خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات آب :

باروری ابرها منبع پایدار برای تامین آب کشور است

رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: طرح باروری ابرها با توجه به قیمت تمام شده بسیار مناسب آب از منابع جوی یک منبع مطمئن و پایدار برای تامین آب کشور است.

به گزارش ایلنا، "مرتضی افتخاری" رئیس موسسه تحقیقات آب در کارگاه مطالعه و امکان سنجی استفاده از فن آوری بارورسازی ابرها برای استحصال آب در حوضه‌های آبریز ایران، در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات آب،‌ از منابع آب جوی به عنوان یک منبع آبی جدید که می‌تواند بخشی از آب کشور را تأمین کند یاد کرد و اظهار داشت: این آب‌ها از جمله منابعی هستند که در جو وجود دارد و با هزینه کم در دسترس و قابل استحصال هستند.

وی ادامه داد: موضوع منابع آبی جوی باید جایگاه خود را در بین مسئولین پیدا کند و مسئولان با اختصاص منابع مالی بیشتر به امور تحقیقی در منابع آب جوی، اجازه دهند تا این منابع آب جوی نیز سهمی در تأمین آب کشور داشته باشند.

افتخاری تاکید کرد: کارهایی که امروزه به آسانی اجرایی می‌شود در 10 یا 20 سال گذشته در مرحله تحقیق بوده است.

وی با بیان این مطلب که وضعیت آب در بیشتر استان‌ها نامطلوب است و بارش‌های اخیر نیز تأثیر چندانی در بهبود منابع آب زیرزمینی ندارد، افزود: بحث عرضه و تقاضا مانند دو کفه ترازو است که بایستی در حالت تعادل نگه داشته شوند که در این بین سدها نقش مهمی را ایفا می‌کنند و روال موجود را مدیون وجود سدها هستیم، از سویی کنترل مصارف نیز می‌تواند به شدت در تأمین آب مورد نیاز مؤثر باشد و این دو لازم و ملزوم هم هستند.

او با اشاره به اینکه بحث باروری ابرها از سال 77 در مرکز باروری ابرها آغاز شده است، افزود: از سال 87 طرح باروری ابرها به‌صورت خودکفا و بدون نیاز به کارشناسان خارجی در کشور عملیاتی شده و برآوردها نشان می‌دهد که استحصال آب از طرح باروری ابرها مقرون به صرفه‌تر از استحصال آب از منابع آبی زیرزمینی است.

رئیس موسسه تحقیقات آب هزینه استحصال یک مترمکعب آب از ابرها را بین 15 تا 45 تومان برآورد کرد و افزود: هم اینک وزارت نیرو برای استحصال یک مترمکعب آب از منابع زیرزمینی 1000 تومان هزینه می‌کند و حدود 300 تومان در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.

وی با بیان این مطلب که بایستی موضوع باروری ابرها از عنایت ویژه مسئولان برخوردار شود، گفت: استحصال از منابع آبی جوی در جهان از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار است و اگر منابع مالی مناسب در اختیار این مرکز قرار گیرد، ایران نیز می‌تواند به وفور از این منابع آبی برخوردار شود.

او با بیان اینکه، پتانسیل‌های زیادی در کشور برای بهره مندی از آب جوی وجود دارد، افزود: در استفاده از منابع آبی جوی بایستی به پارامترهای زمان، مکان و ارتفاع ابرها توجه ویژه داشت.

مرتضی افتخاری با اشاره به اینکه برای باروری ابرها یک فرآیند 3 تا 4 ماهه لازم است و پس از باروری،‌ بین 20 تا 30 دقیقه زمان برای بارش در نظر گرفته خواهد شد، افزود: با توجه به سرعت حرکت ابرها، بیشینه محدوده بارش می‌تواند در شعاع 100 تا 150 کیلومتری اتفاق بیفتد.

وی در ادامه با اشاره به آغاز باروری در 15 آبان‌ماه سال جاری افزود: در طول 2.5 ماه گذشته از سال آبی جاری،‌ حدود 30 ساعت عملیات باروری در کشور با شلیک 1000 کپسول حامل یدید نقره به ابرها انجام شده و ابرهای 7 استان کشور شامل، استان‌های یزد، اصفهان، فارس، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و شمال شرق خوزستان باردار شده‌اند.

رئیس موسسه تحقیقات آب با بیان این مطلب که در سال گذشته از 10 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز، ‌ یک میلیارد و 200 میلیون تومان به این امر اختصاص یافته است، گفت: برخورداری از اعتقاد به آب‌های جوی، وجود اعتبار لازم و افزایش ناوگان هواپیمایی از 2 فروند به 3 فروند، می‌تواند موفقیت کشور را در استحصال آب از آب‌های جوی افزایش دهد.

 

کد خبر : ۴۳۷۱۴۳