خبرگزاری کار ایران

منطقی خبر داد:

مذاکره 4 شرکت ایرانی با روس‌ها برای خرید و تولید مشترک هواپیماهای سوپرجت

رئیس مرکز ملی فضایی ایران از مذاکره 4 شرکت ایرانی با روس‌ها برای خرید و تولید مشترک هواپیماهای سوپرجت خبر داد.

به گزارش ایلنا، منوچهر منطقی در نشست تخصصی هوایی و هوانوردی روسیه در کیش افزود: ایران از پتانسیل‌های زیادی در صنایع هوایی برخوردار است که بسترساز توسعه همکاری‌های مشترک با روسیه است.

وی درباره سیاست‌های ایران برای توسعه همکاری با صنایع هوایی روسیه گفت: در بخش هواپیماهای 150 نفره به بالا خواستار مشارکت در تولید قطعات هواپیماهای 50 الی 100 نفره و مونتاژ هواپیما هستیم. در زمینه بالگردهای متوسط و نیمه‌سنگین نیز دنبال استفاده از ظرفیت‌های مشترک با روسیه در بخش تولید بوده و در بخش پهپادها نیز تجاری‌سازی و توسعه همکاری‌های اقتصادی را دنبال می‌کنیم. طراحی هواپیمای 150 نفره از سه سال گذشته در ایران آغاز و در بخش ساخت اجزای موتور هواپیما اقدام‌های خوبی انجام داده‌ایم.

 رئیس مرکز ملی فضایی ایران متذکر شد: مونتاژ هواپیماهای 50 الی 70 نفره از 26 سال گذشته در ایران آغاز شده و ایران دارای قابلیت‌های خوبی در تعمیر هواپیماهای قدیمی و تبدیل آنها به هواپیماهای باری و آتش‌نشانی است. مذاکراتی برای خرید و تولید مشترک هواپیماهای سوپرجت و به کارگیری آنها در شرکت‌های هواپیمایی ایران صورت گرفته و 4 شرکت هواپیمایی خواستار تهیه این هواپیماها در ناوگان حمل و نقل خود هستند.

وی گفت: تشکیل کمیسیون مشترک علمی و فناوری بین دو کشور ایران و روسیه نقش بسیار مهمی در توسعه همکاری‌های دو کشور از جمله در حوزه صنایع هوایی و هوانوردی داشته و در این کمیسیون کمیته‌های هوایی و فضایی به‌طور مستقل طرح‌های دو کشور را دنبال می‌کنند. سه بالگرد جدید در مرحله طراحی قرار دارد که در آینده وارد فرآیند تولید می‌شود.

 رئیس مرکز ملی فضایی ایران ادامه داد: 30 هزار نفر دانشجو در 31 دانشگاه کشور در مرکز آموزش عالی مرتبط با هوا و فضا شاغل به تحصیل بوده و تاکنون 16 هزار نفر در این رشته دانش آموخته شدند و حدود 400 نفر هیات علمی نیز در این رشته ها شاغل هستند . از مجموع 180 مرکز هوا و فضا در ایران 125 مرکز در بخش طراحی و مهندسی و 15 مرکز در بخش تعمیر و نگهداری صنایع هوایی فعالیت می‌کنند.

منطقی با تاکید بر اینکه مهندسان ایرانی از توانمندی‌های خوبی در طراحی و تولید و توسعه در ابعاد مختلف برخوردارند افزود: از مجموع 4 میلیون و هشتصد هزار نفر دانشجوی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران 1.5 میلیون نفر در رشته های مهندسی مشغول به تحصیل هستند. ایران از نظر تعداد مهندسان بعد از روسیه و آمریکا سومین کشور جهان است.

کد خبر : ۴۲۹۹۸۷