خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم تبریز در مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام اجرایی شود نیازی به شهرک صنعتی ترکیه نیست/ از طریق گرجستان تحریم‌ها را دور زدیم

asdasd
کد خبر : ۴۳۶۹۵۴

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: گرجستان برای ما امکان دسترسی به ساحل دریای سیاه را فراهم می‌کند و جایگاه ممتازی برای ایران دارد.

علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که شهرک صنعتی ترکیه در ایران در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا مکان یابی آن انجام شده؟ ، گفت: بله، مکان یابی شهرک صنعتی ایران و ترکیه انجام شده اما برای راه اندازی آن اختلافاتی بین دو کشور وجود دارد که باید حل شود.

ما به دنبال یک نقطه مشترک مرزی با ترکیه هستیم

 افزود: ما به دنبال یک نقطه مشترک مرزی هستیم که دو کشور مزیت‌های خود اعم از سرمایه و تکنولوژی، نیروی انسانی و انرژی خود را در آن نقطه با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

بیگی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان محصولاتی که از ترکیه وارد کشور می‌شود را در داخل تولید کرد و اصلا چه ضرورتی دارد این شهرک صنعتی ایجاد شود؟ ، گفت: زمانی که ما در شرایط تحریم بودیم به دنبال مفر و گذرگاهی می‌گشتیم تا از آن گذرگاه شرایطی را ایجاد کنیم که پول و تکنولوژی که دنیا از ما دریغ می‌کرد به دست آوریم، این سرمایه و تکنولوژی از طریق ترکیه به کشور می‌آمد و مبادلات مالی از طریق شرکت‌های مشترک صورت می‌گرفت.

برجام اجرایی شود نیازی به شهرک صنعتی ترکیه نیست

وی افزود: با توجه به شرایط پس‌ از برجام اگر ماجرای جا به جایی پول و مبادلات پولی و بانکی و بیمه‌ای به نتیجه برسد چه بسا نیازی به این شهرک نباشد اما در هر حال ما باید در چفت و بست‌های  منطقه‌ای، بیشتر نفوذ کنیم تا کشور را از شرایط تحریم محتملی که ممکن است به وجود آید مصون نگه داریم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه شما رییس گروه پارلمانی ایران و گرجستان هستید در حال حاضر وضعیت رابطه با گرجستان را چطور ارزیابی می کنید؟ ، تصریح کرد: مناسبات ما با گرجستان مقداری فراز و فرود داشته و در مجموع مثبت بوده است.

لغو روادید با گرجستان مجددا برقرار شد

 تصریح کرد: در یک مقطعی به دلیل فشارهای گرجستان لغو روادید برچیده شد اما اخیرا دوباره برقرار شده است.

  وی خاطر نشان کرد: در شرایط تحریم بخشی از شرکت‌های ما در گرجستان به ثبت رسید و پاره‌ای از محصولات و تولیدات ما به عنوان محصولات گرجی از کانال گرجستان صادر شدند و از این طریق توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم و در این مدت مواد اولیه و همچنین ماشین الات ما از طریق گرجستان برای کشور تامین شد.

وی گفت: این نقشی بود که گرجستان برای ما  در این سالها توانست ایفا کند. هم اکنون نیز با توجه به اشتراکاتی که وجود دارد و اینکه گرجستان برای ما امکان دسترسی به ساحل دریای سیاه را فراهم می‌کند، جایگاه ممتازی برای کشور دارد.

وی همچنین افزود: گرجستان در حال حاضر درگیر  منازعات قومی و محلی با روسیه است و اختلافاتی با این کشور دارد .

گرجستان در مسیر خط لوله باکو جیحان قرار گرفته است

وی در خصوص موضوع امنیت گازی‌گرجستان نیز گفت: به دلیل اینکه گرجستان در مسیر خط لوله باکو جیحان قرار گرفته است، طبیعتا اگر گازی بخواهد به دست آورد از آن طریق فراهم است. ضمن آنکه گرجستان خط آهن خود را داراست. خط آهنی که تفلیس را به باکو متصل می‌کند و بعد این خط آهن تا باتومی ادامه دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: در گذشته نه چندان دور یکی از راه‌های تامین تدارکات برای ما از طریق گرجستان و بندر باتومی بود و الان نیز گرجستان این ظرفیت را دارد تا بتواند مشارکت های اقتصادی را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. در واقع فلسفه تشکیل گروه‌های پارلمانی نیز همین بود که بتوانند منافع مشترک منطقه‌ای را تعریف کنند و دولت‌ها متاثر از مجلس خودشان این پروژه های عمرانی را همزمان مورد اجرا بگذارند تا منفعت و سود برای این مناطق به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز