاده با اشاره به لزوم ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی افزود : این واحد R&D  پل ارتباطی صنعت و دانشگاه است که نیازهای صنعت را شناسایی و در آن سو این دو را به هم نزدیک می کند و داشتن واحد تحقیق و توسعه حتی در واحدهای کوچک و متوسط ضروری است.

وی از جمله کاربرد ها و محاسن واحدهای تحقیق و توسعه را ارتباط با دانشگاه ، نوآوری ، اصلاح فرایندها و بهبود آن ، کاهش قیمت تمام شده و رقابت پذیری و به حداقل رساندن ضایعات برشمرد و گفت : تحقیقات باید هدفمند و در خدمت جامعه و اقتصاد باشد .

نعمت زاده ادامه داد : تحقیق و توسعه اگر نهادینه شود باعث بهبود رضایت مشتری و معرفی مواد اولیه جدید می شود.

وی درادامه با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت : این مبحث موضوعی است که کاملا کارشناسی شده و نمی توان به آن ایراد گرفت و تمام مزیتهای فعالیتهای اقتصادی در آن مطرح است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با برشمردن 5 رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد : مردمی و درگیر شدن آحاد مردم ، دانش بنیان بودن بالاخص با تحولات سریع توسعه علوم دردنیا ، عدالت خواهی ، استفاده از توانمندی درونی خودمان و امکانات طبیعی و ارتقای اینها ، اتصال به جهان و رویکرد برون گرایی و تعاملات اقتصادی و تجاری و فرهنگی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی است.

وی وزارت تحت امر خود را هماهنگ کننده برنامه اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و گفت : با کمک وزارتخانه های ذیربط حرکتی را شروع کرده ایم و هفته پژوهش ثمره اینهاست.

نعمت زاده  ادامه داد : اگر صنایع دانش بنیان صنعتی در کنار صنایع باشند هم افزایی ایجاد می شود و این نوع صنایع باعث می شوند که دانش در صنعت نفوذ بیشتری داشته باشد.

به گفت وی اگر صنایع بزرگ کشوردانش بنیان شود اثرات آن چند برابر خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز