خبرگزاری کار ایران

گزارش هفتگی بررسی بازارها منتشر شد؛

افزایش 20 درصدی حجم معاملات هفتگی

گزارش هفتگی بازارها، عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت را بررسی کرده است.

به گزارش ایلنا؛ حجم معاملات هفته منتهی به 26 آبان ماه امسال بالغ بر 5,425 میلیون سهم و ارزش آن به 12,967 میلیارد ریال رسید که حجم و ارزش آن نسبت به هفته گذشته به ترتیب با 20 و 19 درصد افزایش همراه بود. صنعت «استخراج کانه های فلزی» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و 17 درصد از ارزش معاملات هفتگی را از آن خود کرد. صنعت «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» هر کدام با 11 درصد ارزش معاملات هفتگی، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

بر اساس گزارش هفتگی مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران، در هفته گذشته شاخص کل و قیمت (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 1.1 درصد و شاخص کل و قیمت (هم‌وزن) این بورس 2.1 درصد افزایش داشت. در مدت مشابه شاخص فرابورس ایران 1.5 درصد و قیمت دلار مبادله­ای 0.5 درصد رشد و قیمت سکه بهار آزادی 2.4 درصد و قیمت یورو مبادله‌ای 4.2 درصد افت کرد.

صنعت «ماشین ­آلات و تجهیزات» با بازدهی مثبت 8.7 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت. در مدت مشابه صنعت «استخراج زغال سنگ» با افت 6.7 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد. در مدت یادشده و در میان شرکت ها، سیمان غرب‌ و سیمان ایلام‌ با مثبت 27.6 درصد و «صنایع ‌شیمیایی ‌سینا» با منفی 13.7درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشتند.

در میان شاخص بورس‌های معتبر بین‌المللی در هفته گذشته،  شاخص بورس توکیو (NIKKEI) با رشد 9.9 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس بمبئی (BSE30) با افت 3.1 درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.

الزام شرکت ­ها به رعایت استاندارد های بین­المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت­های مالی از اتفاقات مهم در هفته گذشته بود که در سایت کدال به نمایش گذاشته شد. بر این اساس و در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه بین‌المللی بازار سرمایه کشور به استناد مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی در زمینه اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت ‌های مالی، هیئت‌ مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 18/08/1395 مصادیق شرکت ها و مؤسساتی که ملزم به رعایت این استانداردها هستند را به شرح ذیل اعلام کرد:

بانک ‌ها، مؤسسات اعتباری و شرکت‌ های بیمه ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که دوره مالی آن ‌ها از تاریخ  اول فروردین ماه 95 و بعد از آن شروع می‌شود، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت ‌های مالی سالانه، بر اساس استاندارد های بین‌المللی گزارشگری مالی و استاندارد های حسابداری ایران (حسابرسی شده) هستند.

شرکت ­های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که دوره مالی آن ‌ها از تاریخ ابتدای امسال و بعد از آن شروع می‌شود و سرمایه ثبت ‌شده آن‌ها 10 هزار میلیارد ریال و بیشتر از آن است، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت‌های مالی سالانه، بر اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و استاندارد های حسابداری ایران (حسابرسی شده) هستند.

 

کد خبر : ۴۳۰۴۰۰