خبرگزاری کار ایران

نخستین تفاهم‎نامه در چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب امضا شد

نخستین تفاهم‎نامه و قرارداد محرمانگی مبتنی بر چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، بین این شرکت و کنسرسیومی متشکل از شرکت‎های بین المللی امضا شد.

به گزارش ایلنا، این تفاهم‎نامه و قرارداد محرمانگی با هدف مطالعه ٢ میدان کرنج (مخازن آسماری، پابده و خامی) و شادگان (مخازن آسماری و بنگستان)، صبح امروز (چهارشنبه، سوم آذر ماه) با حضور غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، بین بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و سه نماینده از کنسرسیوم پرگس متشکل از ١١ شرکت اروپایی، کانادایی، آسیایی و دانشگاه صنعتی شریف امضا شد.

کنسرسیوم پرگس حداکثر ٦ ماه زمان دارد تا نتایج مطالعات خود را ارائه دهد و در صورتی که بتواند زودتر طرح اولیه توسعه میدان های مدنظر را ارائه کند، مورد بررسی قرار می گیرد.

بر اساس اعلام شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مطالعات میدان‎های موضوع این تفاهم‎نامه و سایر میدان های منتخب این شرکت به شرکت‎ها یا کنسرسیوم‎های دیگر نیز داده می شود و بر اساس رویه‎ای که شرکت ملی نفت ایران تعیین می کند، کنسرسیوم برتر برای توسعه هر میدان مشخص خواهد شد.

چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به پیشنهاد این شرکت و با موافقت و ابلاغ وزیر نفت، تدوین شد و پس از تصویب در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران قابلیت اجرا پیدا کرد.این چارچوب قراردادی در مسیر الگوی جدید قراردادهای نفتی و منطبق با کلیات آن و در جزئیات تابع شرایط میادین و ساختار فنی و تخصصی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که برای نخستین بار در صنعت نفت اجرا می‌شود.

با اعلام و تایید وزیر نفت، چهار میدان ‍پارسی، کرنج، رگ سفید و شادگان شامل ٩ مخزن برای توسعه بر اساس چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در نظر گرفته شده است که امروز، تفاهم‎نامه ای با هدف مطالعات ٢ میدان از چهار میدان نامبرده بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و کنسرسیوم پرگس امضا شد. شرکت PERGAS انگلیس (فعال در حوزه مهندسی و مدیریت سرمایه گذاری در صنعت نفت)، شرکت AGR نروژ (فعال در حفاری و طراحی مهندسی)، شرکت SPEC خاورمیانه (فعال در زمینه ساخت مجتمع‌های بهره‎برداری)، شرکت Oilserv خاورمیانه (فعال در عملیات بالادستی)، شرکت LOOBY انگلیس (فعال در ساخت تجهیزات سطح الارضی)، شرکت ملی نفت فیلیپین (PNOC)، شرکت Standard Handson انگلیس (فعال در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری) و دانشگاه صنعتی شریف، کنسرسیوم پرگس را تشکیل می‌دهند که شرکت PERGAS مدیریت این کنسرسیوم را بر عهده دارد.

کد خبر : ۴۳۱۶۶۹