خبرگزاری کار ایران

طولانی‌ترین خط انتقال برق کشور فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود

گلاب‌کش با اشاره به اینکه این خط (خط انتقال نیروی 400 کیلوولت گتوند – شازند) طولانی‌ترین خط کشور است ، اظهار داشت: هزینه احداث این خط را هزار و 100 میلیارد ریال است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهران گلاب کش مجری طرح‌های انتقال نیروی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در کنفرانس خبری که به منظور ارائه خبر مربوط به افتتاح خط 400 کیلوولت گتوند – مهرشازند برگزار شد، گفت: این خط فردا با سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این خط 400 کیلوولت است که نیروگاه گتوند را در خوزستان در جنوب غربی کشور به شازند در مرکز کشور متصل می‌کند.

گلاب‌کش تصریح کرد: طول این خط 322 کیلومتر ، تک مداره ، باندل سه سیمه است که 316 کیلومتر از آن را ما انجام داده‌ایم و 6 کیلومتر نیز قبلا توسط برق منطقه‌ای باختر احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه این خط انتقال از سه استان خوزستان ، لرستان و مرکزی عبور می‌کند اظهار داشت: در داخل این خط 848 دکل وجود دارد و کل مراحل احداث این خط 10 سال به طول انجامیده است.

این مقام مسئول با اشاره به محدودیت‌های موجود در این طرح که منجر به طولانی شدن مدت زمانی بهره‌برداری از آن شد تصریح کرد: به دلیل اینکه این خط از زمین‌های کشاورزی و از صنایع و همچنین مناطق صعب العبور رد شده بود باعث شد که حرکت کار کند و یا در مراحلی متوقف شود. ضمن اینکه مشکلات نقدینگی نیز باعث شد راه‌اندازی این خط به درازا بکشد.

وی هزینه احداث این خط را هزار و 100 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: دلیل احداث این خط این است که نیروگاه‌ها و پست‌های فشار قوی باید به هم متصل شوند تا ریسک شبکه کاهش یابد لذا مجبوریم که خط ارتباطی داشته باشیم تا افتادگی ولتاژ جبران شود. بنابراین این خط باعث می‌شود که پایداری تثبیت شده و از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

گلاب‌کش با اشاره به اینکه این خط (خط انتقال نیروی 400 کیلوولت گتوند – شازند) طولانی‌ترین خط کشور است ، اظهار داشت: برنامه مدیریت شبکه این است که این خط در چند نقطه ورود و خروج داشته و نیروگاه‌های جدید از آن منبعث شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 23 درصد تولید برق این کشور توسط نیروگاه‌های برق آبی و مابقی توسط نیروگاه‌های حرارتی و دیگر نیروگاه‌ها تامین می‌شود.

وی در ادامه درباره تامین منابع مالی طرح نیز گفت: هزینه‌های این طرح از منابع سایر وزارت نیرو و منابع عمومی دولت تامین شده است.

وی درباره میزان استفاده از ساخت داخل در احداث و راه‌اندازی خط و تجهیزات آن نیز بیان داشت: به جز کابل فیبر نوری که قبلا از کشور کره جنوبی تامین شده مابقی تجهیزات این خط ساخت داخل است و احداث ، نصب و راه‌اندازی نیز توسط سازنده‌ها و شرکت‌های داخلی انجام شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: از این خط 520 مگاوات تبادل انرژی صورت می‌گیرد.

 

کد خبر : ۴۲۱۳۳۵