خبرگزاری کار ایران

توافق تهران – بانکوک برای تجارت ترجیحی/ مبادلات تجاری دو جانبه به 3 میلیارد دلار می‌رسد

وزیر بازرگانی تایلند، گفت: ایران و تایلند با توافق تجارت ترجیحی (پتا) زمینه افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا 3 میلیارد دلار را در پنجسال آینده رقم زدند.

به گزارش ایلنا، آپیرادی تانتارپورن وزیر بازرگانی تایلند روز سه شنبه به دنبال نشست کمیته تجاری مشترک دو کشور در مصاحبه‌ای، گفت: دو طرف توافق کردند تعرفه های گمرکی 100 کالا حذف شود.

وی با تاکید بر اینکه تایلند و ایران ظرفیت از بین بردن تعرفه وارداتی 100 کالا را دارند، خاطر نشان کرد: ایران توافق تجارت ترجیحی را مطرح کرد و از آنجایی که این روش مسیر سریعی برای تسهیل تجارت دوجانبه است، تایلند نیز با آن موافقت کرد.

به نوشته تارنمای 'بانکوک پست'، این مقام بلندپایه تایلندی، گفت: بانکوک در ابتدا نیاز دارد با بخش خصوصی در مورد کالاهایی که شامل حذف تعرفه گمرکی می شوند مشاوره نماید تا تاثیرات احتمالی آن را مورد مطالعه قرار دهند.

براساس این گزارش، انجام این مطالعه نیازمند زمانی 6 ماهه است و تا اواسط سال آینده میلادی نیز انجام می شود و اجرایی شدن آن در نهایت نیازمند تصویب مجمع ملی قانونگذاری تایلند است.

'آپیرادی تانتارپورن' افزود: توافقنامه تجارت ترجیحی با توافق تجارت آزاد (فتا) متفاوت است، زیرا این توافق آسان تر اجرایی می شود و نیازی برای حذف تعرفه ها تا میزان صفر نیز وجود ندارد و به طور کلی براساس توافق طرفین تعرفه ها کم و بیش تا حدود 10 درصد می رسند.

از سوی دیگر، توافق تجارت آزاد تنها شامل کالا نیست، بلکه خدمات و سرمایه گذاری را نیز شامل می شود.

وزیر بازرگانی تایلند، گفت که ایران با جمعیت 80 میلیون نفری ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به پایگاه توزیع تایلند در ایران و کشورهای همسایه و همچنین دولت های مستقل مشترک المنافع را دارد.

ایران در حال حاضر توافق تجارت ترجیحی را با کشورهای پاکستان و ترکیه امضاء کرده و در حال گفت وگو با کشورهای چین، هند، روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان برای اجرای توافق تجارت ترجیحی است.

این وزیر تایلندی همچنین گفت که ایران علاقمند به واردات مجدد برنج است که در چند سال گذشته به دلیل تحریم های سازمان ملل آن را متوقف کرده بود.

براساس این گزارش، ایران پس از لغو تحریم های یکجانبه غرب، اوایل سال جاری با امضاء یادداشت تفاهمی با خرید 300 هزار تن برنج از تایلند به ارزش چهار میلیارد و 300 میلیون بابت (حدود 122 میلیون دلار) را موافقت کرد.

وزیر بازرگانی تایلند همچنین گفت که ایران در حال بررسی کیفیت و استانداردهای برنج تایلند است و این فرایند تا پایان سال جاری به پایان می رسد.

ایران نهمین شریک تجاری تایلند در خاورمیانه است. حجم تجارت دوجانبه تایلند و ایران سال 2015 میلادی 310 میلیون دلار بود که 217 میلیون دلار آن سهم صادرات تایلند به ایران گزارش شده است.

ارزش تجارت دو جانبه دو کشور در 8 ماهه امسال 264 میلیون دلار گزارش شده است.

 

کد خبر : ۴۱۸۵۸۵