خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ایران ایر:

ورود 80 فروند هواپیمای بوئینگ در دوره 10 ساله / از سرگیری روابط با بوئینگ پس از 41 سال

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه 80 فروند هواپیما از کمپانی بوئینگ در دوره 10 ساله وارد ایران می‌شود ، گفت: با نوسازی ناوگان هوایی ایران سهم خود ا زبازار جهانی را پس می‌گیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد پرورش در مراسم امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از کمپانی بوئینگ با اشاره به تحریم‌های 38 ساله صنعت هوایی ایران گفت: امروز شاهد اتفاق بسیار مهمی در صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان بودیم و می‌توانیم این خبر خوب را به مردم بدهیم که نوسازی ناوگان هوایی کشور از امروز شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول 38 گذشته صنعت حمل و نقل هوایی ایران با سخت‌ترین تحریم‌ها مواجه بوده گفت:‌در حال حاضر شکاف بسیار عمیقی بین ما و منطقه با دنیای صنعت هواپیمایی وجود دارد.

وی با تقدیر از رئیس جمهوری و تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه پنج بعلاوه یک ادامه داد: به رغم اینکه رفع تحریم‌های هوایی موضوع مذاکرات هسته‌ای نبود اما طبق توصیه رئیس جهوری در بین مذاکرات با گروه پنج بعلاوه یک اقدامات خوبی برای رفع تحریم‌های هوایی انجام شد.

وی افزود: در نهایت یکی از برنامه‌های سند برجام فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران بود که فرصت بسیار خوبی برای نوسازی ناوگان کشورمان به وجود آورد.

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه قبل از برجام هم این شرکت هواپیمایی مذاکراتی با سایر کمپانی‌های سازنده هواپیما شروع کرده بود ، گفت: پس از برجام مذاکرات با جدیت بیشتری انجام شد.

پرورش با تاکید بر اینکه تقریبا با تمام شرکت های هواپیماسازی معتبر مذاکراتی برای خرید هواپیما داشتیم ، گفت: متناسب با نیاز ناوگان هوایی کشورمان مذاکرات با برخی از کمپانی‌ها جدی‌تر انجام شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در نهایت در سال گذشته در سفری به ایتالیا و فرانسه که در رأس آن رئیس جمهوری حضور داشت مقدمات امضای موافقتنامه خرید هواپیما از ایرباس فراهم آمد و پس از آن توافقنامه خرید 20 فروند هواپیما از شرکت ATR به امضا رسید.

وی گفت: پس از آن پیرو مذاکرات قبلی و با تایید دولت ایران و تایید دولت آمریکا موافقتنامه خرید هواپیما با بوئینگ به امضا رسید.

پرورش با بیان اینکه امروز پس از 41 سال  روابط بین ایران ایر و بوئینگ از سر گرفته می‌شود، گفت: تفاهم نامه بین ایران ایر و کمپانی بوئینگ خردادماه به امضا رسید و تمام جلسات مذاکره با این کمپانی در ایران انجام شده است.

وی افزود: امروز قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای پهن پیکر و با بدنه باریک با بوئینگ امضا شد که بر اساس این قرارداد 50 فروند هواپیمای 737 مکس ، 15 فروند هواپیمای 777/300 و 15 فروند هواپیمای 777 ایکس طی دوره 10 ساله به ایران تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از این هواپیماها که در قرارداد امده هنوز به بازار نیامده است و سال 2021 به ایران تحویل می‌شود.

پرورش با بیان اینکه قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ در دو مرحله قابل تنظیم است، گفت: ‌این قرارداد در دو مرحله منوط به تمدید مجوز وزارت خزانه داری آمریکا و تامین فاینانس مورد نیاز برای خرید هواپیما از سوی ایران ایر قابل تنظیم است.

وی افزود: اداره خزانه‌داری آمریکا باید مجوز خود را باید تا سال 2028 تمدید کند و ما هم بتوانیم فاینانس این تعداد هواپیما را فراهم کنیم.

مدیرعامل ایران ایر تاکید کرد: البته وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش هر 80 هواپیما را صادر کرده است اما امکان انتقال این تعداد هواپیما در بازه زمانی کوتاه مدت وجود ندارد.

وی افزود: اولین سری هواپیماها از سال 2018 وارد ناوگان ایران می شود .

مدیرعامل ایران ایر با تاکید بر اینکه هدف ما نوسازی ناوگان هوایی ایران و افزایش ایمنی پروازها است ، گفت: ایران باید در یک شرایط رقابتی با سایر شرکت‌های هواپیمایی در دنیا بتواند جایگاه خود در عرصه صنعت حمل و نقل هوایی بین المللی را بازپس گیرد.

وی با بیان اینکه ایرانیان سالانه 4 تا 5 میلیارد دلار هزینه می‌کنند تا بلیط از شرکت‌های هواپیمایی خارجی خریداری کنند، گفت: با نوسازی ناوگان می‌توانیم با یک شرایط رقابتی جایگاه خود را پس بگیریم و معتقدم این پتانسیل امروز در ایران وجود دارد و این همان تحقق اقتصاد مقاومتی است.

پرورش تاکید کرد: امروز به رغم تمام موانع داخلی و خارجی و حتی موانعی که در کشور آمریکا وجود دارد شاهد حضور نمایندگان بوئینگ در کشورمان هستیم و به رغم تمام مشکلات قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ امضا شد.

 

کد خبر : ۴۳۶۸۹۴