خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام وزیر نیرو مطرح کرد:

برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین آب و برق 5 هزار روستای بالای 10 خانوار

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: هدف‌گذاری وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه، آبرسانی به 100 درصد روستاهای کشور است.

به گزارش ایلنا، "ستار محمودی" قائم‌مقام وزیر نیرو ضمن مطرح کردن هدف‌گذاری وزارت نیرو برای برنامه ششم توسعه مبنی بر تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی قرار گرفتن 100 درصد روستاهای کشور اظهار داشت: اگر به دلیل عدم منابع مالی کافی این برنامه به تعویق افتد، در اوایل برنامه هفتم توسعه تمام روستاهای بالای 10 خانوار، تحت پوشش این خدمات زیر بنایی قرار خواهند گرفت.

*نقش روستاها در کشورهای در حال توسعه

وی با اشاره به نقش روستاها در کشورهای در حال توسعه و اینکه روستاها در کشورهای در حال توسعه در مسیری قرار دارند که از حالت سنتی به مدرن می‌رسند، افزود: روستاهای ما نیز در حال طی کردن این دوران هستند و اگر این دوران به درستی طی نشود ممکن است باعث ایجاد عدم تعادلی ایجاد شود که در آینده منجر به ناهنجاری‌های اجتماعی شود.

محمودی با اشاره به افزایش حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ که از سوی روستاییان برای رسیدن به امکانات و رفاه بیشتر صورت می‌گیرد، گفت: مهاجرت‌های روستایی موجب می‌شود که روستائیان مولد و توانمند در روستا به مصرف کننده در حاشیه شهرها که به مرور هویت اصلی خود را نیز فراموش خواهند کرد تبدیل می‌شوند و این موضوع با پیامدهای اجتماعی زیادی هم مواجه خواهد بود.

وی آنگاه از راهکارهایی که می‌تواند باعث جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها شود یاد کرد و افزود: در این راستا دو دسته بندی خدمات زیربنایی و خدمات اجتماعی می‌تواند از مهاجرات روستائیان به شهرها جلوگیری کند.

قائم‌مقام وزیر نیرو خدمات اجتماعی را شامل اشتغال و مشارکت و تنوع طلبی و ارضای افکار و نظرات و مشارکت روستائیان در تصمیم گیری‌ها ذکر کرد که باید در محل زیست آنان اتفاق بیفتد و سپس گفت: خدمات زیر بنایی مربوط به اولین نیازهای روستائیان است که شامل آب، راه، برق، بهداشت و سایر موارد می‌شود که دو خدمت آب و برق که از جمله بزرگ‌ترین و فراگیرترین موارد است با وزارت نیرو ارتباط مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: اگر مجموعه نیازهای زیربنایی و اجتماعی روستائیان تأمین شود آنان از مهاجرت به شهرها خود داری می‌کنند.

*روستاها پایگاه‌های توسعه محلی

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه روستاها پایگاه‌های توسعه محلی هستند، گفت: وقتی این پایگاه‌های توسعه محلی با هم متحد شوند توسعه کشور را نیز در پی خواهند داشت و اگر روستائیان در روستاهای خود در مناطق مرزی یا کویری بمانند به عمران و آبادی آن منطقه کمک خواهند کرد و به همین خاطر نیز در گذشته‌ها به روستاها لفظ آبادی اطلاق می‌شد.

وی سپس با اشاره به این مطلب که، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از سوی دولت، روستاها در تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری‌ها در اولویت و توجه قرار گرفتند، افزود: قبل از انقلاب روستاهای محدودی دارای لوله کشی آب بودند، ولی پس از انقلاب روستاها در اولویت توسعه قرار گرفتند و تأسیس جهاد سازندگی نیز برای رسیدگی به امور روستائیان بود.

محمودی با اشاره به اینکه دولت یازدهم با استفاده از تجربیات دولت‌های پیشین برنامه‌ریزی‌های مدونی را برای توسعه روستاها به انجام رسانده است، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمارها حدود 75 درصد جمعیت کشور در شهرها و حدود 25 درصد در روستاها ساکن هستند.

وی ادامه داد: از حدود 60 هزار روستای موجود، 40 حدود هزار روستا با جمعیت ثابت دایر هستند که 10 تا 12 هزار روستا جمعیت بیشتر از 20 خانوار و مابقی دارای جمعیت کمتری هستند.

محمودی افزود: با توجه به شرایط پراکندگی روستاها، وضعیت منابع آب آن‌ها و همچنین استقرار آن‌ها در مناطق مرزی یا کویری، وزارت نیرو در دولت یازدهم برنامه‌ای را به دولت و مجلس ارائه کرد تا برای حدود 3.5 میلیون نفر جمعیت در فاز اول و حدود 6 میلیون نفر در فاز دوم تحت پوشش آبرسانی قرار گیرند و روستاها از این نظر در مضیقه نباشند؛ این موضوع باعث شود تا آنان از مهاجرت به شهرها خودداری کنند.

محمودی در ادامه اضافه کرد: هم‌زمان با موضوع آبرسانی بحث برق‌رسانی نیز به عنوان یک خدمت مهم اساسی و موهبت الهی برای ایجاد رفاه اجتماعی مد نظر خواهد بود که با دستور مقام معظم رهبری، دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی اعتباری معادل 500 میلیون دلار علاوه بر اعتبارات عادی سالانه وزارت نیرو، به حوزه آب روستایی اختصاص یافت و به گونه‌ای عمل شد تا در جامعه ایجاد تورم نکند و از سال 94 اینکار به اجرا درآمد که تا سال 96 به سرانجام خواهد رسید.

وی یادآور شد: بر این اساس تاکنون طرح آبرسانی 1350 روستا اجرایی شده و تا پایان دولت یازدهم این طرح با 3 هزار روستا جمعیتی معادل 2.5 میلیون نفر را تحت پوشش خواهد گرفت.

*برخورداری 5 هزار روستا از خدمات آب و برق تا پایان دولت یازدهم

وی تصریح کرد: اگر طرح‌های عادی و جدید را هم در نظر داشته باشیم، تا پایان دولت یازدهم حدود 5 هزار روستا و 4 میلیون نفر از این خدمات برخوردار خواهند شد.

قائم‌مقام وزیر نیرو بابیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم تا پایان این دولت، شاخص جمعیت روستایی تحت پوشش از 75 درصد به 80 درصد خواهد رسید، خاطر نشان کرد: این روند رو به رشد امیدوار کننده است و زیر ساخت‌هایی که برای روستاهای اقماری نیز فراهم شده، در برنامه ششم توسعه و در دولت دوازدهم سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

او با اشاره به این مطلب که شرایط آب روستایی تحت تأثیر شرایط آب و هوایی است و روستاها دارای منابع آب تنش پذیر هستند که با از دست دادن منابع آب روستایی بایستی دوباره به آن‌ها آبرسانی شود، گفت: این فعالیت‌ها نیاز به منابع اعتباری حداقل حدود 1.5 میلیارد تومان در برنامه ششم توسعه دارند و با توجه به نگاه استراتژیک دولت و حاکمیت به روستاها به منظور پایداری توسعه در کشور و برقراری عدالت اجتماعی، بایستی اقداماتی انجام شود تا با از بین رفتن دغدغه‌های آب و برق، جذابیت‌ها و پتانسیل‌هایی برای سکونت دائم روستائیان در روستاها ایجاد شود.

*تأمین برق روستاهای بین 10 تا 20 خانوار

ستار محمودی با اشاره به این مطلب که همزمان با تأمین آب، تأمین برق نیز برای روستاها به اجرا درآمده است گفت: تمامی روستاهای بالای 20 خانوار و 98 درصد روستاهای بین 10 تا 20 خانوار از نعمت برق برخوردار شده‌اند که تا پایان دولت یازدهم مابقی این روستاها نیز تحت پوشش برق قرار خواهند گرفت.

او با اشاره به روند پیشرفت بسیار مناسب در حوزه آب و اظهار امیدواری از اینکه این روند در برنامه ششم توسعه اساسی تر اجرایی شود گفت: هدف‌گذاری وزارت نیرو برای برنامه ششم توسعه این است که 100 درصد روستاهای کشور تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی قرار گیرند؛ ولی اگر به دلیل عدم منابع مالی کافی این برنامه به تعویق افتد، در اوایل برنامه هفتم توسعه، تمام روستاهای بالای 10 خانوار تحت پوشش این خدمات زیربنایی قرار خواهند داشت.

 

 

کد خبر : ۴۲۴۱۱۱