خبرگزاری کار ایران

معاون مدیرعامل شرکت‌ملی نفت مطرح کرد:

آخرین اخبار از تکمیل پروژه ایران LNG/ برنامه شرکت‌نفت برای تولید بلندمدت از لایه نفتی پارس‌جنوبی

غلامرضا منوچهری گفت: برای توسعه LNG نیز مذاکراتی با برخی شرکت‌های اروپایی و آسیایی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به بندرعباس، غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمهیداتی اندیشیده شده که دوره تولید را در پارس جنوبی طولانی کنیم، گفت:  فاز 11 پارس جنوبی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی توسعه خواهد یافت.

وی افزود: برای اولین بار اجرایی شدن فاز 11 پارس جنوبی مقرر شده که سامانه جلوگیری از کاهش فشار مخزن استفاده شود تا میزان تولید مصرف حفظ شود.

وی با بیان اینکه اجرای این الگو در فاز 11 پارس جنوبی مدلی برای بکارگیری این تاسیسات در دیگر فازها باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افت فشار مخزن  در پارس‌جنوبی طبیعی است از پنج سال دیگر نیاز داریم که این سیستم را در فازهای دیگر بکار ببریم .

معاون توسعه و امور مهندسی مدیرعامل شرکت نفت با اشاره به برنامه ایران برای سرمایه گذاری دربخش IOR   و EOR اظهار داشت: افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی ایران که بیشتر آنها در نیمه‌دوم عمر خود هستند به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد و باید حجم سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها افزایش یابد و بنابراین براساس نیروی انسانی متخصصی داخلی و سازندگان بیشتری درگیر اجرای پروژه‌ها خواهند شد.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که شرکت‌های ایرانی کنار شرکت‌های صاحب فناوری پروژه‌ها را اجرایی کنند به عزم وزارت نفت برای برداشت از لایه نفتی پارس‌جنوبی تا پایان سال اشاره کرد و گفت: با ورود شناور فراورش و ذخیره‌سازی شناور تا پایان زمستان امسال برداشت 30 هزار بشکه‌ای از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز می شود.

معاون توسعه و امور مهندسی مدیرعامل شرکت نفت افزود: در حال حاضر 300 حلقه چاه برای برداشت لایه نفتی حفاری شده و ما باید حداقل دو سوم این میزان را حفاری کنیم و بتوانیم در یک دوره طولانی از لایه نفتی را به 200 هزار بشکه در روز برسانیم.

منوچهری با اشاره به برنامه ایران برای برداشت 200 هزار بشکه‌ای از لایه نفتی پارس جنوبی تا 20 سال آینده اظهار داشت: مطالعاتی که روی میزان ذخایر لایه نفتی پارس جنوبی انجام شده نشان می دهد که می توانیم نزدیک به این عدد از این میدان مشترک برداشت کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از فناوری روز و حفاری افقی با توجه به سنگین بودن لایه نفتی پارس‌جنوبی باید بکار برده شود و شرکت‌های بین‌المللی که قادر به انجام این کارها باشند می‌توانند توسعه این میدان را عهده بگیرند.

منوچهری افزود: تولید در این میدان باید مستمر و در طول 20 سال باشد و با توجه به سنگین بودن نفت این میدان از ابتدا از روش‌های IOR و EOR باید استفاده شود . به تدریج 300 حلقه چاه در لایه نفتی پارس جنوبی حفاری خواهد شد.

معاون توسعه و امور مهندسی مدیرعامل شرکت نفت با بیان اینکه توسعه فاز دوم لایه نفتی از اولویت‌های وزارت نفت در قالب قراردادهای جدید نفتی است، اظهار داشت: با یک شرکت دانمارکی برای توسعه این لایه در فاز دوم مذاکراتی انجام شده اما هنوز به قطعیت نرسیده اما به نظر می‌رسد این شرکت از جمله شرکت‌های قوی برای توسعه این لایه است.

وی درباره سرمایه‌گذاری برای توسعه طرح‌های LNG نیز اظهار داشت: این طرح‌ها تحت تدبیر شیل گازها قرار گرفته، طوری که قیمت تک محموله‌ها کاهش یافته، بنابراین کسی دنبال امضای قراردادهای بلندمدت در این زمینه نیست.

منوچهری ادامه داد: در حال حاضر فناوری تولید LNG در حال تغییر است اما با وجود کاهش قیمت نفت سرمایه‌گذاری در این بخش در کشور ما مطرح است و با توجه به پیچیدگی انتقال گاز و مسایل مربوط به صادرات گاز از طریق خط لوله ، صادرات گاز از طریق LNG یکی از گزینه های ماست.

معاون توسعه و امور مهندسی مدیرعامل شرکت نفت تاکید کرد: با بررسی تکنولوژی LNG می توانیم بخشی از صادرات گاز خود را از این طریق انجام دهیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در LNG با ظرفیت‌های متوسط ارزان‌تر از قبل و تعداد سازنده‌ها نیز بیشتر شده، بنابراین باید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشیم چراکه راه سرمایه‌گذاری در LNG ایران بازی شده و ما در حال مذاکره و تکمیل طرح ایران LNG هستیم.

وی شرکت‌های آسیایی از کشورهای کره و ژاپن و شرکت‌های از اروپا را از جمله متقاضیان برای ورود به سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد  که البته هیچ یک قطعی نشده است.

معاون توسعه و امور مهندسی مدیرعامل شرکت نفت همچنین به راه‌اندازی 5 فاز پارس‌جنوبی و اضافه شدن 100 میلیون متر مکعب تولید گاز و 160 هزار بشکه میعانات به پارس‌جنوبی اشاره کرد و افزود: این موضوع روی تراز انرژی ایران در دنیا اثر خواهد داشت.

کد خبر : ۴۲۰۴۱۶