خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت صادرکننده کارت‌های اعتباری بانک ملی در گفت‌وگو با ایلنا:

کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی در شعب بانک‌ها خاک می‌خورند/ صدور کارت‌ها هزینه زیادی بر روی دست ما گذاشت/بیشتر فروشگاه‌ها انصراف دادند

مجید شکوهی گفت: اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی ناموفق بود.

مجید شکوهی، مدیرعامل شرکت توسعه پیشگامان ( شرکت صادر کننده کارت‌های اعتباری بانک ملی ایران )  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای ارائه کارت‌های خرید کالای ایرانی در شهرستان‌ها و مشکلات فنی این کارت‌ها اظهار داشت: ما اشکالاتی که در بحث کارت خرید کالای ایرانی وجود دارد را متوجه بانک‌های مجری طرح نمی‌دانیم.

  کارتهای خرید کالای ایرانی غیرفعال ماندند / اکثر فروشگاه‌ها انصراف دادند

 وی افزود: این کارت‌ها را در زمان مقرر و بر اساس مقررات و با هزینه‌های قابل‌توجه به شعبه‌ها ارسال کردیم اما به دلیل این که بخش‌های دیگر در تجهیز فروشگاه‌ها و در فراهم کردن کالای ایرانی نتوانستند انتظار دارندگان کارت‌ها را فراهم کنند، عملا این کارت‌ها غیرفعال ماندند.

مدیرعامل شرکت صادرکننده کارت‌های اعتباری بانک ملی ایران تصریح کرد: متاسفانه اتفاقی که هم اکنون در جامعه رخ داده این است که همه مشکلات و چالش‌های مربوط به این کارت‌ها را به گردن بانک‌ها می‌اندازند اما واقعیت این است که ما خودمان تحقیقات میدانی زیادی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که تعداد فروشگاه‌ها برای این موضوع کافی نبودند. مخصوصا در شهرستان‌ها و در برخی از استانها تعداد فروشگاههایی که اقدام به فروش کالا با کارت خرید کالا می‌کردند بسیار محدود بودند و گاهی تنها یک فروشگاه کالای ایرانی را با کارت می‌فروخت و ساز و کارها برای پرداخت‌ها مناسب نبودند.

 فروشگاه‌ها نفعی از این طرح نمی‌بردند/ کارت‌ها هزینه زیادی بر روی دست ما گذاشت

 شکوهی خاطر نشان کرد: ضمن این که بهره اصلی این کارت‌ها مربوط به بخش تولیدکننده می‌شد و فروشگاه‌ها از این قضیه منتفع نمی‌شدند و بسیاری از فروشگاه‌ها نیز انصراف دادند.

وی افزود: موضوع بعدی تفاوت قیمت‌ها بود. به ما گزارش‌هایی داده می‌شد مبنی بر این که فروشگاه‌هایی کالاها را در چارچوب کارت اعتباری می‌فروختند قیمت را حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر از فروش نقدی، عرضه می‌کردند. مجموعه این عوامل باعث شد تا از کارت اعتباری خرید کالای ایرانی استقبال نشود و این طرح هزینه زیادی را در زمینه اطلاع‌رسانی و اجرایی بر روی دست ما بگذارد.

 کارت‌های خریدکالای ایرانی در شعبه‌ها خاک می‌خورند

شکوهی تصریح کرد: ما در یک دوره یک ماهه ۷۰ هزار کارت را برای یک محصول جدید صادرکرده و به شعبه‌ها ارسال کردیم اما هنوز هم این کارت‌ها در شعبه‌ها هستند. در جلسات متعددی که با مسئولان بانک مرکزی و سازمان برنامه  به صورت ماهانه داشتیم، مشکلات اجرای طرح را مطرح کردیم.

این مقام مسئول در بانک ملی ایران گفت: عدم استقبال فروشگاه‌ها و مردم از این طرح و مشکلات عدیده در اجرا از جمله موضوعاتی هستند تا از این محصول به درستی استفاده نشود.

 ۱۶۰ هزار کارت اعتباری صادر کردیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موانع برای کارت‌های سه رنگ( برنزی، نقره ای و طلایی) برداشته شده؟ و آیا استقبال مردم از این کارت‌ها بیشتر از کارت اعتباری خرید کالای ایرانی است؟ ، گفت: استقبال که مسلما بیشتر شده، زیرا زمانی که ۷۰ هزار کارت را صادر کردیم تعداد کارت‌های اعتباری ما به ۱۰ هزار عدد نمی‌رسید. اما تعداد کارت‌های اعتباری ما هم اکنون بیش از ۱۶۰ هزار کارت رسیده است که تنها ۱۲ هزار کارت تحویل داده شده و تاکنون تنها از 3 هزار کارت استفاده شده، این عدد نشان می‌دهد که چه راهی درست بوده و چه راهی درست نبوده است.

وی افزود: پیشنهادی که بنده شخصا به بانک مرکزی ارائه دادم این بود که به جای یک ساز و کار غلط یک ساز و کار درست تعریف شود تا سوبسیدی که می‌خواهند برای خرید کالای ایرانی بدهند به کل کارت‌های اعتباری تعلق بگیرد.

  باید دید حرکت بازار به سمت خرید کدام کالاست؟

شکوهی افزود: متاسفانه در جامعه این گونه مطرح شده که فروش کالای ایرانی خوب است و کسی در این مورد شکی ندارد اما مهم‌تر از آن حرکت بازار به سمت خرید این کالاهاست.

وی در خاتمه تاکید کرد: در مجموع به دلایل گوناگون اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی ناموفق بود.

کد خبر : ۴۲۳۱۰۳