خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران:

اولتیماتوم سازمان استاندارد به جایگاه های CNG/ 100 جایگاه قطع انشعاب شدند

پیروزبخت گفت: از 2343 جایگاه موجود در کشور 2007 جایگاه بازرسی شده و حدود 1117 جایگاه هم بازرسی مجدد شده البته متاسفانه 115 جایگاه‌ها با ما همکاری نکردند که در این رابطه ما مدت زمانی کوتاهی با آنها فرصت می‌دهیم بعد از آن از طریق مراجع قضایی اقدام می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در همایش بین المللی سی ان جی و سوخت‌های جایگزین با اشاره به اینکه گاز طبیعی یکی از منابع خدادای است که باید قدر آن را بدانیم اظهار داشت: هنوز در مصرف این سوخت زیاده‌روی نکرده‌ایم اما باید با بهینه‌سازی مصرف آن به فکر آیندگان باشیم.

وی افزود: طبق آمار ایران جزء 5 کشور اول تولید کننده گاز طبیعی است اما جزء 3 کشور مصرف کننده اصلی نیز است و این نشان می‌دهد که ما در کنار اینکه تولید کننده بزرگی هستیم مصرف کننده خوبی هم هستیم.

وی افزود: ما از ماده‌ای استفاده می‌کنیم که به خودی خود تمام تجهیزات فرآیندها و زنجیره رسیدن به مصرف کننده آن با مخاطرات روبرو است بنابراین بدون استاندارد ادامه این فرآیند امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه وظیفه سازمان استاندارد ، تدوین استانداردهای مرتبط با موضوع استفاده از CNG است، اظهار داشت: خوشبختانه استاندارد در کشور ما به روز است و با نظر کارشناسی همه ذینفعان طراحی شده و مشکلی نیست و چنانچه نیاز به تجدیدنظر نیز داشته باشد انجام خواهد شد.

پیروزبخت ادامه داد: نظارت بر اجرای اجباری جایگاه‌های CNG نیز مطابق استاندارد اجباری اعلام شده همچنین نظارت بر مخازن موجود در خودروها زمانی که ابتدای امر به کار گرفته می‌شوند نیز در دستور کار است. 

وی ادامه داد: زمانی که مخزن به کار گرفته می‌شود و پس از طی مدتی که در استاندارد قید شده باید استاندارد لحاظ شده تا جای نگرانی نباشد.

وی با اشاره به اینکه در رویکرد سنتی استانداردسازی الزام از سوی دولت بود که کالاهایی که مشمول استاندارد می‌شدند باید از سوی دولت نظارت می‌شدند و مصرف‌کننده، تولیدکننده و توزیع‌کننده انفعالی برخورد می‌کردند اما در رویکرد جدید الزامی از سوی دولت نیست مصرف‌کننده با اتکا به قوانین و حساسیت به سرنوشت خود تولیدکننده و توزیع‌کننده را تحت فشار قرار می‌دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه تا پایان آبانماه 2343 جایگاه CNG در 31 استان کشور از سوی شرکت‌های ما تحت بازرسی قرار گرفته‌اند افزود: فعلاً 24 شرکت بازرسی مورد تایید ما قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از 2343 جایگاه موجود در کشور 2007 جایگاه بازرسی شده و حدود 1117 جایگاه هم بازرسی مجدد شده البته متاسفانه 115 جایگاه‌ها با ما همکاری نکردند که در این رابطه ما مدت زمانی کوتاهی با آنها فرصت می‌دهیم بعد از آن از طریق مراجع قضایی اقدام می کنیم.

پیروزبخت تصریح کرد: در حال حاضر 146 جایگاه غیر فعال هستند و 100 جایگاه نیز قطع انشعاب شده‌اند بنابراین روند کار نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که سازمان استاندارد به نیابت از دولت فعالیت گسترده داشته تا ما شاهد باشیم که کم‌خطرترین فعالیت در این حوزه صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: ما توانستیم 26500 خودروی عمومی و دولتی در حال حرکت را مورد بازرسی قرار دهیم و مواردی که مشکل داشته از چرخه خارج و یا اگر نیاز به تعمیر داشته‌اند انجام شود.

پیروزبخت با اشاره به اجباری شدن معاینه فنی خودروها تصریح کرد: علاوه بر خودروهای بنزین‌سوز دوگانه‌سوز و گازسوزها هم باید تحت بازرسی و معاینه فنی قرار گیرند.

 

کد خبر : ۴۳۵۳۸۰