خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری طرح های فاضلاب کشور مطرح کرد:

286 شهر ایران دارای شبکه فاضلاب هستند/ کمتر از یک درصد روستاییان تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری طرح های فاضلاب کشور گفت: اغلب شهرهای ساحلی دارای سامانه فاضلاب فعال هستند، بقیه شهرها نیز در برنامه های آتی تحت پوشش این شبکه قرار می گیرند.

به گزارش ایلنا، "بهنام وکیلی" مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری طرح های فاضلاب کشور  با بیان این مطلب گفت: تا پایان سال 94 حدود 26 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت شهری تحت پوشش سامانه های تاسیسات فاضلاب و حدود 18 میلیون و 200 هزار نفر صرفا تحت پوشش تصفیه خانه های فاضلاب قرار گرفتند.

وی افزود: در حال حاضر نیز حدود 160 تصفیه خانه فاضلاب برای پوشش بخش دیگری از جمعیت شهری در حال بهره برداری قرار دارد.

وکیلی طول شبکه های فاضلاب کشور را حدود 56 هزار کیلومتر ذکر کرد و گفت: ارقام ذکر شده مربوط به 286 شهر است که دارای شبکه فاضلاب هستند.

وی با اشاره به اینکه بطور متوسط حدود 44.5 درصد جمعیت شهری تحت پوشش تاسیسات فاضلاب هستند، تاکید کرد: کمتر از 1 درصد جمعیت روستایی یعنی حدود 70 هزار نفر تحت پوشش شبکه  فاضلاب و 48 هزار نفر تحت پوشش تصفیه خانه فاضلاب قرار دارند.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری طرح های فاضلاب کشور تعداد تصفیه خانه های فاضلاب روستایی فعال در کشور را حدود 35 تصفیه خانه ذکر کرد و افزود: کمبود منابع اعتباری باعث شد تا اجرای سامانه های تصفیه فاضلاب در روستاها با تاخیر آغاز شود.

وی در خصوص احداث سامانه های تصفیه فاضلاب در شهرهای ساحلی نیزگفت: شهرهای ساحلی در شمال و جنوب کشورمان معمولا یا دارای سامانه های فاضلاب و بهره برداری هستند یا در اولویت برنامه های آتی برای اجرایی شدن این طرح ها قرار دارند.

وکیلی تصریح کرد: در بیشتر شهرهای شمالی به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی، احداث شبکه های فاضلاب با مشکل مواجه است.

وی با بیان این مطلب که برای ساخت تصفیه خانه ها بودجه های عمرانی داریم ولی برای نگهداری سامانه های فاضلاب هیچ اعتبار ملی درنظر گرفته نشده است، اظهار داشت: شرکت ها از محل اعتبارات داخلی خود، اقدام به نگهداری شبکه و تاسیسات فاضلاب می کنند که هزینه های قابل توجهی نیز در پی دارد.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری طرح های فاضلاب کشور در خصوص طرح برون سپاری "بهره برداری از سامانه های فاضلاب کشور توسط بخش خصوصی"  اظهار داشت: از چند سال قبل موضوع برون سپاری ها مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این دفتر از سه سال قبل اقدامی را انجام داد که براساس آن، شرکت های خصوصی متقاضی بهره برداری، با هماهنگی وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی رتبه بندی شدند و برای آنها گواهینامه های صلاحیت بهره برداری صادر شد تا در زمینه های نیروی انسانی، تجهیزات و تجربه کاری دارای گواهینامه رتبه بندی باشند.

وی با اشاره به  رتبه بندی شرکت های پیمانکار، گفت: شرکت های دارای رتبه 1، بالاترین و شرکت های دارای رتبه 4، پائین ترین درجه صلاحیت را دارا خواهند بود که در این خصوص حدود 150 شرکت ارزیابی شدند تا شرکت های آب و فاضلاب بتوانند در اولویت اول از وجود این شرکت ها برای برون سپاری بهره مند شود.

وکیلی در پاسخ به اینکه درآمد شرکت های بهره بردار سامانه های فاضلاب چگونه تامین می شود، گفت: روش های مختلفی برای کسب درآمد در این بخش وجود دارد که از جمله می توان به روش های بیع متقابل، خرید تضمینی، BOT و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین معمولا پسابی در اختیار این شرکت ها قرار می گیرد تا با فروش این پساب به بخش صنعت و کشاورزی و ...، اعتبارات خود را تامین کنند.

او یکی دیگر از منابع درآمد این شرکت ها را خرید تضمینی پساب ها از سوی دولت ذکر کرد و افزود: از محل خرید تضمینی پساب توسط دولت، بخشی از هزینه های شرکت های بهره بردار تامین می شود. 

 

کد خبر : ۴۱۸۷۷۶