خبرگزاری کار ایران

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی مطرح کرد:

خراسان رضوی سالانه 1.2 میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی را تجربه می کند

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی سالانه با 1.2 میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی مواجه است.

به گزارش ایلنا، "علیرضا عامری" معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی استان، اظهار داشت:  به دلیل برداشت های بیش از حد منابع آب، استان خراسان رضوی سالانه با 1.2 میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی مواجه است.

وی افزود: حدود 20 درصد کسری مخازن به دلیل برداشت از چاه های فاقد پروانه و غیرمجاز است.

عامری تصریح کرد: مابقی کسری مخازن آب مربوط به برداشت از چاه های دارای پروانه بهره برداری مازاد بر پتانسیل آبخوان ها است.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی، حفاظت از منابع محدود آب اهمیت بسیار زیادی یافته است که باید مطابق قانون نسبت به انسداد چاه های غیرمجاز اقدام شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی درخصوص اینکه اغلب چاه های غیرمجاز موجود در سطح استان به دلیل اینکه بتوانند با کمترین هزینه به بهره برداری برسند در حریم رودخانه ها و یا در سرشاخه های حوضه های آبریز دشت ها حفر شده اند؛ گفت: سهولت حفاری در حریم رودخانه ها موجب کاهش آبدهی آن ها شده و تغذیه آبخوان ها را به طور جدی مختل می کند، که این امر می تواند علاوه بر بروز اختلال در تعادل منابع و مخازن آب، موجب کاهش حقابه تعداد زیادی از بهره برداران مجاز شود.

وی افزود: از کل چاه های غیرمجاز استان بیش از 7900 حلقه چنین وضعیتی دارند و کمتر از 250 حلقه در مرکز دشت ها و به صورت عمیق حفر شده اند.

عامری با اشاره به وضعیت چاه های غیرمجاز استان که بسیاری از آن ها در محدوده شهرستان های مشهد، بینالود، زاره، باخزر، نیشابور و چناران واقع شده است، عنوان کرد: بسیاری از این چاه ها مربوط به باغ ویلاها می باشد که از آب زیرزمینی به منظور تفریح و سرگرمی استفاده می کنند. این در حالیست که ساکنان شهرها و روستاها برای استفاده از آب علیرغم پرداخت آب بها به شرکت های آبفا برای صرفه جویی هر لیتر آب در منزل تلاش می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 85 درصد نیازهای استان از منابع آب زیرزمینی تامین می شود که این نیازها در سه دسته عمده شرب و بهداشت، صنعت و کشاورزی قرار می گیرد.

عامری خاطرنشان کرد: اگرچه چاه های آب شرب در مناطقی حفر شده اند که شوری آب کمتر است اما برداشت بی رویه از سایر چاه ها بر کمیت و کیفیت چاه های آب شرب نیز تاثیر دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به طرح انسداد چاه های غیرمجاز در استان، اظهار داشت: طی یکی دو سال اخیر تمام چاه های برقی کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده و حجم برداشت از این چاه ها قابل کنترل و مدیریت است.

 

کد خبر : ۴۱۸۷۹۳