خبرگزاری کار ایران

رئیس خانه معدن ایران:

بحران آب گریبان کشاورزان را خواهد گرفت/ نسل‌های آینده باید تاوان بی کفایتی ما را بپردازند

رئیس خانه معدن ایران گفت: بحران آب گریبان کشاورزان را خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، محمدرضا بهرامن عصر امروز در نخستین همایش بحران آب و راهکارهای مدیریتی پیش رو در شیراز افزود: در دوره 8 ساله‌ای که کشور 800 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت چه میزان از این درآمد هنگفت را در ایجاد زیرساخت‌ها استفاده کردیم و چرا نسل‌های آینده باید تاوان بی کفایتی ما را بپردازند؟

او ادامه داد: بخش صنعت ما تقریبا 8 درصد تولید ناخالص ملی را دارد و بخش کشاورزی 13 درصد اما وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم بخش کشاورزی 90 درصد منابع آب کشور را صرف می‌کند و چون برای مصرف کشاورزان هم برنامه نداشته‌ایم بحران آب گریبان آنها را هم خواهد گرفت و آنها نیز از کار بیکار خواهند شد.

وی با اشاره به کمبود مدیریت کیفی در کشور اضافه کرد: قطعا اگر مدیریت کیفی در کشور حاکم بود با آن درآمدهای سرشار و کلان نفتی توانسته بودیم زیرساخت‌های اصلی زندگی مردم را تامین و حفظ کنیم.

بهرامن ادامه داد: بدون اینکه به بحث تامین آب و مواد اولیه فکر کنیم، صرفا برای راضی نگاه داشتن منطقه یا نماینده آن منطقه اقدام به تعریف و اجرای طرح‌های فولادی می‌کنیم و عملا پول و منابع کشور را هدر می‌دهیم. نمونه آن انتقال پروژه فولاد بندرعباس به مبارکه اصفهان بود که این کار را با خودخواهی انجام دادیم تا امروز مردم منطقه مبارکه با مشکل بی‌آبی مواجه باشند.

رئیس خانه معدن ایران بیان کرد: در برنامه ششم توسعه رشد 8 درصدی مد نظر است و عمده آن هم بر عهده بخش صنعت است اما در این شرایط بخش صنعت باید چه کاری انجام دهد؟ آیا باید بی‌توجه به استراتژی بخش آب راه خود را برود؟ خودکفایی در تولید گندم و کاشت برنج افتخار نیست، رشد واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که همه چیز زنجیروار به هم ارتباط داشته باشد و همه چیز متناسب پیش رود. بحران آبی که امروز کشور با آن دست به گریبان است حاصل 50 سال سهل انگاری برخی مدیران است.

کد خبر : ۴۳۶۰۶۹